Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Bulbsteven dwars door dubbele wand in container

MOERDIJK

‘Als jij even een tandje bijzet, dan neem ik een tandje terug.’ Zo moet ongeveer de afspraak hebben geluid die de loods van de zeegaande chemicaliëntanker Sichem Anne en de schipper van het binnenvaartcontainerschip Margreta zondagmiddag maakten op de kruising van het Hollandsch Diep en de Dordtsche Kil. Ze zagen elkaar van ver aankomen, maar het duurde lang voordat op de schepen doordrong dat de afspraak niet werkte en een grote klap onvermijdelijk werd.

1 / 8
Bulbsteven dwars door dubbele wand in container

Bulbsteven dwars door dubbele wand in container

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (136)
  • dagmar

    gerrit en margreta
    heel veel sterkte denk aan jullie
    dagmar van rijn
    ex matroos op de margreta

  • S

    Allez we weten hier nie veel he, ik vindt ’t erg voor beide partijen dat dit gebeurd is maar,…. Voorrangsregels over wie er op ’t hoofdvaarwater zat tellen niet als ze beiden van een nevenvaarwater komen.
    Hier moeten jullie binnenschipperkens eens goed over nadenken zeeschepen en schepen met een beperkte manouvreerbaarheid hebben dan voorrang.
    Allemaal maar eens flink naar terug wat lessen volgen ivm reglementen dan zullen er wel wat minder domme ongelukken gebeuren

  • Reina en Walter Janssen

    Lieve familie,
    Wat een vreselijke ramp! We horen het net van Tineke. Heel veel sterkte de komende tijd!
    Liefs, Reina&Walter

  • Goof en Connie Damen-Ippel

    Hoi Gerrit en Margreta, gezin en bemanning. Heel veel sterkte toegewenst, gelukkig geen persoonlijke ongelukken. Goof en Connie Damen-Ippel

  • skipper

    Een zo genaamd (Zeeschip) van 110meter is bij mij geen zee schip maar een wadde krabber en om te zeggen dat ze zomaar niet stil staan is onzin want ze hebben in tegestelling tot de meeste binnenvaart ook stukken meer vermogen. En het zuid hollands diep is tot aan de splitsings ton gewoon een neven vaar water

  • F.Schapers

    Gelukkig geen persoonlijke ongelukken en zijn de woningen gespaard gebleven. Een schip is te repareren maar persoonlijke bezittingen niet en een leven al helemaal niet.Hopelijk zijn jullie snel weer in de vaart. Succes met het verdere verloop.
    Sterkte
    Met vriendelijke groet
    F.& A. Schapers-Durinck kvb Olesia

  • lizetta meijer

    wens jullie veel sterkte de komende tijd, liefs lizet, ron en de meiden

  • ineke

    hoi lieve gerrit,margreta en kinderen
    heel veel sterkte gewenst,dit is echt slecht nieuws.
    wens jullie heel veel sterkte veel liefs ineke

  • jan

    Heer C.Janszn, zeer bedankt voor deze uitleg.

  • C.J.

    Bij:
    @N.Evevens + Baggerboer

    schrijffoutje:
    Historische moet zijn: Hydro-statische(waterdruk)

  • C.Janszn

    Gevaarlijke stoffen bij containervaart; dat werkt ongeveer op de volgende manier:

    Dit schip had 213Teu / ±3300Ton lading bij. Neem aan dat een deel van de lading ook uit 40voets containers bestond. Gegokt zeg ik dan dat er totaal 175 ~ 190 echte Boxen aanboord hebben gestaan. Als ook maar 1.stuks 20Voet containerbox gevaarlijke stoffen bevat, dan steekt de schipper van een dergelijke MCS gelijk 1 óf 2 blauwe kegels omhoog. Die andere ±180 boxen , indien ze niet leeg zijn natuurlijk; kunnen de meest uiteenlopende zaken bevatten. Denk aan loodzware stalen machineonderdelen, boxen vol speelgoed, plastieken onderdeeltjes en/of bijv. 2 mooie Porsche’s in 1 Box.
    (Wel zonde natuurlijk; al nu net die laatstgenoemde box onderin heeft gestaan en dus 100% vol met water gelopen is!).

    Direct bij het incident zal de berger+schipper uitgezocht hebben waar welke containers staan, en met welke gevaarlijke stoffen ze precies gevuld zijn. Wanneer het maar niet die 1 à 2 boxen betreft die door de bulb zijn ingekreukeld, direct bij de aanvaring; dan rest er voor de rest van de containers op de onderste + tweede laag maar 1 gevaar: Op de onderste laag zijn alle boxen helemaal volgelopen met water, en op de tweede laag ongeveer 1,5m waterhoogte in de containers.

    Ik begreep dat slecht ca.6 boxen bij dit incident gevaarlijke stoffen hebben bevat. Dan hangt het er maar helemaal vanaf:
    > Waar stonden die 6 boxen precies?
    > Welke stoffen werden erin vervoerd?
    > Stonden deze boxen wel/niet op de plaats waar ze kapot gedrukt zijn? (kans: 2/180)
    > Hoe is de verpakking? Hoe reageren stof plus verpakking op water, wanneer de betreffende box helemaal volloopt?

    Ik ben er 100% van overtuigd dat zowel Schipper, als Berger als ook de betrokken verzekeringexperts voldoende kennis + praktijkervaring hebben; om tijdens dit uitlossen de goede beslissingen en/of voorzorgsmaatregelen te nemen.

    Ik vind het ook heel begrijpelijk, dat een geïnteresseerde burger als u; met de bekend gemaakt info wel met hele gekke ogen(én verbazing) naar dit lossen heeft gekeken. Wellicht dat dit stukje achtergrondinformatie u wat verder heeft geholpen.

    Groet,

  • C.Janszn.

    @N.Evevens + Baggerboer

    Kijk, een koe in z’n k*nt-kijken kan natuurlijk iedereen, en aangezien de beste stuurlui op de wal plachten te staan: Dan sta ik dus nu zelf ook even, daar op die wal bij die overbekende stuurlui:

    De bulp opnieuw in het gat steken lijkt mij praktisch een beetje moeilijk. Maar wat dacht je van het volgende (doorgeborduurd op het heldere idee van N.Evens):

    Wanneer de Margareta vrij snel bij deze zee-vaarder opzij was gegaan; en dan precies met dat gat(formaat: garagedeur) ter hoogte van een recht stuk zijde van de kustvaarder(en waar deze rechte zijkant bij deze zeevaarder ook voldoende diep onderwater doorgaat!).
    In dat geval zou de Margreta door alleen al de historistische druk bij het gat, tegen die zij van de zee-vaarder er tegenaan gezogen zijn geweest.

    Hiermee was instroming van water echt niet helemaal te verkomen zijn geweest, maar een flinke reductie; dat moet toch wel mogelijk zijn geweest. Wellicht zelfs voldoende reductie om met meerdere pompen het instromende water grotendeels de baas te blijven. Of dit een praktische oplossing was, in dit geval? Ik weet dat niet met zekerheid te zeggen.
    Maar zeker in dit soort situaties geldt: niet geschoten, is zeker altijd gemist!

    Laten we hopen dat het nog jaren duurt; maar mocht een dergelijke soort aanvaring weer eens ergens voorkomen, wellicht dat de berger+schipper dan nog kan proberen of deze truc enige soulaas biedt..

    We zullen zien,

  • jan

    sterkte met de schade, heb ik 1 ding dat me tegen zit.
    ik heb aardig wat voelsprieten op het gebied gevaarlijke stoffen vervoer, ik rij over de brug en zie het schip schuin volgeladen, en zie later het schip leeg geladen te worden en ik lees hier dat het om gevaarlijke stoffen gaat.
    ik zie effe snel geen kegels en lampen en ik zie alleen maar oranje zwaailichten, die het gevaar ontnemen.
    dit moet toch als eerste in een oogwenk zichtbaar zijn.
    het had een leleke ramp kunnen zijn.

  • Marc van den Berg

    Veel sterkte!!
    Groeten Marc en Heidi van den Berg
    m/s Fidelity

  • Baggerboer

    @Nico Evens
    Goed idee van die luiken.
    Waarom is die zeeboot niet gewoon in dat gat blijven zitten en wachten tot er hulp komt. Dan had er toch minder water ingestroomd lijkt mij.

  • Sjonnie

    @C. Janszn

    Ik ben het met U eens dat mijn oplossing erg rigoreus is, en dat moet U natuurlijk ook met een korreltje zout nemen! Wat uw tegenvoorstel betreft: Ik zou al een stuk gelukkiger worden als U dat voor elkaar zou kunnen krijgen, maar echt een oplossing is het ook weer niet, hé! Volgens mij hebben we iets meer vaarwater in Nederland als het stukkie Moerdijk/Botlekbrug.
    Weet U wat?
    Laat ze dan maar doorvaren naar de IHC, of zo! Een fatsoenlijke stuurinrichting en een echte boegschroef, lijkt mij een betere oplossing. Kost misschien een beetje geld, maar dit kost net “IETS” meer, dunkt me.

    m.v.g. Sjonnie

  • Nico Evens

    Als eerste de familie Idzenda veel sterkte gewenst in deze stressvolle tijd.

    Volgens een vraag aan de heren bergers. Hoevaak heeft u te maken met een huidschade op een vlakke zijde ? En hoe eenvoudig is de instroom van water dan te verminderen door bij uw “gereedschapkist” een of meerdere vlakke platen met lichte versterking toe te voegen die u voor een gapend gat kunt laten zakken. Vroeger kon zoiets met houten scheepsluiken maar die zijn niet meer aan boord. Je kunt daarmee het instromen van water met 75 procent verminderen en als daaroverheen alsnog een kleed word geplaatst tot 95 procent. Bv een aantal aluminium steigerplanken kunnen in zo’n geval uitkomst bieden.

  • S.Wiersma

    Dat die kleine spitsen zijn gezonken is erg,maar dat er weinig reacties waren dat komt alleen maar omdat steeds meer mensen tegenwoordig met internet werken,ook de iets oudere generatie ( geen kwaads bedoeld hiermee ) maar komen ook met internet in aanraking en leren hoe ze een bericht moeten zetten.Dus dat is een kansloze discussie,ik vind het trouwens zoiezo kansloos dat er hier word gespeculeerd over wie of wat fout ztz/was.
    Als we het allemaal zo goed weten soliciteer dan naar een baan bij het onderzoeks team ofzo.Met rode ton zus of groene ton met dat en dat nummer zo.

  • Richard van Giesen

    Sterkte!

  • Jan en Froukje Idzenga

    Lieve Gerrit en Margreta en kinderen,

    Veel sterkte toegewenst de komende tijd, gelukkig zijn er geen persoonlijke ongelukken gebeurd.

  • C.Janszn.

    @Brutuzzz

    Wie zal het zeggen, ik was ook niet op dat moment terplaatse…

    Ik verwacht dat dit voorval voor de Raad v.d. Scheepvaart gebracht gaat worden. Bij een dergelijke openbare behandeling, zullen alle betrokken voor de ‘groene tafel’, en in het openbaar; moeten verklaren hoe (vanuit hun standpunt) het een en ander zich heeft ontwikkeld tot dit incident.

    Bij eerdere gelegenheden heb ik al vaker gepleit dat voor 100% binnevaart-incidenten ook weer teruggekeerd moet worden; naar de werkwijze van de Raad v.d. Scheepvaart. De nu gebruikelijke onderzoeken(achter gesloten deuren), bij de Raad v.d.Veiligheid; voldoen naar mijn mening onvoldoende aan de mogelijkheid om voldoende lering voor de toekomst te trekken. Hoewel ik vurig hoop dat voortaan alle scheepvaart-gebonden incidenten en/of ongevallen weer gewoon in openbaarheid, en ter zitting worden onderzocht. Moet ik mij neerleggen bij het feit dat, dit voor de Binnenvaart dit helaas verleden tijd is.

    Nu een Binnenvaartschipper betrokken is bij een ongeval met een Zee-vaarder, ben ik zelfs meer dan geïnteresseerd om t.z.t. het verslag ter zitting; van dit onderzoek, te lezen in de vakbladen. Nogmaals; bij 100% binnenvaart-incidenten wil ik voorstellen ook terug te keren naar deze openbare werkwijze.

    Met een Nautische Groet,

  • ik hier

    @ baggerboer

    das nog eens mooie info die link
    iedereen aan AIS

  • Brutuzzz

    @Baggerboer & C. Jansz.

    Ik heb de foto’s ook bestudeerd en kan ook geen dagmerk ofwel rode lichten ontwaren. Moet hierbij wel vermelden dat ik geen specialist ben op het gebied van forensisch onderzoek van foto’s.
    Het zal toch niet zo zijn dat
    – het dagmerk niet gevoerd is, terwijl dit gezien de diepgang wel vereist was
    – de loods er van uit gegaan is dat alle zeevaart in dit gebied vanzelfsprekend als geulgebonden wordt beschouwd
    – Schuttevaer een onjuist en onbevestigd bericht de wereld in helpt?

  • Gerrit en Margreta Idzenga

    Super-bedankt!!!!!!!

    DEVENTER
    ‘Ook langs deze weg willen wij alle mensen bedanken die ons een hart onder de riem hebben gestoken in de vorm van SMS-jes en reacties via de schuttevaer-site’,

    Ook namens ons personeel die dit ook lezen en het voorval direct hebben meegemaakt is het een enorme ondersteuning van al deze bemoedigende woorden die er worden uitgesproken.
    Ook willen wij alle hulpdiensten, bergers,duikers, KNRM en andere mensen bedanken die betrokken waren bij het boven water houden van het m.s. “Margreta”, met name de experts van de EFM-verzekering die ons 24 uur per dag
    hebben bijgestaan en ons van informatie hebben voorzien.

    Ook onze opdrachtgevers m.n. Rhinecontainer en Haeger @ Schmidt die zich zeer sportief en loyaal hebben opgesteld en zich uiterst hebben ingespannen m.b.t. de ladingafwikkeling.

    Iedereen bedankt. Het was Super!!!!!!!!!!

    Gerrit en Margreta Idzenga

  • C.J.

    Voor zover ik weet wordt ‘Draugt’ meestal met de hand ingevoerd op de AIS. In dit specifieke geval kan er sparake zijn van een foutje bij het invoeren van deze gegevens:
    Draugt: 5,05m, i.p.v. 5,5m.

    Wie zal het zeggen. Voor alle betrokken; er is gelukkig een hele brok fotografisch bewijs. De daartoe aangestelde instaties zullen het wel op zich nemen om dit verder uit te zoeken.

    ================
    DRAUGHT AFT (NORMAL BALLAST)
    5,04 m

    DRAUGHT FORE (NORMAL BALLAST)
    3,97 m
    ================
    Met medelevende Groet,

  • Baggerboer

    Wat je zoal niet kan vinden (zolang het duurt): http://www.marinetraffic.com/ais/default.aspx?zoom=9&oldmmsi=538002159&olddate=1/11/2009%2012:22:09%20PM
    Volgend de laatste ais gegevens op bovenstaande link is de diepgang 5,5 m.

  • C.Janszn.

    @Baggerboer

    Privé was ik eigenlijk ook al tot precies diezelfde conclusie gekomen. Ik durfde het echter nog niet, om dit al te stellig op een openbaar forum, en hardop te beweren.

    Waar zou zo-een gerucht dan vandaan komen; dat het hier een Geuler betreft?
    Zou de loods aan zijn water zijn gaan voelen, dat hij in nauwe schoentjes zit?

  • Fam. Leijten

    Heel veel sterkt en succes toegewenst de komende periode.

    Familie Leijten
    m/s Novum

  • Frits en Ina Diepeveen

    Lieve gerrit en Margreet,

    Heel veel sterkte met alles ,wij denken aan jullie.

    Liefs Frits en ina

  • Baggerboer

    Ik zie geen cilinder hangen in de mast van de Sichem Anne. Ze is ledig en in ballast heeft ze een diepgang van 4.51 m. Dan is ze niet geul gebonden.

  • C.Janszn.

    zou iemand mij kunnen helpen:

    In het Weeklbl. Schuttevaer artikel wordt gesteld dat dit geulgebonden(?) zeeschip als dagteken een zwarte cilinder zou voeren.
    Wellicht zouden de bijbehorende drie rode lampen ook al zichtbaar moeten kunnen zijn, vanwege het wat donkere jaargetijde en omstreeks de tijd van de dag.

    Ik heb zitten zoeken op:
    http://www.shipspotters.nl/viewtopic.php?f=3&t=15&start=0
    Foto: Aanvaring.JPG

    Ik kan het dagtken niet vinden, wie kan het mij even aanwijzen??

    Groet,

  • C.Janszn.

    @Sjonnie

    Wel een heel rigoreus voorstel van uw kant.

    Mijn tegenvoorstel:

    Alle Zeevaart die bij 7Kn(±13Km/u) geen veilige vaart/voldoende roerdruk heeft; verplichten om vanaf Moerdijk verplicht met een een standby-/voorspan-sleepboot te varen totaan stroomafwaards van de Botlekbrug. Ongeacht welke fase in het getijde, dient er mijns inziens vaker met een dergelijke een standby-/voorspan-sleepboot gevaren te worden op H.Diep, Kil en OudeMaas.

    Meer naar aanleiding van vorrige incidenten(op de Oude Maas) vind ik ook:
    In bijv. de Bocht van Heerjansdam doen de HH loodsen, vaak onvoldoende rekening houden met een Binnenvaarder(e/o Duwkombie) van 100m of vaak veel langer. Door soms onnodig midden door de geul te harken zonder engszins aan de goede wal te blijven, moet binnenvaart soms de gekste capriolen uithalen om nog met de schroeven+ roeren in het veilig vaarwater te blijven(en schades daarbij te vermijden). Dit is mede de achtergrond voor mijn pleidooi voor het veel(!), heel veel vaker inzetten van een een standby-/voorspan-sleepboot bij de vaart Botlek ~ Moerdijk(en v.v.).

    Andere opmerking/vraag:
    Het leidt geen twijfel; Dordrecht Willemstad is hoofdvaarwater.
    Maar; Zeehaven-Moerdijk invaart Dordtse Kil, heeft deze vaart voorang(op basis van hoofdvaarwater-regel) op vaart vanaf Gorinchem -> Willemstad?

    Mijn mening is dat deze onduidelijk zeker als mede oorzaak is voor de veelvuldig hier voorkomende Near-Miss situatie.

    Met vriendelijke groet,

  • Ron Teuben

    Beste fa. Idzenga,

    Bij deze willen wij u sterkte wensen na de vreselijke gebeurtenis afgelopen zondag op het Hollands Diep. Laten we ondanks alles, blij zijn, dat het bij materiale schade is gebleven en dat er geen persoonlijke ongelukken zijn gebeurd. Wij wensen jullie alle sterkte toe en hopen dat jullie weer vlug in de vaart zullen zijn.
    Ron Teuben
    mcs \”Rembrandttoren\”

  • karel

    Wat ik erg goed vind, is dat iedereen meeleeft met een collega. Zo zou het altijd horen te zijn. het is alleen jammer dat vanaf morgenochtend er niemand meer voor elkaar stopt, op elkaar loopt te schelden n de saamhorigheid OPEENS weer is verdwenen. Erg jammer. Dus wens ik de betreffende familie alle sterkte en al het goeds voor iedereen in deze toch al zware tijden

    karel

  • mj

    Sorry, mijn vorige reactie was gericht aan de heer witjes en niet de heer w

  • MJ

    Geachte meneer W,
    Met uw domme reactie, hoopt u alleen maar veel reacties uit te lokken, nou….dat is u gelukt. Maar het neemt het feit niet weg dat u een dom en simpel mens bent die per direct verboden moet worden ooit nog enig reactie van deze aard te sturen

    mj

  • Thijs en Willemien de Jonge

    Wat schrokken we toen we hoorden wat er met jullie gebeurde. Gelukkig geen persoonlijke ongelukken gebeurt. Heel veel sterkte om dit te verwerken.
    Thijs en Willemien

  • Sjonnie

    Misschien is dit nu eens reden genoeg om de beperkte manouvreerbaarheid van zeeschepen ter discussie te stellen!!!!!!! Als van binnenvaartschepen geëist wordt, dat ze afvarend met een schip van dik 6000 ton (afgeladen + ledig gewicht), op een soms zeer behoorlijk stromende rivier, binnen afzienbare tijd stilliggen. Mag er dan alstublieft verwacht worden van zeeschepen dat ze leeg, opvarig die schuit stil kunnen trekken binnen afzienbare tijd??????????? Misschien wordt het tijd om eens een keer serieuze eisen te stellen aan zeeschepen. als je niet kunt stoppen of sturen, wordt het tijd om dat barrel te laten slopen! Hij wou de kil in, toch? Kom je vanzelf langs ‘s-Gravendeel!

  • w

    Bericht aan Witjes; Ik heb nog nooit zo’n hypocriete reactie gelezen!!!!!!!!! Ik vind het wel vreemd dat al deze mensen die vandaag hebben gereageerd niet gereageerd hebben op al de andere ongelukken of dodelijke ongevallen!

  • s.witjes

    Bericht aan W

    ik heb nog nooit zo’n dome reactie gelezen!!!!.

  • w

    Bij de Riad en Nesselande waren er 12 en 7 reacties. Beide schepen zijn gezonken. Dit schip drijft nog. Conclusie: hoe hoger de hypotheek hoe meer reacties.

  • Rick en Gerda Westrik

    Veel strekte gewenst

  • Job

    beste mensen,

    ik wens jullie heel veel sterkte, zeker ook omdat jullie nieuw nog helemaal niet oud is, ik hoop dat alles goed komt..

    heel veel sterkte

    Mts Gulf Max

  • Piet&Petra Idzenga

    Beste Gerrit, Margreta en kinderen, gelukkig blijft jullie schip boven water. Veel sterkte de komende tijd en groeten

  • M.J.H Boon

    Beste familie Idzenga,
    Ik heb net al die reacties gelezen en er telt maar een ding. Jullie heel veel sterkte wensen. mvg Fam.Boon ms Barco

  • Peter Woortman

    Gerrit en Margreta,

    héél véél sterkte in deze moeilijke tijd, we denken aan jullie.

    groet,

    Peter en Anastasia

  • Gert & Clazien Visser

    Gerrit & Margretha,

    Jullie als gezin heel veel sterkte toegewenst.
    Hoop dat het allemaal weer goed komt.

  • S.Wiersma

    Als aller eerst wil ik zeggen dat ik niet zeg dat zeevaart makkelijk manouvreerbaar is,maar wat ik zelf veel meemaak is dat zeevaart zich meld en gweoon maar met een plaat voor hun hoofd oversteekt,inderdaad binnenvaart knalt er soms ook net op het nippertje voor langs,maar als de loodsen ook s iets ( Heel klein beetje maar ) begrip zou hebben ook voor koppels of 135mtrs zou het al een stuk beter zijn,alles gewoon in goed overleg.

  • Fam H. van Oyen

    Allen veel sterkte toegewenst in deze zware tijden!!!

  • fam.G.T.de Waardt

    Beste Gerrit,Margrata en Kids heel veel sterkte toegewenst m.s Sailing-Home

  • Dirk Jan, Samira en Lester Molleman

    Gerrit, Margreta en de kinderen,

    Heel veel sterkte de komende tijd. We denken aan jullie.

  • Alice

    Hey lieverds,

    Blij dat jullie zelf en jullie personeel verder niks mankeert. Ik denk aan jullie en wens jullie sterkte.
    We spreken elkaar gauw.

    Liefs.

  • Erwin

    Het is toch erg in trek volgens mij om als binnenvaarder voor zeevaart langs te schieten met alle gevolgen als dien, nu zeg ik niet dat dat hier ook zo was. Ik zie het vaak gebeuren dat de binnenvaart er toch voor langs wilt en dat dan net goed afloopt

  • Thomas

    @S.wiersma

    Ik vind dat u geen gelijk heeft.
    Het manouvreren van een zeeschip is niet het zelfde als een binnenvaartschip.
    Maar het is wel altijd gezeik tussen zeeschepen en binnenvaartschepen, zeeschepen die denken soms dat ze god zijn.
    Een leeg zeeschip is nog vrijwendbaar maar een geladen 135-er is nou ook niet meer zo wendbaar en ligt ook niet zo 1-2-3 stil.
    Het zal waarschijnlijk gewoon een comunicatiefout geweest zijn.
    Een heel simpel gezegde ”waar 2 kijven zijn hebber er 2 schuld.

  • Henk Ros

    @Huib
    Heel goed gezien.

  • C.Janszn.

    @Huib

    Deze fotoreeks is zeer waardevol, maar aan alle foto en film materiaal zitten fysieke grenzen.

    Ik laat dergelijke foto-analyse graag over aan mensen die daarvoor hebben doorgeleerd. Wat zeker mee zal spelen, is de vraag waar Huug precies stond, op het moment dat hij de foto’s nam. Of hij alle foto’s bijv. van een statief heeft genomen, en dit statief ook op de zelfde plaats heeft laten staan voor alle 5 de foto’s.

  • edzer trees

    heel veel sterkte in de periode van het bij komen vanwat er allemaal gebeurt is sterkte

  • Huib

    Mischien een klein detail maar, op foto 1 lijk het mij dat de Magreta de D5 is gepasseerd.
    En op foto 5 zie ik volgens mij de D7+HD48?
    Als het daar gebeurd is zat die coaster toch niet echt goed.

  • Brutuzzz

    Over (ver)oordelen gesproken…
    Meneer Wiersma stelt zichzelf in de eerste regel van zijn commentaar even voor.

    Ik ben geen mislukte schipper, en niet naar de zeevaart vertrokken. Heb, na ooit te zijn opgeleid als binnenschipper al meer dan 25 jaar een uiterst succesvolle carriere in de waterbouw, zowel binnen als buiten, en ervaring met een grote verscheidenheid aan vaartuigen, van 75 pk sleepbootje tot 25.000 DWT bulkcarrier. En zo’n beetje alles wat daartussen zit. Daardoor hebben zaken waar verschillende soorten vaarweggebruikers elkaar tegenkomen mijn buitengewone interesse.

  • Willem schikhof

    Gerrit en Familie,

    Veel sterkte en hopen dat het allemaal een beetje meevalt , onder de omstandigheden.

    Willem Schikhof

  • ik hier

    @ wiersma

    voor dit soort reactie’s gaag naar “geenstijl.nl”
    hij mag toch een mening hebben over het ongeval en oplossingen voordragen. het is niet de eerste keer dat daar wat gebeurt

  • S.Wiersma

    @ BRUTUZZZ

    Hallo menneer ik weet alles zo goed.
    Als u verstandig bent,zal ik HEEEEl snel s je mond houden,want je bent zelf gewoon een mislukte schipper,die maar naar de zeevaart vertrokken is,en geen manieren weet in de scheepvaart.
    Veel plezier allemaal

  • ron

    veel sterkt van een container colega

  • Ex Schipper

    Hadden al deze reactie’s er ook gestaan als een een spits(je) (half)gezonken was? Mensen…hallo, de hypotheek drijft nog en er zijn geen gewonden gevallen. Het is vervelend voor deze mensen en ik wens ze sterkte maar laten we niet doen of er een enorme ramp is gebeurd

  • Brutuzzz

    @ C.Janszn.

    U moet van mij helemaal niets begrijpen. Kennelijk leest u net zo slecht als het merendeel van de forumdeelnemers, die mij verwijten een oordeel te vellen. Ik zeg alleen dat passieve dekking (dwz zonder verkeersbegeleiding, dus alleen het opnemen van radarbeelden & vhf gesprekken om later, bijvoorbeeld bij het vaststellen van de schuldvraag,of ter lering, terug te kunnen kijken), dat passieve dekking dus, alleen zinvol is als alle vaarweggebruikers AIS transponders hebben. Anders worden beelden alsnog onbruikbaar omdat echo’s niet te identificeren zijn. Bij actieve dekking kan een verkeersbegeleider aan de hand van vhf contact de diverse echo’s vooraf identificeren, zoals u terecht stelt. Dit staat los van het inschattings- en waarnemingsvermogen van loods, kapitein, schipper en getuigen.

    Verder heb ik eerder in de discussie gezegd dat veel binnenschippers niet of slecht op de hoogte zijn van het gedrag en bestuurbaarheid van zeeschepen. U beaamt dit o.a. door de stelling dat veel zeeschepen al tegen de 10 knopen vaart moeten lopen om voldoende roerdruk te hebben. Er zijn ook zeeschepen met dermate grote vermogens dat dead-slow al snel 10 knopen vaart betekent, wat voor een binnenschipper volaan vaak nauwelijks haalbaar is. Bovendien is de windvang van een zeeschip compleet anders dan van een binnenschip.

    Dit alles neemt niet weg dat het een afweging van de kapitein en loods blijft om sleepboot assistentie in te roepen als dit wenselijk wordt geacht, hetgeen in dit specifieke geval misschien niet onverstandig zou zijn geweest, zeker als het betreffende zeeschip niet over een boegschroef beschikt.

  • C.Janszn.

    @ Brutuzzz

    Vooral je laatste opmerking noopt mij tot reageren. Moet ik begrijpen dat de gemiddelde loods + skipper samen (2 zien er immers meer dan 1), zonder AIS niet eens meer op het oog verkeersbeeld kunnen inschatten.

    Binnenschepen zijn dan wellicht laag in het water liggend, dit Binnen-Schip is dik 20 meter langer(!), als dit blak liggende zee-boot(tje). Hij lag zo in ballast dat je op de eerste foto’s van Huug; je zijn voorste ballasttank ziet leeg lopen via de Bulbsteven. Ik denk in ieder geval een complete waterval te herkennen op de eerste foto’s van Huug. Dus wie moet er nu uitwijken, de vaak door Zeevaarders gehanteerde vuistregel; klein wijkt wel uit voor groot, werkt dus tegenwoordig ook niet meer.
    :-((

    Door mijn eigen periode in de Zeevaart weet ik als binnenvaarder toevallig; dat de meeste zeeschepen van het soortgelijke type, als hier betrokken. Vaak 8 ~ 10 knopen moet lopen, om überhaupt enig sturend vermogen te hebben, om met het roer te ook daadwerkelijk iets merkbaars te laten gebeuren.

    Nu wil ik rondom zeehaven Moerdijk ook samen met mijn collega’s (nogmaals!!); duidelijk mijn onvrede over de vertrekkende, vaak lege zeevaart vanuit Zeehaven Moerdijk uiten. Net als de binnenvaart komende uit de richting Gorinchem; voegt ook(!) deze zeevaart terplaatse in op een hoofd-vaarroute, komende vanaf een nevenvaarwater..

    Dit resulteert in de praktijk dat doorgaande vaart (Gorinchem–>Willemstad, richting Antwerpen); zich keer op keer geconfronteerd ziet met zeevaart afkomstig uit zeehaven Moerdijk(ook een neven-vaarwater), en die als een afgevuurde Torpedo (gangmakend richting 10,5 kN(= ±20km/u)) uit Moerdijk richting de Dordtse Kil schiet.

    De loods in dit geval, heeft nog alles geprobeerd; ik denk midscheeps een flinke roller te ontwaren van het schroefwater van het zeeschip, dat al enige minuten volaan achteruitdraait. Natuurlijk ben je bij een enkelschroever dan ook gelijk je roerwerking kwijt; als je zo volaan achteruit draait.

    Gelet op de hierboven genoemde punten(en onafhankelijk van dit specifieke geval!); heb ik wel twee wensen op deze plaats:
    1.
    Radardekking is niets(!) zonder een VTS-kanaal met een verkeersleider (met in ultimo een Verkeers-Aanwijzingsbevoegdheid).
    Daarbij val het mij elke week weer op: Dat het beleid van RWS-posten wellicht volgens de regeltjes meer klopt(ambtelijk risico-ontwijkend gedrag, dwingelend opgelegd aan RWS-praktijkmensen, door leidinggevenden en de Juristen van Min. V.&W.); maar dat de meer praktische benadering van VTS-posten in het Rotterdamse Havengebied meer, beter en overzichtiglijker werkt(en dus veel veiliger!!).
    Mijn stelling is:
    Formeel werken via een ambtelijk protocol geeft minder veiligheid (wat weet een Jurist van De Scheepvaartpraktijk!!); en kan in bepaalde geval de Veiligheidswinst van VTS-blokkanalen tenietdoen, of zelfs(!) het verkeer onveiliger kan maken dan dat het zou zijn zonder VTS-begeleiding.

    2.
    Indien Zeevaart, leeg vanuit Moerdijk, geen veilige oversteek van het Hollandse Diep kan bewerkstelligen; bij een terplaatse aan de omstandigheden aangepaste veilige snelheid. Dan is mijns inziens de enige juiste conclusie: dat het van Loods & Skipper van dergelijke leeggekomen zeevaart, een verwijtbare(!) inschattingsfout genoemd mag worden dat deze vaart zonder een standby-/voorspan-sleepboot op deze oversteek.
    Natuurlijk is het aan de daartoe ingestelde onderzoeksraden en/of inspecties van de NL overheid om dit soort eindconclusies omtrent dit specifieke geval vast te stellen!

    Ik wil echter wel deze stelling voor mijn rekening nemen:
    Als er binnen enkele maanden op de Zeearm Hoek-v.-Holland – Moerdijk twee grote incidenten gebeuren. Dan heeft de Scheepvaart (en de overheid!) een GROOT probleem op te lossen op het gebied van veiligheid, in de huidige praktijk. Het gegroeide patroon van optreden door Loodsen en Skippers op de Scheepvaart zijn volgens mij zowel een groot deel van het probleem, en dus tengevolge ook een groot deel van de oplossing.
    Jammer is het alleen te noemen, Dat binnenvaartbedrijven en -ondernemers hiervoor steeds letterlijk tussen het wal en het schip moeten vallen….

    H.H. Loodsen; bedenk u nu eens. Binnenvaartschepen zijn naast werkplek, ook woonhuis en eigen bedrijf. Ik wil wel eens weten wat Skippers & Loodsen anders zouden willen doen in de praktijk; wanneer ze er zeker van zouden kunnen zijn dat huneigen(!) kleinkinderen van eigen bloedverwanten op zo-een ‘lichter’ aan boord zouden zijn. Zouden ze dan ook zo als een kogelschot, uit de Zeehaven Moerdijk willen bijven wegvaren……

    En ehh, Brutuzzz,
    Op bijdrages die geen inhoudelijke bijdrage in een discussie geven, hoef je toch ook niet te reageren.. Toch…….

    @Huug
    Als je maar nog voor 20% zo contentieus & integer omgaat met je beeldmateriaal, als dat je nu al doet; dan ben je in mijn boekje al heel goed bezig. Gaat zo door!!

    Ik ben zelfs (blij????), nauwja; in ieder geval vind ik het een goede zaak dat je met een goede time-lapse opnamereeks nu eens in beeld brengt(juist vanuit het goede standpunt gezien!!) Waar wij Binnenvaarders het al JAREN(!) over hebben.

    Wellicht dat we nu na die jaren, deze eindelozen reeks van onnodige grondingen en zinkpartijen. Eindelijk eens kunnen gaan doorbraken; hopelijk mede op basis van uw beeldmateriaal dat van onschatbare waarde kan blijken te gaan zijn!

    Ga zo door…..

    Groeten,

  • Baggerboer

    http://www.bndestem.nl/regio/moerdijk/4334635/Margreta-gespietst-door-bulbsteven.ece

    Hier staan helaas wat voorbarige uitspraken in.

    http://www.vlootschouw.nl/display.php?id=890&type=schip
    Hier zie ik geen AIS bij staan maar het zeeschip heeft dat wel. AIS op de elektronische kaart geeft een hoop info (hoewel het ais iets vertraagd is). Een AIS kan zeker bijdragen aan de veiligheid, zeker in geval van vervoer gevaarlijke stoffen.

  • Brutuzzz

    @ af.wendt

    Da’s wel lastig als je even wat wilt lassen. Waar laat je al dat piepschuim dan weer zo gauw?!
    Bovendien, als het losse balletjes zijn stromen ze er ook uit als er een gat in de huid gevaren wordt.

  • af.wendt

    deze mensen moeten de beunen vol met piepschuim vullen dan kan hij niet zinken

  • J.Agteres-Vorsterman van Oyen

    Lieve mensen,

    Ondanks dit onheilsbericht \”sterkte\” toegewenst! We leven met jullie mee
    Liefs Hans en Jeanne

  • Brutuzzz

    @ Henk Ros & Baggerboer:

    Vanaf 5,5 meter diepgang zou het een geuler zijn. Op de foto’s van net na de aanvaring zie ik overigens geen dagmerken die de status als geuler zouden aangeven, er van uitgaande dat het géén geulgebonden schip was, zal de exacte plaats van de aanvaring misschien een belangrijke rol in de schuldvraag gaan spelen. Het hollands diep -> Dordtse Kil is immers hoofdvaarwater. Bevond één van beide schepen zich in het hoofdvaarwater ten tijde van de aanvaring? Ben het overigens wel eens met de stelling dat dekking van een radarpost hier wel wenselijk zou zijn, al was het maar passieve dekking, waarbij geen adviezen gegeven worden, maar het radarbeeld wordt opgenomen. Echter kan dit op ruim vaarwater alleen optimaal werken als alle verkeersdeelnemers over een AIS transponder beschikken.

  • Huug Pieterse

    Als je zoiets voor je ogen ziet gebeuren zoals mij dat overkwam dan gaan de rillingen door je heen en krijg je het koud. En hoewel ik “blij” ben met de unieke plaatjes, voel ik mee met de schipper/eigenaar en wens hen veel sterkte.

    Huug Pieterse
    http://www.shipspotters.nl

  • Brutuzzz

    @ J. Boer

    Waar staat het oordeel van ‘rechter Brutuzzz’ dan precies??? Wel lezen wat ik schrijf he.
    Nergens spreek ik mij uit over schuld. Ik doe alleen een paar constateringen ten aanzien van de vaarregels en stel verder dat de nadere toedracht van dit specifieke geval mij zal benieuwen.

    Mijn beweringen sluiten andere niet uit. Zo goed als veel binnenschippers onvoldoende de manouvreerbaarheid van een zeeschip kunnen inschatten, zijn er ook loodsen die onvoldoende rekening houden met andere vaarweggebruikers. Zo goed als een zeeschip beperkingen heeft in de bestuurbaarheid, is een geladen binnenschip niet 1,2,3 op de rem te gooien van 135 * 14 meter Kennelijk raak ik met mijn opmerkingen het massaal aanwezige minderwaardigheidscomplex van andere forumdeelnemers of zo, omdat ik a. de betrokkenen bij dit nieuws niet persoonlijk ken (of misschien wel) en b. niet mee ga condoleren.

  • J.Boer

    Heel veel sterkte toegewenst aan de bemanning en eigenaren van de MS “margreta”

    Jammer dat mensen zoals Brutuzz denken voor rechtertje te spelen op een plek om deze mensen juist wat steun te geven.
    Hoe vaak merken we niet dat er een “Geulgebonden” coaster/zeeschip zich uit de Moerdijk meldt,en maar gewoon blindelings gas geeft en oversteekt,en als binnenschip vol in de ankers kan gaan?!
    Zou voor beide partijen beter zijn als er een post met radar dekking zou komen.

  • Joannes en Fina Oorburg

    Veel sterkte toegewenst in deze periode en weet er komen weer betere tijden!

  • Fam Hoeykens – Pius

    veel sterkte gewenst!!!
    m/s Aquapolis

  • Baggerboer

    Het begint al aardig op ’n condoleance register te lijken hier….

    @Henk
    Deze gegevens zeggen niets over de diepgang ten tijde van het ongeval, dus…..

    Stuk of wat jaren terug heeft van der Geer daar enige bange uren mee gemaakt (ik kan ff niet zo snel op de scheepsnaam komen).

    Er schijnt aan het einde van het jaar radardekking te komen van uit post Dordrecht bestuurd. Of er een sector kanaal komt weet ik niet.

  • Pieter Leeuwestein

    wij wensen jullie heel veel sterkte toe!
    Wij denken aan jullie!
    Pieter en José Leeuwestein
    Kvb Esperanto/Esperantwo

  • Fam. Faasse ( MBS Philipskercke)

    Wat een afschuwelijke gebeurtenis, we wensen jullie heel veel sterkte.

  • Henk Ros

    SICHEM ANNE
    IMO NUMBER 9168257
    VESSEL TYPE:CHEMICAL/OIL TANKER

    HULL TYPE
    SINGLE HULL

    GROSS TONNAGE
    5.818 tons

    SUMMER DWT 9.202 tons

    BUILD 1997

    BUILDER HIGAKI SHIPBUILDING IMABARI – JAPAN

    FLAG
    MARSHALL ISLANDS

    MANAGER/OWNER
    EITZEN CHEMICAL COPENHAGEN – DENMARK

    INSURER
    BRITANNIA STEAMSHIP U.K.

    VESSEL DETAILS

    CLASSIFICATION
    1A1 TANKER FOR CHEMICALS AND OIL ESP

    LAST DRY DOCK
    2007 Sep 15

    LAST SPECIAL SURVEY
    2007 Sep 10

    GENERIC SPEED
    12,5 knots

    DIMENSIONS
    BOW TO BRIDGE
    93,15 m

    BREADTH EXTREME
    18,62 m

    BREADTH MOULDED
    18,60 m

    DEPTH
    10,50 m

    DRAUGHT
    7,72 m

    FREEBOARD
    2.790,0 mm

    KEEL TO MASTHEAD
    35,50 m

    LENGTH B/W PERPENDICULARS
    106,70 m

    LENGTH OVERALL
    115,44 m

    LENGTH REGISTERED
    107,16 m

    TONNAGES
    NET TONNAGE
    2.719 tons

    LOADLINE
    DEADWEIGHT (LIGHTSHIP)
    3.032 tons

    DEADWEIGHT (NORMAL BALLAST)
    3.568 tons

    DEADWEIGHT (SEGREGATED BALLAST)
    3.568 tons

    DEADWEIGHT (TROPICAL)
    9.491 tons

    DEADWEIGHT (WINTER)
    8.913 tons

    DISPLACEMENT (LIGHTSHIP)
    3.032 tons

    DISPLACEMENT (NORMAL BALLAST)
    6.691 tons

    DISPLACEMENT (SEGREGATED BALLAST)
    6.691 tons

    DISPLACEMENT (SUMMER)
    12.234 tons

    DISPLACEMENT (TROPICAL)
    12.524 tons

    DISPLACEMENT (WINTER)
    11.946 tons

    DRAFT (LIGHTSHIP)
    2,20 m

    DRAFT (NORMAL BALLAST)
    4,51 m

    DRAFT (SEGREGATED BALLAST)
    4,51 m

    DRAFT (SUMMER)
    7,71 m

    DRAFT (TROPICAL)
    7,87 m

    DRAFT (WINTER)
    7,55 m

    DRAUGHT AFT (NORMAL BALLAST)
    5,04 m

    DRAUGHT FORE (NORMAL BALLAST)
    3,97 m

    FREEBOARD (LIGHTSHIP)
    8,33 m

    FREEBOARD (NORMAL BALLAST)
    6,02 m

    FREEBOARD (SEGREGATED BALLAST)
    6,02 m

    FREEBOARD (SUMMER)
    2,81 m

    FREEBOARD (TROPICAL)
    2,65 m

    FREEBOARD (WINTER)
    2,97 m

    FWA (SUMMER DRAFT)
    169,0 mm

    TPC IMMERSION (SUMMER DRAFT)
    18,04 tons

    CAPACITIES
    BALLAST
    3.133 m3

    STRUCTURE
    HULL MATERIAL
    STEEL

    CREW
    CREW NATIONALITY
    PHILIPPINES

    MANNING AGENT
    NORWEGIAN CREW MANAGEMENT OSLO – NORWAY

    MINIMUM MANNING REQUIRED (OFFICERS)
    8

    MINIMUM MANNING REQUIRED (RATINGS)
    7

    OFFICERS ACTUAL MANNING
    10

    RATINGS ACTUAL MANNING 9

    COMMUNICATION
    CALL SIGN
    V7GR4

    INMARSAT PHONE
    353898473

    MMSI CODE
    538002159

    MOBILE PHONE
    447958174612

    SHIP EMAIL
    anne@blystad.seaservices.net

    SHIP FAX
    353898475

    SHIP TELEX
    453846256 – SAT C / 353898477-SAT B

    HISTORICAL INFO
    DATE OF ORDER
    1997 Apr 01

    YARD NUMBER
    S – 483

    HISTORICAL INFO

    FORMER NAMES
    since 2007 Feb 09 SONGA ANNE

    ————-
    Roept u maar:
    Speciale regels ?
    Of
    Hoofd-Nevenvaarwater ?

    Onze Margreta kwam van rechts ?

  • schippertje

    jammer genoeg is dit hier eerder gebeurd en zal dit ook niet de laatste keer zijn. loodsen denken hier iedere keer dat zij het voor het zeggen hebben en claimen, al dan niet dat ze gelijk hebben, hun voorrang ( oftewel de recht van de sterkste).maar het blijft toch iedere keer weer een rot gezicht als je een schip half of helemaal gezonken ziet zitten. misschien toch maar eens een radar scanner neerzetten op deze lokatie? er zijn er tenslotte al diverse ondersteboven gevaren op deze lokatie waarbij er ook mensen bij verdronken zijn. en ik ben ook eigenlijk benieuwd, zaten er mensen tv te kijken?

  • Fam Sassenburg

    Heel veel sterkte!

  • Brutuzzz

    @Werner

    De Oversteek naar Moerdijk heeft geen hoofd-nevenvaarwaterstatus maar valt, evenals de hele zeevaartroute van en naar Dordrecht en Moerdijk, onder de “Bijzondere bepalingen voor de vaarwegen tussen
    de zee en zeehavens” zoals genoemd in Hoofdstuk 10 van het BPR.
    Een belangrijk onderdeel uit dat hoofdstuk is de bijzondere voorrangsregel voor bepaalde zeeschepen op die vaarwegen.
    In artikel 10.08 staat dat de schepen die direct van of naar zee gaan en wat betreft afmetingen of manoeuvreerbaarheid aan een bepaald deel van de vaarweg zijn gebonden, de ruimte moet worden gelaten door andere schepen. Het desbetreffende schip is herkenbaar aan het voeren van de voorgeschreven seinen. Indien het zeeschip geulgebonden is en de seinen hiervoor voert, mogen andere schepen niet verlangen dat het zeeschip “ten hunne gerieve uitwijkt”. Deze regel gaat boven andere vaarregels waaronder ook het feit of een vaarweg een hoofd- of nevenvaarweg is.
    Voor de vaart naar Moerdijk geldt dat zeeschepen die een grotere diepgang hebben dan 5,5 m en/of een grotere lengte dan 135m op de Dordtsche Kil en in de zeevaartgeul Hollandsch Diep onder de werking van artikel 10.08 vallen.

    Ik heb nog op geen foto de (maximale) diepgang van het zeeschip kunnen zien.

  • Werner

    Zonder iemand te beoordelen of te veroordelen. Volgens mij is zowel de afvaart vanaf de moerdijkbrug en de uitvaart vanuit de Moerdijk een nevenvaarwater. Beide gaan een hoofdvaarwater op. De sichem anne was absoluut geen geulgebonden schip. kijk maar naar de foto’s op shipssspotters.

  • Brutuzzz

    @Baggerboer

    Bedankt voor uw steunbetuiging. Als het zeeschip vanuit het Zuidhollandsdiep kwam of door De Oversteek, dan is het de vraag of het een “geuler” was. Hier: http://static.ikregeer.nl/pdf/BLG16923.pdf staan interessante details over de vaar- en voorrangsregels ter plekke.

  • Brutuzzz

    @Kees

    \”Elk vaartuig dient een veilige vaart aan te houden, aangepast aan de heersende omstandigheden en de toestanden van
    beperkt zicht.\”

    Ik geef geen oordeel over de schuldvraag in deze specifieke zaak, daarvoor ken ik de feiten onvoldoende, en mijn constatering sluit ook de uwe niet uit. Uiteraard heeft een groot binnenschip ook een navenante remweg. Vandaar dat bovengenoemde regel ook in alle vaarreglementen (zij het wellicht in andere bewoordingen) voorkomt, nietwaar?

  • Baggerboer

    Ik ben het met brutuzzz eens dat dit bedoeld is voor reacties op het nieuws en geen geluk(ver)wens actie moet worden. Als je dan zonodig je steun wilt betuigen doe dat lekker op hun prive mail.

    Volgens mij is de uitvaart van de Moerdijk ook een hoofdvaarwater, vanonder de Moerdijkbruggen ben je altijd afkomstig van een nevenvaarwater.
    Als ze 110m lang was geweest was ze er misschien nog net voor langs gekomen……
    Een ruimschot of twee had ook een stuk gescheeld met al dat water in het ruim en waren de doosjes met inhoud droog gebleven!

  • Piet&Petra

    Beste Gerrit, Margreta en kinderen,
    veel sterkte met het vele werk wat op je af komt, hulp nodig: Dan even een belletje. Gelukkig geen persoonlijke ongelukken.
    Groeten oom Piet en tante Petra

  • Karel v.d.Pol

    Hallo,Gerrit en Margreta jullie mankeren gelukkig niets de rest komt wel weer goed,sterkte Karel en Teuni

  • brutuzzz

    @michel schuitemaker

    Wat is mijn oordeel dan? Ik doe alleen een algemene constatering. Ben ook in de veronderstelling dat dit forum a priori bedoeld is om commentaar op het nieuws te geven en niet om persoonlijke boodschappen aan betrokkenen door te spelen, daar zijn andere wegen voor.
    De verkeersregels ken ik hoor, zie o.a. http://static.ikregeer.nl/pdf/BLG16923.pdf
    In mijn eerdere bericht vraag ik mij (u) ook af of het zeeschip de hoofd-vaarroute volgde. Eigenlijk doet u dus zelf waar u mij van beschuldigt, u velt namelijk een oordeel.

  • w.kleine

    veel sterkte toegewenst gelukkig is het bij materiaal gebleven als je hulp nodig hebt kun je op me rekenen.wim

  • Peter en Inge Bruinsma

    Wat een ellende allemaal ! Heel veel sterkte en maar hopen dat ze het schip boven water weten te houden !

  • Ton en Antoinette Schram

    Beste Gerrit en Margreta,
    Heel veel sterkte de komende tijd. Gr. Ton en Antoinette

  • michel schuitemaker

    he brutuzz hou jij je oordeel ff lekker voor je je weet niet wat er gebeurt is en daarbij kwam die coaster moerdijk uit!!! ga ergens anders je mening geven

  • michiel schelle & victor rensen

    Veel sterkte met alles.

  • Teun

    Sterkte , laat je niet van je stuk brengen.Kustvaart iets minder snel zou ook geen kwaad kunnen, deze mannen kunnen er wat van.

  • Kees

    Poehee wat een ramp!! Zeg Brutuzzzz je hebt het over de manoevreerbaarheid van een zeeschip. Alsof je een 135x 14,2 zo eveb in je zak steekt!!
    Sterkte aan boord van de Margareta.

  • jan en christine ruijtenberg

    wij vinden dit verschrikkelijk en hopen dat alle vertreken droog blijven veel sterkte met gezin en bemanning

  • Kees Korina en kinderen

    Heel veel sterkte toegewenst!

  • Cees en Agatha Verheij

    Gerrit en Margreta,

    Jullie als gezin en de overige bemanning heel veel sterkte toegewenst!

  • Anne en Ellen Bruinsma

    Gerrit en Margreta, heel veel sterkte toegewenst, ook voor jullie bemanning. We denken aan jullie.
    Anne en Ellen.

  • Rook Hoogendoorn

    Gerrit en Margreet veel sterkte

  • Jan en Ina Mandemaker

    Heel veel sterkte,
    Gelukkig dat met jullie alles goed is
    Groetjes uit basel Jan en Ina m/s Vaya con Dios

  • Brutuzzz

    Als ex-binnenschipper en tegenwoordig zeevarende verbaast het me hoe slecht veel binnenschippers de beperkte manouvreerbaarheid en benodigde reactietijd van zeeschepen kunnen inschatten. Misschien wordt het tijd hier bij de opleiding meer aandacht aan te gaan geven.

  • Fam Verlaan (MS Aurora)

    Allen veel sterkte toegewenst in deze zware tijden!!!

  • Frank Vermaas

    VEEL STERKTE GERRIT EN MAGREET FRANK EN MARINA

  • Fam van Dort

    Verschrikkelijk wat een ellende ik hoop dat de rest droog blijft heel veel sterkte
    Fam van Dort
    Estate en Contender

  • Henk en Anne-Marie Teekman

    Heel veel sterkte in deze en de komende periode

  • Jeroen Idzenga (oudste zoon gerrit en margreta)

    Hallo allemaal,
    we zijn natuurlijk erg geschrokken maar zelf zijn we gelukkig inclusief bemanning allemaal gezond.
    het blijft nog steeds spannend ookal zijn ze de hele nacht bezig.
    we zijn nog steeds aan het lossen alleen ondertussen met een andere kraan.
    allemaal alvast bedankt voor jullie steun en blijf nog even voor ons duimen.
    groeten jeroen
    (pap/mam succes nog even daar!!)
    ps. als er nog nieuwe filmpjes of foto’s zijn laat het ons weten groeten jeroenidzenga@hotmail.com

  • michel schuitemaker

    gerrit en margreet

    veel sterkte namens ons allemaal aan boord!!!!!

  • pieter en alida

    we denken aan jullie!
    liefs ons allemaal.

  • Jan Minnaard

    Fam. Izenga Heel veel sterkte toegewenst van Jan Minnaard, voorheen ms Tigris

  • Jacob & Ramona van der Veen

    Gerrit en Margreta heel veel stekte toegewenst ,

  • fam Verschoor

    veel sterkte toegewenst in deze moeilijke tijd

  • familie WJ van Dijk

    We leven met jullie mee en ”denken”aan jullie.
    Sterkte,wijsheid en kalmte toegewenst bij alles wat er op jullie afkomt.

    WillemJan en Nelleke van Dijk

  • Jan Idzenga

    Ongelofelijk dat er ook nog iemand stond die alles op de gevoelige plaat heeft vastgelegd. Het moet een enorme klap geweest zijn. Dit is geen coaster maar een heus zeeschip. Gelukkig nog juist voor de woning en het stuurhuis, anders waren er vermoedleijk nog slachtoffers gevallen. Laten we hopen, dat de woning en de machinekamer droog blijven. Veel sterkte toegewenst. Jan & Jacky

  • Fam. Wanders ( ms SIANTO)

    Fam. Idzinga,
    wij wensen jullie heel veel sterkte toe!
    Wij denken aan jullie!

  • C. Janszn.

    Hier nog een link naar de laatste info:
    http://www.shipspotters.nl/viewtopic.php?f=3&t=15&start=10

    (informatie van ±10:00 local time, maandagochtend 12-1-2009)

  • C. Janszn

    Plaatjes zeggen meer dan 100 woorden. Zie ook:
    http://www.shipspotters.nl/viewtopic.php?f=3&t=15&start=0

    Ik kan alleen maar zeggen, we zitten hier met zijn alle te duimen dat je machinekamer, etc., etc. droog weet te houden.

    Toi, toi, toi. & alle vingers(+ tenen) gekruist dat de bergingsdienst nog iets voor je kan betekenen.

    Veel sterkte en wijsheid,

  • ingrid kiers

    gerrit en magreta en kids
    heel veel sterkte toegewenst.
    van de marilenka

  • Robert

    Sterkte indeze!

    Robert en Milly

  • Dancha riverline

    Heel veel sterkte toewenst.We denken aan jullie,

    Cees astrid en de rest van de crew

  • Yvo Muthert

    Beste Gerrit en Margretha,

    Wat een verschrikkelijk bericht. Heel veel sterkte toegewenst.

    Yvo Muthert

  • fam junger

    beste gerrit en margreta,
    kippenvel kregen wij bij het horen van dit nieuws. ons is hetzelfde overkomen 8 weken geleden in rotterdam. wij wensen jullie heel veel sterkte en kracht toe in de komende tijd.vriendelijke groet fam junger. mts Nesselande

  • Frits en Reina

    Wat erg voor jullie maar gelukkig geen persoonlijke ongelukken wij denken aan jullie en heel veel sterkt

  • Folkert Jan en Riny

    Gerrit en Magreta en de kinderen heel veel strekte toegewenst.

  • C. Janszn.

    Vaarweg vanaf de kant van Willemstad richting Moerdijk, Dordtse Kil tot Dordrecht; is een hoofdvaarwater. Indien men afkomstig is vanuit de richting van de Nieuwe Merwede; dan kruist men dus een hoofdvaarwater, komende vanuit een nevenvaarwater.

    In hoeverre dit bij het onderzoek een punt van belang is, zal pas bij de verdere bekendmakingen blijken.

    Al met al blijft het natuurlijk een verrekt onsympathieke actie om iemand in de bakboordzij aan te varen; of je dan nu wel of geen voorrang hebt.

  • Chris de Waal

    Gerrit en Bemanning, wij wensen jullie veel sterkte toe. We denken aan jullie, hou je taai!!!!

  • Dennis Idzenga

    Mijn email adres is: dennis_idzenga@hotmail.com

  • Dennis Idzenga

    Beste huug Pieterse
    Hierbij willen we vragen de foto’s van de aanvaring op te sturen naar ons wij zijn de eigenaar van het motorschip “Margreta”

  • thomas de korte

    Erg slecht nieuws.
    Ik ken de eigenaren en de stuurman die erop vaart ik wens hun erg veel sterkte toe

  • Huug Pieterse

    Stond daar toevallig de ondergaande zon te fotgraferen. De klap die de aanvaring gaf gaat dan door merg en been.
    Eeen blik vanaf de dijk zojuist leerde dat men druk doende is met het schip.

    Veel sterkte!!

    Huug Pieterse

  • Esther Som

    Jongens wat erg!

    We denken aan jullie!

  • brutuzzz

    Ben benieuwd naar de toedracht. Begrijp ik goed dat het zeeschip de hoofdvaarweg volgde?

  • robert

    dit is erg slecht nieuws

    sterkte toegewenst

  • Henk Ros

    Verschrikkelijk !!!
    Wat een ramp.
    Allen veel sterkte toegewenst!!!

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook