Het sleepvak gaat van vader op zoon

De echo van de jaren dertig is nooit verstomd; het licht ging uit in de wereld, ook in Nederland. Het werd een sombere periode van massale werkloosheid en toenemende economische verwarring. Terwijl Nederland gebukt ging onder de crisisjaren, hadden sommige flinke ondernemers tòch de moed een eigen bedrijf te beginnen. Eén van hen was de in Groninger Folkert Bijma (geboren 1906) die in 1935 met zijn achttien meter lange en in 1881 als Maasmond VII bij Pieter Boele Pzn. in Slikkerveer gebouwde 120 pk sterke stoomsleepboot Gruno in en rond de stad Groningen sleepwerkzaamheden verrichtte.

Het sleepvak gaat van vader op zoon (6)

Tekst en foto’s Henk Zuur

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Het sleepvak gaat van vader op zoon | Schuttevaer.nl

Het sleepvak gaat van vader op zoon

De echo van de jaren dertig is nooit verstomd; het licht ging uit in de wereld, ook in Nederland. Het werd een sombere periode van massale werkloosheid en toenemende economische verwarring. Terwijl Nederland gebukt ging onder de crisisjaren, hadden sommige flinke ondernemers tòch de moed een eigen bedrijf te beginnen. Eén van hen was de in Groninger Folkert Bijma (geboren 1906) die in 1935 met zijn achttien meter lange en in 1881 als Maasmond VII bij Pieter Boele Pzn. in Slikkerveer gebouwde 120 pk sterke stoomsleepboot Gruno in en rond de stad Groningen sleepwerkzaamheden verrichtte.

Het sleepvak gaat van vader op zoon (6)

Tekst en foto’s Henk Zuur

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer