De zwaaikom tegenover Diamant Beton, met een diameter van negentig meter, heeft de provincie twee miljoen euro gekost. Naast het uitgraven van de kom en het aanbrengen van nieuwe walbeschoeiing werd de Kanaalweg Oost er over een lengte van 350 meter voor omgelegd. Verder is het kanaal uitgebaggerd en van een nieuw bodemprofiel voorzien. De diepte is overal op 3.10 meter gebracht en de profielbreedte op 8.40 meter.
Schepen tot 55 meter lengte, maximaal 6.60 meter breed en een diepgang van 2,50 meter kunnen zonder ontheffing het kanaal bevaren. De grotere schepen kunnen bij Hardenberg keren op het kanaal en hoeven niet meer door te varen tot de Vecht of de industriehaven in Coevorden.
Toekomst
Gedeputeerde Klaassen onderstreepte de bewuste keus van de provincie: ‘Vervoer over water is belangrijk, de vaarweg heeft toekomst. De provincie bevordert daarom de bevaarbaarheid van vaarroutes naar economische centra.’ Volgend jaar wordt bekeken wat de investeringen in het kanaal Almelo-De Haandrik concreet hebben opgebracht en of ze meer lonend te maken zijn. Zo worden er in januari en februari drie proefvaarten gehouden met een container-koppelverband van 110 meter. Transportbedrijf Nijhof Wassink uit Rijssen zal de schepen inzetten. Op dit moment zijn schepen tot 55 meter toegelaten.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?