Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Tanker verdaagt op de keien

TERNEUZEN

Het lege mts Intensity (110 x 11,45 meter, 3000 ton) is dinsdag bij de Put van Terneuzen op de keien verdaagd. In een noordwesterstorm (8 tot 9 Beaufort) moest de tanker over stuur varend afmeren aan de Dowsteiger. Die manoeuvre mislukte.

1 / 1
Tanker verdaagt op de keien

Tanker verdaagt op de keien

‘We mochten van Dow niet kop voor op naar de steiger varen’, zegt stuurman M. Helms van de Intensity. ‘De wind stond vol op de zij en die is leeg ruim zes meter hoog. Op een gegeven moment kon ik het schip niet meer houden. Omdat we leeg waren stak de boegschroef ook niet goed in het water en door de sterke deining hapte hij regelmatig lucht.’ Het schip werd daadoor op het schuine taluud gezet. ‘Achter kon ik daarbij nog wel afstoppen, maar voor had ik door de barre weersomstandigheden te weinig aan de boegschroef.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (5)
  • appie

    Ik vind het verhaal een beetje over trokken met een zijhoogte van 6 meter heb het schip zelf van de werf gehaald en ken het schip van binnen en van buiten hij was 5,40 in de boord waarvan een gedeeldte onderwater is laat staan voor 5 meter voor en achter 4 meter een boegschroef van 535 pk van verhaar super die schepen van veka wie daar niet mee kan varen met zulke spullen kan beter een andere job zoeken ik heb met alle winden gevaren en ook bij de dow en andere rottere plekken je kunt je eigen ook afvragen of je wel zou gaan varen met z ‘on wind als je daar niet kapabel genoeg voor bent kan je een hoop ellende besparen of op de zwarte lijst komt en van wie moet je dat doen je neemt zelf de beslissing ze kunne beter zege daar ligt ie dan daar zit die by de way zo iets heet CYBERNETICA = STUURMANSKUNST gr appie

  • Jan van Nieuwland

    Waarom zou je niet kop voor in een oliehaven af mogen meren.Het met de kop naar de haven ingang afmeren dateert nog uit de tijd dat er geen kopschroeven waren.( Verouderde kennis)Ik was op de de zelfde tijd (leeg) in Antwerpen aan het rondgaan en tijdens dat rondgaan viel de kopschroef spontaan uit.Gelukkig liep het afmeren (kopvoor)goed af.
    Wanneer ik daar weg had gemoeten (van welke leek dan ook) omdat ik als tanker zogenaamd niet veilig lag, afgemeerd had ik ze eerst een brief laten tekenen dat ze aansprakelijk waren voor iedere schade die daar uit voortvloeide want daar zijn ze nl.zelf ook erg goed in om zich juridisch in te dekken als er wat gebeurt!

  • Kris

    De Dow is wat dat betreft nog nooit flexibel geweest. Ze zien je liever op de keien belanden dan dat je kop voor op steiger gaat.

  • simbad

    adri, ankeren bij de dow, dan laad je de eerste twee weken niet.

  • Adri

    Hangen er geen ankers aan dit schip. Of kunnen we daar niet meer mee werken in de moderne praktijk.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook