Discussie vaarwegbelasting laait weer op

De discussie of vaarweggebruikers moeten gaan betalen voor de kosten die de overheid maakt voor het onderhoud aan vaarwegen is onlangs opnieuw opgelaaid. De Taskforce Versterking Recreatietoervaart stelt in haar rapport dat pleziervaarders een bijdrage moeten gaan leveren. Dat willen de recreatieschippers echter alleen als ook de binnenvaart gaat betalen.

De Taskforce Versterking Recreatietoervaart maakte het rapport in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Visserij.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (12)

  • Als wij als beroepsvaart nog extra taksen moeten betalen bovenop onze onkosten van havengelden ed., (waar je soms aanmeerpalen moet zoeken en je auto aan de andere kant van het kanaal moet afzetten en wel dikke havengelden moeten betalen) dan mogen we met deze vrachtprijzen wel gaan aankloppen in Den Haag voor steun. Doen de banken dit ook niet ?

    Geplaatst door: binnenvaartschipper op
  • Registratie…….en dan?
    Zodra de verplichte registratie van jachten een feit is, zal er een compleet nieuw “leger” van ambtenaren en “deskundigen” in onze (jacht-)havens en aan de waterkant verschijnen. Dit zullen vooral lieden zijn, die niet zijn opgegroeid of opgeleid in de watersportwereld, doch wel met veel inzicht hoe inkomsten voor onze overheid en het bedrijfsleven te genereren. Zij zullen ons, jachteigenaren en schippers, gaan vertellen wat er zoal niet deugt aan en rond onze schepen en het varen ermee. Er zal ten eerste zo spoedig mogelijk een duidelijk en op afstand zichtbaar kenteken of identificatienummer op alle in aanmerking komende schepen moeten worden aangebracht. De eigenaren ervan dienen te worden opgenomen in een nieuw register conform dat voor motorvoertuigen bij de Rijksdienst voor het Vaarverkeer. Daarmee is de basis gelegd voor een jaarlijkse houderschapsheffing en bijv. afgeleide controles t.a.v. financiering en verzekering. Vervolgens kan er worden gedacht aan een verplichte periodieke keuring van de geregistreerde vaartuigen en de daarin aanwezige installaties. De 5 tot wel 35 jaar oude scheepsdieseltjes zullen daarbij uiteraard aan een roetmeting worden onderworpen, waarvan de voorspelbare uitkomst zal zijn (bij zo’n 50 tot 100 draaiuren per jaar) dat deze niet aan de beoogde emissienormen voldoen. Hoogste tijd voor iets nieuws / een roetfilter? We moeten begrijpen, dat een vetgesmeerde schroefasafdichting echt niet meer kan in deze tijd! Vanzelfsprekend kan er ook meteen even worden gekeken naar de getroffen oplossing voor het lozingsverbod, of de evt. aanwezige gasinstallatie gekeurd is en of de eigenaar in het bezit is van een vaarbewijs / de vereiste bedieningscertificaten voor de aangetroffen apparatuur etc. etc.
    Organisaties als de HISWA, maar ook de ANWB zal dit alles als muziek in de oren klinken, want het betekent simpelweg: OMZET! De individuele watersporter wordt hiervan absoluut niets wijzer, maar mag wel de ongetwijfeld gepeperde rekeningen gaan betalen die uit de geschetste ontwikkeling zouden kunnen volgen.
    Voor de jachteigenaren lijkt het vooral een zaak, om goed te blijven opletten welke politieke partijen en organisaties eventuele registratie gaan steunen / invoeren. Leden- of stemmenverlies bij de eerstvolgende Europese [juni 2009]/ gemeente- [maart 2010]en kamerverkiezingen [mei 2011] lijkt het enige dat kan leiden tot gewijzigde inzichten.

    Geplaatst door: Paul Risseeuw – jachtschipper op
  • De pleziervaart betaald ook al toeristenbelasting in havens, per opvarende. Hallo! Toeristenbelasting!

    Ze kunnen beter ’s geld gaan besparen door er ’s de helft aan kopstukken uit te gooien. En hen zelf reiskosten voor hun vervoer te laten betalen, net zoals de gewone man. En als men daar in Den Haag niet zoveel regeltjes voor regeltjes en wetjes voor wetjes zou gaan zitten bedenken, dan zou het leven voor de gewone Nederlander stukken aangenamer kunnen worden, waardoor er ook minder irritatie ontstaat, en dus minder agressie op het water, door af te reageren met diverse vaartuigen zoals speedboten enz. In Den Haag draaien ze alles net om. Door het leven duurder en dus onaangenamer te maken, veroorzaak je juist problemen, die op hun beurt weer problemen veroorzaken, waarvoor Den Haag dan weer nieuwe regeltjes gaat zitten bedenken enz.

    Geplaatst door: J. op
  • wij de beroepsbinnenvaart
    moet al genoeg betalen wij zorgen voor een zeer groot economische inpuls in deze samenleving dus vind ik dat ze de vaarwegen voor ons moeten onderhouden om dit mogelijk te maken jachten echter benutten de vaawegen voor hun vakantie en dergelijke dus moetten hun maar gewoon betalen dat kan er zat af als je een jacht heb ,tevens hoe groter hoe meer men moet betalen .

    Geplaatst door: stegers op
  • Bij registatie zal de prijs van schepen vooral gebruikt onevenredig hard zakken.Waardootr er ook weer minder nieuw verkocht wordt

    Hank

    Geplaatst door: Hank op
  • Vaarwegen belasting
    invoeren voor hen die net het hooft
    boeven water kunnen
    houden.Geen slim idee

    Geplaatst door: Kees Bosman op
  • reactie op l.hager
    wegenbelasting op vrachtwagens is in gewichts verhouding vele malen minder dan op personen auto’s

    Geplaatst door: cees op
  • Heffing op heffing op…. hoe lang blijven wij nederlanders dit pikken en zeggen ja en amen op elk politiek voorstel om de burger verder uit te melken, nog even en we verzuipen in de belastingen en heffingen, immers hoe lang je adem ook is, het houd toch een keer op.

    Geplaatst door: J. Koolen op
  • Voer vaarbelasting maar in voor de jachten, en dan gewoon rode gasolie morgen tanken weer,

    Geplaatst door: Jachtenschipper op
  • Geen bijdrage of als het echt niet anders kan een systeem van rekening rijden zoals er voor het wegverkeer komt?
    Uitgangspunt de gebruiker betaald.
    W. van Diest

    Geplaatst door: W. van Diest op
  • Waarom pleziervaart wel, en de beroepsvaart geen bijdrage?
    De discussie wie de meeste schade veroorzaakt aan beschoeiing cq remmingen behoeft niet gevoerd te worden.
    Wegenbelasting wordt toch ook op vrachtwagens en personenwagens geheven.

    Geplaatst door: L.Hager op
  • Waarom iedere keer weer deze discussie. De pleziervaart betaalt accijns via witte diesel, dat is vroeger al afgesproken. Niet iedere keer weer proberen jachteigenaren te “pakken”.

    Geplaatst door: C. Olieman op

Reageer

Discussie vaarwegbelasting laait weer op | Schuttevaer.nl

Discussie vaarwegbelasting laait weer op

De discussie of vaarweggebruikers moeten gaan betalen voor de kosten die de overheid maakt voor het onderhoud aan vaarwegen is onlangs opnieuw opgelaaid. De Taskforce Versterking Recreatietoervaart stelt in haar rapport dat pleziervaarders een bijdrage moeten gaan leveren. Dat willen de recreatieschippers echter alleen als ook de binnenvaart gaat betalen.

De Taskforce Versterking Recreatietoervaart maakte het rapport in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Visserij.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (12)

  • Als wij als beroepsvaart nog extra taksen moeten betalen bovenop onze onkosten van havengelden ed., (waar je soms aanmeerpalen moet zoeken en je auto aan de andere kant van het kanaal moet afzetten en wel dikke havengelden moeten betalen) dan mogen we met deze vrachtprijzen wel gaan aankloppen in Den Haag voor steun. Doen de banken dit ook niet ?

    Geplaatst door: binnenvaartschipper op
  • Registratie…….en dan?
    Zodra de verplichte registratie van jachten een feit is, zal er een compleet nieuw “leger” van ambtenaren en “deskundigen” in onze (jacht-)havens en aan de waterkant verschijnen. Dit zullen vooral lieden zijn, die niet zijn opgegroeid of opgeleid in de watersportwereld, doch wel met veel inzicht hoe inkomsten voor onze overheid en het bedrijfsleven te genereren. Zij zullen ons, jachteigenaren en schippers, gaan vertellen wat er zoal niet deugt aan en rond onze schepen en het varen ermee. Er zal ten eerste zo spoedig mogelijk een duidelijk en op afstand zichtbaar kenteken of identificatienummer op alle in aanmerking komende schepen moeten worden aangebracht. De eigenaren ervan dienen te worden opgenomen in een nieuw register conform dat voor motorvoertuigen bij de Rijksdienst voor het Vaarverkeer. Daarmee is de basis gelegd voor een jaarlijkse houderschapsheffing en bijv. afgeleide controles t.a.v. financiering en verzekering. Vervolgens kan er worden gedacht aan een verplichte periodieke keuring van de geregistreerde vaartuigen en de daarin aanwezige installaties. De 5 tot wel 35 jaar oude scheepsdieseltjes zullen daarbij uiteraard aan een roetmeting worden onderworpen, waarvan de voorspelbare uitkomst zal zijn (bij zo’n 50 tot 100 draaiuren per jaar) dat deze niet aan de beoogde emissienormen voldoen. Hoogste tijd voor iets nieuws / een roetfilter? We moeten begrijpen, dat een vetgesmeerde schroefasafdichting echt niet meer kan in deze tijd! Vanzelfsprekend kan er ook meteen even worden gekeken naar de getroffen oplossing voor het lozingsverbod, of de evt. aanwezige gasinstallatie gekeurd is en of de eigenaar in het bezit is van een vaarbewijs / de vereiste bedieningscertificaten voor de aangetroffen apparatuur etc. etc.
    Organisaties als de HISWA, maar ook de ANWB zal dit alles als muziek in de oren klinken, want het betekent simpelweg: OMZET! De individuele watersporter wordt hiervan absoluut niets wijzer, maar mag wel de ongetwijfeld gepeperde rekeningen gaan betalen die uit de geschetste ontwikkeling zouden kunnen volgen.
    Voor de jachteigenaren lijkt het vooral een zaak, om goed te blijven opletten welke politieke partijen en organisaties eventuele registratie gaan steunen / invoeren. Leden- of stemmenverlies bij de eerstvolgende Europese [juni 2009]/ gemeente- [maart 2010]en kamerverkiezingen [mei 2011] lijkt het enige dat kan leiden tot gewijzigde inzichten.

    Geplaatst door: Paul Risseeuw – jachtschipper op
  • De pleziervaart betaald ook al toeristenbelasting in havens, per opvarende. Hallo! Toeristenbelasting!

    Ze kunnen beter ’s geld gaan besparen door er ’s de helft aan kopstukken uit te gooien. En hen zelf reiskosten voor hun vervoer te laten betalen, net zoals de gewone man. En als men daar in Den Haag niet zoveel regeltjes voor regeltjes en wetjes voor wetjes zou gaan zitten bedenken, dan zou het leven voor de gewone Nederlander stukken aangenamer kunnen worden, waardoor er ook minder irritatie ontstaat, en dus minder agressie op het water, door af te reageren met diverse vaartuigen zoals speedboten enz. In Den Haag draaien ze alles net om. Door het leven duurder en dus onaangenamer te maken, veroorzaak je juist problemen, die op hun beurt weer problemen veroorzaken, waarvoor Den Haag dan weer nieuwe regeltjes gaat zitten bedenken enz.

    Geplaatst door: J. op
  • wij de beroepsbinnenvaart
    moet al genoeg betalen wij zorgen voor een zeer groot economische inpuls in deze samenleving dus vind ik dat ze de vaarwegen voor ons moeten onderhouden om dit mogelijk te maken jachten echter benutten de vaawegen voor hun vakantie en dergelijke dus moetten hun maar gewoon betalen dat kan er zat af als je een jacht heb ,tevens hoe groter hoe meer men moet betalen .

    Geplaatst door: stegers op
  • Bij registatie zal de prijs van schepen vooral gebruikt onevenredig hard zakken.Waardootr er ook weer minder nieuw verkocht wordt

    Hank

    Geplaatst door: Hank op
  • Vaarwegen belasting
    invoeren voor hen die net het hooft
    boeven water kunnen
    houden.Geen slim idee

    Geplaatst door: Kees Bosman op
  • reactie op l.hager
    wegenbelasting op vrachtwagens is in gewichts verhouding vele malen minder dan op personen auto’s

    Geplaatst door: cees op
  • Heffing op heffing op…. hoe lang blijven wij nederlanders dit pikken en zeggen ja en amen op elk politiek voorstel om de burger verder uit te melken, nog even en we verzuipen in de belastingen en heffingen, immers hoe lang je adem ook is, het houd toch een keer op.

    Geplaatst door: J. Koolen op
  • Voer vaarbelasting maar in voor de jachten, en dan gewoon rode gasolie morgen tanken weer,

    Geplaatst door: Jachtenschipper op
  • Geen bijdrage of als het echt niet anders kan een systeem van rekening rijden zoals er voor het wegverkeer komt?
    Uitgangspunt de gebruiker betaald.
    W. van Diest

    Geplaatst door: W. van Diest op
  • Waarom pleziervaart wel, en de beroepsvaart geen bijdrage?
    De discussie wie de meeste schade veroorzaakt aan beschoeiing cq remmingen behoeft niet gevoerd te worden.
    Wegenbelasting wordt toch ook op vrachtwagens en personenwagens geheven.

    Geplaatst door: L.Hager op
  • Waarom iedere keer weer deze discussie. De pleziervaart betaalt accijns via witte diesel, dat is vroeger al afgesproken. Niet iedere keer weer proberen jachteigenaren te “pakken”.

    Geplaatst door: C. Olieman op

Reageer