Vervoerders delen logistieke planning om vaarweg efficiënter te benutten

Rijkswaterstaat en containervervoerders Alcotrans, Bulcontrans, Contargo, Danser en Rhinecontainer (de ABCDR-combinatie), zijn begonnen met de pilot Logistieke keten-informatie vaarwegen Rotterdam-Antwerpen (Livra). Doel van Livra is de vaarwegen beter te benutten en de logistieke binnenvaartketen te optimaliseren.

De vijf containervervoerders werken samen in de stichting MIS-Cobiva. Zij hebben een overkoepelend IT-systeem ontwikkeld om gegevens van bestaande informatiesystemen, zoals Port Infolink, de eigen planningssystemen van containerrederijen en RWS en informatie van overslagbedrijven, te bundelen. ‘We kijken nu wat de knelpunten zijn en hoe we die door betere informatie kunnen verminderen’, zegt projectleider Lea Kuiters van Rijkswaterstaat. ‘Te denken valt aan betere doorstroming in sluizen, vermindering van piekbelasting en beter op elkaar afgestemde reisplanning. Rijkswaterstaat geeft al veel informatie aan de scheepvaart, maar gaat onderzoeken of het zin heeft heel actuele informatie over de vaarwegen te geven, via uurberichten, en real time gegevens over wachttijden bij de sluizen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Vervoerders delen logistieke planning om vaarweg efficiënter te benutten | Schuttevaer.nl

Vervoerders delen logistieke planning om vaarweg efficiënter te benutten

Rijkswaterstaat en containervervoerders Alcotrans, Bulcontrans, Contargo, Danser en Rhinecontainer (de ABCDR-combinatie), zijn begonnen met de pilot Logistieke keten-informatie vaarwegen Rotterdam-Antwerpen (Livra). Doel van Livra is de vaarwegen beter te benutten en de logistieke binnenvaartketen te optimaliseren.

De vijf containervervoerders werken samen in de stichting MIS-Cobiva. Zij hebben een overkoepelend IT-systeem ontwikkeld om gegevens van bestaande informatiesystemen, zoals Port Infolink, de eigen planningssystemen van containerrederijen en RWS en informatie van overslagbedrijven, te bundelen. ‘We kijken nu wat de knelpunten zijn en hoe we die door betere informatie kunnen verminderen’, zegt projectleider Lea Kuiters van Rijkswaterstaat. ‘Te denken valt aan betere doorstroming in sluizen, vermindering van piekbelasting en beter op elkaar afgestemde reisplanning. Rijkswaterstaat geeft al veel informatie aan de scheepvaart, maar gaat onderzoeken of het zin heeft heel actuele informatie over de vaarwegen te geven, via uurberichten, en real time gegevens over wachttijden bij de sluizen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer