Vagrant maakt water

Het met 1200 ton zout geladen ms Vagrant heeft zaterdagavond in het Noorddok van Terneuzen water gemaakt. Bergers van Multraship wisten met pompen te verhinderen dat het schip zou zinken.

Vagrant maakt water

De schipper van de afgemeerde Vagrant zag zaterdagavond rond half elf bij terugkomst aan boord dat de gangboorden deels onderwater stonden. Hij sloeg direct alarm. Daarop rukten de bergers van Multraship uit. Multraship-dochter de Verenigde Bootlieden assisteerde met haar bootje VB 10. Omdat de Vagrant in de haven langszij het beunschip Rio 1 lag afgemeerd, konden de bergers vanaf daar pompen aan boord brengen. Binnen een half uur was ook het kraanschip Carla ter plekke. Een groot deel van het zout werd vervolgens overgeslagen in het ms Henja. Multraship had die twee schepen ingehuurd. ‘Dat is het voordeel van de zaterdagavond’, vertelt directeur Leendert Muller. ‘Dan zijn er genoeg schepen beschikbaar. Nadat we er wat zout uit hadden gehaald, stabiliseerde het schip zich. Daarna hebben we de hele lading eruit gehaald. De sleepboot Gent was ook nog ter plekke, maar die was niet nodig. Er was voldoende aanvalscapaciteit vanaf de wal.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Vagrant maakt water | Schuttevaer.nl

Vagrant maakt water

Het met 1200 ton zout geladen ms Vagrant heeft zaterdagavond in het Noorddok van Terneuzen water gemaakt. Bergers van Multraship wisten met pompen te verhinderen dat het schip zou zinken.

Vagrant maakt water

De schipper van de afgemeerde Vagrant zag zaterdagavond rond half elf bij terugkomst aan boord dat de gangboorden deels onderwater stonden. Hij sloeg direct alarm. Daarop rukten de bergers van Multraship uit. Multraship-dochter de Verenigde Bootlieden assisteerde met haar bootje VB 10. Omdat de Vagrant in de haven langszij het beunschip Rio 1 lag afgemeerd, konden de bergers vanaf daar pompen aan boord brengen. Binnen een half uur was ook het kraanschip Carla ter plekke. Een groot deel van het zout werd vervolgens overgeslagen in het ms Henja. Multraship had die twee schepen ingehuurd. ‘Dat is het voordeel van de zaterdagavond’, vertelt directeur Leendert Muller. ‘Dan zijn er genoeg schepen beschikbaar. Nadat we er wat zout uit hadden gehaald, stabiliseerde het schip zich. Daarna hebben we de hele lading eruit gehaald. De sleepboot Gent was ook nog ter plekke, maar die was niet nodig. Er was voldoende aanvalscapaciteit vanaf de wal.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer