GRM gaat restant MSC Napoli bergen

De nieuwe Nederlandse bergingsonderneming Global Response Maritime BV, opgericht door oud-directeur Klaas Reinigert van Smit Tak en voormalig bergingsinspecteur Paul Glerum, gaat het achterschip bergen van de MSC Napoli. De resten van dit Britse containerschip liggen voor de Engelse zuidkust in twaalf meter diep water.

De MSC Napoli raakte, geladen met zo’n 2300 containers, in januari 2007 in Het Kanaal tijdens een zware storm in de problemen. Het onder de Britse vlag varende schip maakte flink water en om zinken te voorkomen werd het voor de Engelse zuidkust aan de grond gezet. Smit Salvage kreeg opdracht de containers te lossen, wat in de zomer van dat jaar zijn beslag kreeg. Ook verwijderden de bergers uit Rotterdam de bunkerolie en andere milieugevaarlijke stoffen uit het wrak. Hierna scheidde Smit, onder meer met explosieven, het voorschip van het achterschip. Het voorste deel werd, na te zijn opgedreven, naar de werf van Harland & Wolff in Belfast gesleept en daar gesloopt. Het achterschip met machinekamer en hoofdmotor bleef in zee achter om in de zomer van 2009 te worden gelicht. Hoewel in bergingskringen iedereen dacht dat dit werk ook door Smit zou worden gedaan, pakte dit zeer verrassend anders uit. De eigenaren van het wrak sloten namelijk een contract met nieuwkomer Global Response Maritime. Volgens medeoprichter Klaas Reinigert, die ook voorzitter van de International Salvage Union (ISU) is geweest, gebeurde dit omdat de door zijn bedrijf voorgestelde bergingsmethode en prijs de eigenaren het meest aanspraken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

GRM gaat restant MSC Napoli bergen | Schuttevaer.nl

GRM gaat restant MSC Napoli bergen

De nieuwe Nederlandse bergingsonderneming Global Response Maritime BV, opgericht door oud-directeur Klaas Reinigert van Smit Tak en voormalig bergingsinspecteur Paul Glerum, gaat het achterschip bergen van de MSC Napoli. De resten van dit Britse containerschip liggen voor de Engelse zuidkust in twaalf meter diep water.

De MSC Napoli raakte, geladen met zo’n 2300 containers, in januari 2007 in Het Kanaal tijdens een zware storm in de problemen. Het onder de Britse vlag varende schip maakte flink water en om zinken te voorkomen werd het voor de Engelse zuidkust aan de grond gezet. Smit Salvage kreeg opdracht de containers te lossen, wat in de zomer van dat jaar zijn beslag kreeg. Ook verwijderden de bergers uit Rotterdam de bunkerolie en andere milieugevaarlijke stoffen uit het wrak. Hierna scheidde Smit, onder meer met explosieven, het voorschip van het achterschip. Het voorste deel werd, na te zijn opgedreven, naar de werf van Harland & Wolff in Belfast gesleept en daar gesloopt. Het achterschip met machinekamer en hoofdmotor bleef in zee achter om in de zomer van 2009 te worden gelicht. Hoewel in bergingskringen iedereen dacht dat dit werk ook door Smit zou worden gedaan, pakte dit zeer verrassend anders uit. De eigenaren van het wrak sloten namelijk een contract met nieuwkomer Global Response Maritime. Volgens medeoprichter Klaas Reinigert, die ook voorzitter van de International Salvage Union (ISU) is geweest, gebeurde dit omdat de door zijn bedrijf voorgestelde bergingsmethode en prijs de eigenaren het meest aanspraken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer