D66: ‘Minder varen waar veel vaart’

D66 wil niet dat het vanzelfsprekend wordt dat op plekken waar nu binnenschepen varen, dat ook in de toekomst maar zo kan. Tweede Kamerlid Van der Ham deed de uitspraak in de discussie over de natuurbeschermingswet Natura 2000.

Tweede Kamerlid Koppejan van het CDA maakt zich samen met de binnenvaartsector zorgen over het feit dat vaargeulen op het IJsselmeer en de Grevelingen die al jaar en dag worden gebruikt door de binnenvaart, nu opeens in het kader van Natura 2000 niet bevaren mogen worden. Hij wilde dat de staatssecretaris hem gerust stelde met een toezegging dat de aanwijzing van Natura 2000-gebieden geen gevolgen heeft voor de bestaande vaarroutes van de kust en binnenvaart. ‘Wat is nu een van de meest duurzame vervoersmethoden? Wat is hét alternatief voor de vrachtwagen? Is dat niet de binnenvaart? Moeten wij dan niet juist de binnenvaart stimuleren en ruimte blijven scheppen om overal te kunnen varen? Ik praat nu over het Veluwemeer en het IJsselmeer. Ik vind dat bestaande activiteiten binnen die gebieden gewoon uitgevoerd moeten kunnen worden. Dat geldt ook voor de visserij en de binnenvaart.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

D66: ‘Minder varen waar veel vaart’ | Schuttevaer.nl

D66: ‘Minder varen waar veel vaart’

D66 wil niet dat het vanzelfsprekend wordt dat op plekken waar nu binnenschepen varen, dat ook in de toekomst maar zo kan. Tweede Kamerlid Van der Ham deed de uitspraak in de discussie over de natuurbeschermingswet Natura 2000.

Tweede Kamerlid Koppejan van het CDA maakt zich samen met de binnenvaartsector zorgen over het feit dat vaargeulen op het IJsselmeer en de Grevelingen die al jaar en dag worden gebruikt door de binnenvaart, nu opeens in het kader van Natura 2000 niet bevaren mogen worden. Hij wilde dat de staatssecretaris hem gerust stelde met een toezegging dat de aanwijzing van Natura 2000-gebieden geen gevolgen heeft voor de bestaande vaarroutes van de kust en binnenvaart. ‘Wat is nu een van de meest duurzame vervoersmethoden? Wat is hét alternatief voor de vrachtwagen? Is dat niet de binnenvaart? Moeten wij dan niet juist de binnenvaart stimuleren en ruimte blijven scheppen om overal te kunnen varen? Ik praat nu over het Veluwemeer en het IJsselmeer. Ik vind dat bestaande activiteiten binnen die gebieden gewoon uitgevoerd moeten kunnen worden. Dat geldt ook voor de visserij en de binnenvaart.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer