Het schip is eind december al in de vaart gekomen. De LRG GAS 87 neemt 2800 kubieke meter LPG mee in acht paarsgewijs geplaatste cilindrische ladingtanks. De werkdruk van de tanks is 15,8 bar. Voor het lossen van het LPG beschikt het schip over deepwellpompen zowel als compressoren. De gastanker steekt aan de ijk 2,80 meter. ‘We hebben de tanker op deze geringe diepgang geijkt omdat het product dat we ermee vervoeren een soortelijk gewicht heeft van niet meer dan 0,6′, zegt Nikolaus Schellenberger, hoofd van de technische afdeling van Lehnkering. De gastanker is tot het gangboord dubbelwandig uitgevoerd, waar de wanden van de ladingtanks zelf dan nog bijkomen. Tot het gangboord is het schip dus in feite driewandig. Boven het gangboord is het schip dan dubbelwandig. Door de speciale constructie van het middenschip is op het casco bijna negentig ton aan gewicht bespaard. ‘Die gewichtsbesparing behalen we mede door de bijzondere bouwwijze van de trunk (den) boven de gangboorden’, zegt Schellenberger. ‘Die bouwwijze is overgenomen uit de zeevaart. De verstijvingen zitten aan de buitenkant.’
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?