Commentaar: Lekker goedkoop

De zeevaart werkt al jarenlang met Filippijns dekpersoneel, de binnenvaart moet er nu ook aan geloven. Maar de manier waarop dat gebeurt roept morele twijfels op. In reacties van tegenstanders valt regelmatig de term ‘moderne slavernij’, voorstanders vinden het juist wel handig, zo’n matroos die zes tot acht maanden aan boord blijft, niet zeurt en weinig kost.

Vooral dat ze zo lekker goedkoop zijn, maakt Filippijnse matrozen aantrekkelijk voor schippers die gewend zijn de eindjes aan elkaar te knopen. De vrachten houden niet over en het nieuwe schip moet toch ergens van worden betaald. Eigen belang eerst en over de zorgen voor de toekomstige personeelsvoorziening in de sector moeten anderen zich maar buigen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Commentaar: Lekker goedkoop | Schuttevaer.nl

Commentaar: Lekker goedkoop

De zeevaart werkt al jarenlang met Filippijns dekpersoneel, de binnenvaart moet er nu ook aan geloven. Maar de manier waarop dat gebeurt roept morele twijfels op. In reacties van tegenstanders valt regelmatig de term ‘moderne slavernij’, voorstanders vinden het juist wel handig, zo’n matroos die zes tot acht maanden aan boord blijft, niet zeurt en weinig kost.

Vooral dat ze zo lekker goedkoop zijn, maakt Filippijnse matrozen aantrekkelijk voor schippers die gewend zijn de eindjes aan elkaar te knopen. De vrachten houden niet over en het nieuwe schip moet toch ergens van worden betaald. Eigen belang eerst en over de zorgen voor de toekomstige personeelsvoorziening in de sector moeten anderen zich maar buigen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer