Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Rode kaart voor IVW

ZWIJNDRECHT

De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) heeft haar zaakjes wat betreft de binnenvaart nog steeds niet op orde. Schippers zitten ondanks alle beloftes nog vele maanden op een certificaat te wachten. Ook ontbreekt het volgens de schippers bij IVW aan deskundigheid en begrip voor de situatie. Schippers gaven de Inspectie op de jaarvergadering van de afdeling Drechtsteden van Koninklijke Schuttevaer dan ook een rode kaart.

1 / 1
Rode kaart voor IVW

Rode kaart voor IVW

De ongeveer 150 aanwezigen konden op de jaarvergadering met groene en rode kaarten hun mening geven op een aantal stellingen. Hoewel de schippers bij de eerste vragen wel hun kaarten omhoog staken, durfde slechts een enkeling zijn mening toe te lichten. Tot de stelling van de nieuwe voorzitter Henk ten Hoopen op het scherm verscheen. Ten Hoopen was negen jaar hoofd van de Verkeersinspectie, de voorloper van IVW, en gooide de knuppel in het hoenderhok door de vraag te stellen of de uitbesteding van toezicht en certificering gaat leiden tot een betere kwaliteit van de binnenschepen. En daar staken de schippers niet alleen hun kaartje voor in de lucht. Ze zijn de jarenlang durende achteruithollende dienstverlening van IVW meer dan beu.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (7)
  • overwerken! Net als de rest van Nederland

    In het bedrijfsleven worden achterstanden weggewerkt, anders verlies je klanten! Deze gedachte leeft niet echt bij IVW.
    De samenwerking tussen IVW Rotterdam en Den Haag moet beter!
    Of anders alle taken van IVW naar de markt zoals bv. bij de APK van je auto en IVW alleen steekproefsgewijs eens op bezoek….

  • uge

    De zeevaart is al enige jaren langer gecofronteerd met deze werkwijze van IVW.Vroegtijdige certificaat verlengingen aangevraagd ,maar IVW heeft het te druk ;laat het schip maar 6 week liggen. Het is ongehoord dat 1 instantie zo een monopolie heeft. Hier ligt een mooie taak voor de NMA .

  • Henk Ros

    Allen verzamelen !!!!
    Onmiddelijk, automatisch via een advocaat altijd ALLES laten inzenden, regelen, claimen, direct procedures opstarten etc etc etc
    Een beetje gelijkluidend aan http://www.tuftufclub.com van vroeger.
    Een gratis website
    van de advocatuur, waar je gratis alle soorten van bezwaarprocedures en brieven etc etc tegen vermeende verkeersboete kon downloaden met als doel hard tegengas te geven.
    IVW interesseerd het echt geen moer.
    IVW zal niet veranderen tenzij……….

  • petra bakker

    Dit alles klinkt mij heel bekend. Wij hebben eind april een ander schip gekocht en het heeft tot eind November geduurd voor we eindelijk na veel bellen, aandringen en zeuren onze papieren hadden. En tot overmaat van ramp hadden ze de papieren niet naar ons gestuurd maar naar een makelaar die niets met onze papieren te maken had. Wij hebben bij de aankoop van ons vorige schip ook al veel problemen gehad met onze papieren, dit was eind 2005 en toen is ons beterschap beloofd. Maar nadat wij een bekeuring hadden gehad aan de slowaakse grens voor het niet hebben van een volledig certificaat was voor ons de maat vol en hebben wij toen ook al een stukje laten plaatsen in deze krant.
    Na veel bellen hebben we nu besloten om de klachtenafdeling van de ivw maar eens te bellen, maar daar kregen we te horen dat de ivw een aflopende zaak is en dat ze met een jaar waarschijnlijk niet meer bestaan in uitvoerende taak, dus klachten hebben geen zin. Deze worden toch niet meer behandeld en “we doen er toch niets mee”. Het wordt toch echt eens tijd dat hier iets mee gebeurt want zo wordt het voor ons erg moeilijk om aan de regels te voldoen, en als er een bekeuring op volgt dan is de ivw zoals gewoonlijk weer eens niet thuis.

  • Simon J. de Waard

    Laat ze eens gaan buurten bij het Agentschap Telecom. Daar kan je zelfs je eigen vergunningen per internet wijzigen

  • guus

    Voor alle dudielijkehid. IVW is nu weer terug in den Haag hetgeen niet echt handig is als je er voor docomenten henn oet. Hun werk voor de binnen- en zeevaart ligt in een haven. Niet in het centrum van Den Haag. Dat alleen is al een slecht punt voor de dienstverlening

  • G

    Een zeer bekend probleem. De interne structuur bij IVW deugt niet. Ze zijn indertijd van Den Haag (Rijswijk) naar Rotterdam verhuist voor betere dienstverlening. In Rotterdam (‘s-Gravenweg) liep het aanvankelijk wel snel. Je mocht in het kantoor komen. Later moest je aan het loket blijven staan op de 2e?verdieping. Daar stond nog een koffieapparaat. Weer later moest je beneden bij de deur blijven staan. Groot probleem is de slechte communicatie bij IVW. Papieren worden, zelfs mee dan 1 keer, opgezonden en blijken later zoek te zijn. Informatie wordt niet altijd zorgvuldig in het systeem ingegeven. Veel te veel bureaucratie endisciplines: Een dame die de documenten typt, iemand die moet tekenen, een expert die moet kijken. Dan naar de postkamer. Lang niet zeker of het dan meteen verzonden wordt. IWV zou voor ieder schip een password moeten geven en op een site de status van het schip zetten. Dan kan ieder zien wat er nog gebeuren moet of welk document men mist en daar op reageren. Nu is het wachten en wachten en zegt een van, doorgaans vriendelijke dames:”Sorry maar we hebben dit of dat nog niet” IWV moet zelf veel meer pro-actief worden. Zorgen dat de certificaten minstens 3 weken voor afloopdatum verzonden zijn. Contact opnemen als er iets niet klopt. Dan hebben ze veel minder telefoons van verontruste en boze scheepseigenaren. Dat spaart tijd die ze aan andere dingen kunnen besteden. De huidige werkwijze leidt tot een eeuwigdurende klachtenspiraal.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook