Draagvleugelboot vliegt in volle vaart op de keien

De Rosanna, een van de draagvleugelboten waarmee Connexxion een sneldienst onderhoud tussen Amsterdam en IJmuiden-Velsen, is maandagochtend met volle snelheid op de zuidoever van het Noordzeekanaal gevaren.

Draagvleugelboot vliegt in volle vaart op de keien

Het ongeluk gebeurde ter hoogte van kolenoverslagbedrijf OBA in het Westelijk Havengebied. De draagvleugelboot werd volgens voormalige medewerkers van Connexxion gevaren door een uitzendschipper met weinig ervaring met dit type schip, die geen cursus voor varen met draagvleugelboten zou hebben gevolgd. Volgens Herman Opmeer van Connexxion is dat totale onzin en hebben schippers van draagvleugelboten alle papieren en allemaal de opleiding aan het Nova College in IJmuiden gevolgd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (15)

  • Tja, en ik wil op de fast ferry gaan varen…maar gezien de reacties hier, zal ik me toch nog meer laten informeren voordat ik een beslissing neem…

    Geplaatst door: michiel op
  • sorry moet zijn roeien natuurlijk

    gr dmw

    Geplaatst door: Dkoi op
  • Tuurlijk moeten we stoppen met modder gooien.
    Ook hebben alle nieuwe alle benodigde opleidingen gevolgd, en heeft het managment gefaald door te luisteren maar niet te willen horen.
    Maar alles komt ook doordat de provincie NH Connexxion uitkleed mbt vergoedingen als ze voor het openbaar vervoer iets meer uit die grote zak met geld van ze halen en connexxion gewoon belonen kunnen ze de werknemers een risico gerelateerd loon betalen. En dan blijven de UITSTEKENDE UITZENDKRACHTEN EN ANDERE INHUUR gemotiveerd hun werk doen en of treden ze in vaste dienst.
    Nu moeten ze de hele tijd achter de feiten aan lopen en roeen met de riemen die ze hebben.
    En dat alleen maar omdat de provincie Noord-Holland z’n hand op de knip houd en het geld dat ze hebben in IJSLAND op de bank zetten.

    Geplaatst door: Dkoi op
  • Moet vanzelf modder zijn !! sorry jp

    Geplaatst door: jan-paul op
  • Vrienden,
    laten we stoppen met moder gooien naar elkaar aub.
    En terug naar de kern van het probleem gaan nl. Het management!!
    Tegen de adviezen van de ervaren schippers in,worden nieuwe schippers in de lijn dienst gezet en het allerliefst 2 onervaren schippers bij elkaar. Wij als ervaren schippers hebben dit regelmatig gemeld, en vervolgens wordt er niet naar ons geluisterd !!
    vr gr Jan-paul ( een UITSTEKENDE uitzendkracht !!).
    dank je wel mark

    Geplaatst door: jan-paul op
  • Hee mark ha ha

    Geplaatst door: jeffrey op
  • Beste stuur lui staan weer aan wal!!
    er staan hier op de site ook positieve dingen over de Draagvleugel boot,en in dord varen catamarans.
    @ die anonieme schipper Laat ze asjeblieft(!) met die gare waterbussen wegblijven. Wel eens in Alblasserdam rollen draad geladen/gelost, de laatste tijd.Bij een draagvleugelboot heb je dan geen last.

    In dit artikel staat dat:maar in 2007 voer er een tegen een patrouilleschip van de Koninklijke Marechaussee.
    Terwijl als je op deze site het artikel op zoekt staat er:Patrouillevaartuig boort zich in kwetsbare draagvleugelboot!!???
    doe je huis werk!!
    Enne Johan,schippers zijn slecht- of niet opgeleid (geldt trouwens voor alle uitzendkrachten die Connexxion huurt, als het maar goedkoop is).dit is dus ook gelul.

    Ook werken er div schippers al div jaren vast in dienst en hebben we een paar UITSTEKENDE uitzend schippers.
    Die het gewoon een mooie uitdagende baan vinden.dus even niet dat gelul van:en deel van het personeel(nu vaak vaste dienst); kan écht nergens anders aan de gang. Vandaar dat ze maar bij Connexxion blijven werken tot hun AOW mijnheer C janszn!!!
    Ik weet genoeg ook over Jeffry en die mag wel wat in dimmen,ik heb nog wel wat leuke foto’s van deze goede schipper..

    Geplaatst door: Mark op
  • Beste meneer Zwart, Ik ken deze ex werknemer en deze jongeman is altijd goed bezig geweest met de veiligheid aan boord van deze schepen. Wat hij zegt klopt ook connexxion gaf mensen de kans om zonder radar aan boord van de draagvleugel te laten.Ook gaf het nova college met toestemming van connexxion een diploma weg.zelf meegemaakt!!! Ik ben blij dat eindelijk de waarheid boven water komt want mijn kinderen gaan ook met dat vervoers middel

    gr

    Geplaatst door: gerry op
  • Het is jammer dat een sneldienst zoals de fastferry,s een zo negetief imago hebben, terwijl de forensen er duidelijk baad bij hebben.
    De inhoud van de opleiding is mij niet bekend maar als een ex medewerker die geen spaan over laat van zijn ex baas, deze in zijn pakket heeft vraag ik me af hoe deze zijn pupillen voorbereid. Het venomeen simulator is een mooie uitvinding en kan inderdaad veel betekenen. Helaas weet de leerling ook dat het geen werkelijkheid is en naar mijn mening is de reactie in werkelijkheid op een probleem toch iets anders.

    Geplaatst door: G.J.Zwart op
  • @de vogel,

    Laat ze asjeblieft(!) met die gare waterbussen wegblijven. Wel eens in Alblasserdam rollen draad geladen/gelost, de laatste tijd. Lokaal heet daar de Fast Ferry, niet voorniets de HOU-Je-VAST Ferry. Dit is trouwens aanmerkelijk verbeterd de laatste jaren, nu is het echter wel de Iets-minder-Fast Ferry..

    Ook het lumineuze idee rond Nijmegen, met dergelijke catamarans; is gelukkig ook al weer een zachte en vredige dood gestorven. Gelukkig!!

    @Gerry,

    Jou ervaringen komen overeen met mijn info. Tot nu toe heb ik echter zelf werken voor de fam. zwets, ehhh Swets/ODV(bv!); voor mijzelf weten te voorkomen. Vooral begeleiding van (vaak op zich goede) nieuwe schippers, en een goed beoordelings(en een zinvol promotie-/degradatie-) beleid is bij deze werkgever ver te zoeken.
    Een deel van het personeel(nu vaak vaste dienst); kan écht nergens anders aan de gang. Vandaar dat ze maar bij Connexxion blijven werken tot hun AOW; nee, nou ga ik denken dat dit nu het beste recept-voor-succes gaat opleveren?!!

    Vooral jouw punt van loon naar werk/verantwoordelijkheid, gecombineerd met de gigantisch positieve arbeidsvreugde bij deze werkgever(en onder elkaar); laat de oorzaak van het grote verloop (vooral bij connexxion Drechtsteden) zich makkelijk raden. Evenwel zonde dat een opzich waardevolle sneldienst Velzen-A’dam, aan zulke management fouten zijn tegenslagen moet gaan danken.

    Veel sterkte en wijsheid,

    Geplaatst door: C.Janszn op
  • Doordat ik bij de Waterbus en Fast Ferry gewerkt heb en ook gevaren heb, ook met de Flying Dutchman weet ik hoe het werkt. Maar laat de raad voor transport en veiligheid eens gaan kijken bij al het snelle vervoer. In Dord werk sowieso een zombie en verder nagenoeg de helft uitzend krachten, wat zeker goede schippers zijn. Maar opleiding, bhv, calemiteiten training en loon naar werk oftewel verantwoording cq. gevaar. Het personeel verloop is giga. Helaas weet ik te veel. Groetjes

    Geplaatst door: Gerrie op
  • ze moete die draagvlugelbote gewoon weg doen en van die gewoone water bussen inseten net als tussen dordrecht en rotterdam

    Geplaatst door: de vogel op
  • De verwijten kloppen allemaal, schippers zijn slecht- of niet opgeleid (geldt trouwens voor alle uitzendkrachten die Connexxion huurt, als het maar goedkoop is) en er is meer: te weinig of geen rust tussen de diensten, dubbele diensten (hoe bedoelt u: vermoeid?) en ga zo maar door.
    het was idd wachten op het volgende ongeluk, en dat doen we nu alweer.

    Geplaatst door: Johan op
  • Connexxion…..
    Een reeds ernstig besmette naam.
    Semi overheid.
    Zeer slechte werkgever.
    Slecht voor voor zijn personeel en materieel.

    Geplaatst door: Henk Ros op
  • zie ook:
    http://gespot.at5.nl/2009/02/02/ongeluk-met-draagvleugelboot/

    Bij ons aan boord hebben we ook wel eens een joker; die ‘s-ochtends vroeg bakkies
    DeCaf uitdeeld, en zo iedereen aanboord een zwaar cafeïne tekort bezorgd.

    Een dergelijk foutje kan in sommige gevallen toch minder onschuldig zijn, dan we
    altijd dachten…..

    Met Vriendelijke Groet,

    Geplaatst door: C. Janszn. op

Reageer

Draagvleugelboot vliegt in volle vaart op de keien | Schuttevaer.nl

Draagvleugelboot vliegt in volle vaart op de keien

De Rosanna, een van de draagvleugelboten waarmee Connexxion een sneldienst onderhoud tussen Amsterdam en IJmuiden-Velsen, is maandagochtend met volle snelheid op de zuidoever van het Noordzeekanaal gevaren.

Draagvleugelboot vliegt in volle vaart op de keien

Het ongeluk gebeurde ter hoogte van kolenoverslagbedrijf OBA in het Westelijk Havengebied. De draagvleugelboot werd volgens voormalige medewerkers van Connexxion gevaren door een uitzendschipper met weinig ervaring met dit type schip, die geen cursus voor varen met draagvleugelboten zou hebben gevolgd. Volgens Herman Opmeer van Connexxion is dat totale onzin en hebben schippers van draagvleugelboten alle papieren en allemaal de opleiding aan het Nova College in IJmuiden gevolgd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (15)

  • Tja, en ik wil op de fast ferry gaan varen…maar gezien de reacties hier, zal ik me toch nog meer laten informeren voordat ik een beslissing neem…

    Geplaatst door: michiel op
  • sorry moet zijn roeien natuurlijk

    gr dmw

    Geplaatst door: Dkoi op
  • Tuurlijk moeten we stoppen met modder gooien.
    Ook hebben alle nieuwe alle benodigde opleidingen gevolgd, en heeft het managment gefaald door te luisteren maar niet te willen horen.
    Maar alles komt ook doordat de provincie NH Connexxion uitkleed mbt vergoedingen als ze voor het openbaar vervoer iets meer uit die grote zak met geld van ze halen en connexxion gewoon belonen kunnen ze de werknemers een risico gerelateerd loon betalen. En dan blijven de UITSTEKENDE UITZENDKRACHTEN EN ANDERE INHUUR gemotiveerd hun werk doen en of treden ze in vaste dienst.
    Nu moeten ze de hele tijd achter de feiten aan lopen en roeen met de riemen die ze hebben.
    En dat alleen maar omdat de provincie Noord-Holland z’n hand op de knip houd en het geld dat ze hebben in IJSLAND op de bank zetten.

    Geplaatst door: Dkoi op
  • Moet vanzelf modder zijn !! sorry jp

    Geplaatst door: jan-paul op
  • Vrienden,
    laten we stoppen met moder gooien naar elkaar aub.
    En terug naar de kern van het probleem gaan nl. Het management!!
    Tegen de adviezen van de ervaren schippers in,worden nieuwe schippers in de lijn dienst gezet en het allerliefst 2 onervaren schippers bij elkaar. Wij als ervaren schippers hebben dit regelmatig gemeld, en vervolgens wordt er niet naar ons geluisterd !!
    vr gr Jan-paul ( een UITSTEKENDE uitzendkracht !!).
    dank je wel mark

    Geplaatst door: jan-paul op
  • Hee mark ha ha

    Geplaatst door: jeffrey op
  • Beste stuur lui staan weer aan wal!!
    er staan hier op de site ook positieve dingen over de Draagvleugel boot,en in dord varen catamarans.
    @ die anonieme schipper Laat ze asjeblieft(!) met die gare waterbussen wegblijven. Wel eens in Alblasserdam rollen draad geladen/gelost, de laatste tijd.Bij een draagvleugelboot heb je dan geen last.

    In dit artikel staat dat:maar in 2007 voer er een tegen een patrouilleschip van de Koninklijke Marechaussee.
    Terwijl als je op deze site het artikel op zoekt staat er:Patrouillevaartuig boort zich in kwetsbare draagvleugelboot!!???
    doe je huis werk!!
    Enne Johan,schippers zijn slecht- of niet opgeleid (geldt trouwens voor alle uitzendkrachten die Connexxion huurt, als het maar goedkoop is).dit is dus ook gelul.

    Ook werken er div schippers al div jaren vast in dienst en hebben we een paar UITSTEKENDE uitzend schippers.
    Die het gewoon een mooie uitdagende baan vinden.dus even niet dat gelul van:en deel van het personeel(nu vaak vaste dienst); kan écht nergens anders aan de gang. Vandaar dat ze maar bij Connexxion blijven werken tot hun AOW mijnheer C janszn!!!
    Ik weet genoeg ook over Jeffry en die mag wel wat in dimmen,ik heb nog wel wat leuke foto’s van deze goede schipper..

    Geplaatst door: Mark op
  • Beste meneer Zwart, Ik ken deze ex werknemer en deze jongeman is altijd goed bezig geweest met de veiligheid aan boord van deze schepen. Wat hij zegt klopt ook connexxion gaf mensen de kans om zonder radar aan boord van de draagvleugel te laten.Ook gaf het nova college met toestemming van connexxion een diploma weg.zelf meegemaakt!!! Ik ben blij dat eindelijk de waarheid boven water komt want mijn kinderen gaan ook met dat vervoers middel

    gr

    Geplaatst door: gerry op
  • Het is jammer dat een sneldienst zoals de fastferry,s een zo negetief imago hebben, terwijl de forensen er duidelijk baad bij hebben.
    De inhoud van de opleiding is mij niet bekend maar als een ex medewerker die geen spaan over laat van zijn ex baas, deze in zijn pakket heeft vraag ik me af hoe deze zijn pupillen voorbereid. Het venomeen simulator is een mooie uitvinding en kan inderdaad veel betekenen. Helaas weet de leerling ook dat het geen werkelijkheid is en naar mijn mening is de reactie in werkelijkheid op een probleem toch iets anders.

    Geplaatst door: G.J.Zwart op
  • @de vogel,

    Laat ze asjeblieft(!) met die gare waterbussen wegblijven. Wel eens in Alblasserdam rollen draad geladen/gelost, de laatste tijd. Lokaal heet daar de Fast Ferry, niet voorniets de HOU-Je-VAST Ferry. Dit is trouwens aanmerkelijk verbeterd de laatste jaren, nu is het echter wel de Iets-minder-Fast Ferry..

    Ook het lumineuze idee rond Nijmegen, met dergelijke catamarans; is gelukkig ook al weer een zachte en vredige dood gestorven. Gelukkig!!

    @Gerry,

    Jou ervaringen komen overeen met mijn info. Tot nu toe heb ik echter zelf werken voor de fam. zwets, ehhh Swets/ODV(bv!); voor mijzelf weten te voorkomen. Vooral begeleiding van (vaak op zich goede) nieuwe schippers, en een goed beoordelings(en een zinvol promotie-/degradatie-) beleid is bij deze werkgever ver te zoeken.
    Een deel van het personeel(nu vaak vaste dienst); kan écht nergens anders aan de gang. Vandaar dat ze maar bij Connexxion blijven werken tot hun AOW; nee, nou ga ik denken dat dit nu het beste recept-voor-succes gaat opleveren?!!

    Vooral jouw punt van loon naar werk/verantwoordelijkheid, gecombineerd met de gigantisch positieve arbeidsvreugde bij deze werkgever(en onder elkaar); laat de oorzaak van het grote verloop (vooral bij connexxion Drechtsteden) zich makkelijk raden. Evenwel zonde dat een opzich waardevolle sneldienst Velzen-A’dam, aan zulke management fouten zijn tegenslagen moet gaan danken.

    Veel sterkte en wijsheid,

    Geplaatst door: C.Janszn op
  • Doordat ik bij de Waterbus en Fast Ferry gewerkt heb en ook gevaren heb, ook met de Flying Dutchman weet ik hoe het werkt. Maar laat de raad voor transport en veiligheid eens gaan kijken bij al het snelle vervoer. In Dord werk sowieso een zombie en verder nagenoeg de helft uitzend krachten, wat zeker goede schippers zijn. Maar opleiding, bhv, calemiteiten training en loon naar werk oftewel verantwoording cq. gevaar. Het personeel verloop is giga. Helaas weet ik te veel. Groetjes

    Geplaatst door: Gerrie op
  • ze moete die draagvlugelbote gewoon weg doen en van die gewoone water bussen inseten net als tussen dordrecht en rotterdam

    Geplaatst door: de vogel op
  • De verwijten kloppen allemaal, schippers zijn slecht- of niet opgeleid (geldt trouwens voor alle uitzendkrachten die Connexxion huurt, als het maar goedkoop is) en er is meer: te weinig of geen rust tussen de diensten, dubbele diensten (hoe bedoelt u: vermoeid?) en ga zo maar door.
    het was idd wachten op het volgende ongeluk, en dat doen we nu alweer.

    Geplaatst door: Johan op
  • Connexxion…..
    Een reeds ernstig besmette naam.
    Semi overheid.
    Zeer slechte werkgever.
    Slecht voor voor zijn personeel en materieel.

    Geplaatst door: Henk Ros op
  • zie ook:
    http://gespot.at5.nl/2009/02/02/ongeluk-met-draagvleugelboot/

    Bij ons aan boord hebben we ook wel eens een joker; die ‘s-ochtends vroeg bakkies
    DeCaf uitdeeld, en zo iedereen aanboord een zwaar cafeïne tekort bezorgd.

    Een dergelijk foutje kan in sommige gevallen toch minder onschuldig zijn, dan we
    altijd dachten…..

    Met Vriendelijke Groet,

    Geplaatst door: C. Janszn. op

Reageer