IVW controleert containers

De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) en het Havenbedrijf Rotterdam controleren vanaf maandag 3 november de containers met gevaarlijke stoffen welke gelost zijn van het containerschip Glasgow Express van de Duitse rederij Hapag Lloyd op stormschade. Ook wordt geïnspecteerd of deze 55 containers conform wet- en regelgeving verder vervoerd mogen worden.

Het schip kwam twee weken geleden terecht in een storm op de Atlantische Oceaan en verloor daarbij 51 containers. Dinsdag 28 oktober kwam het de Rotterdamse haven binnen en werd geleid naar de Eemhaven (bij ECT Home). Daar werd onder meer geconstateerd dat vijf koelcontainers met varkensvlees en een container met papier stuk waren. Er is ook geconstateerd dat er een container met gevaarlijke stoffen lekte. De laatste container bevatte lekkende drums met brandbaar en corrosief materiaal.
Onder toezicht van de inspectie zijn de lekkende drums in een lekbak gezet en op een veilige manier afgevoerd. De koelcontainers met rottend vlees werden aan een inspectie onderworpen door de Voedsel en Waren Autoriteit. Opvallend was dat de containers voor en achter het schip geen stormschade hadden opgelopen.
Het komt vaker voor dat schepen containers verliezen. Daarom heeft de inspectie al eerder besloten binnenkort te starten met een thema-inspectie gericht op het vastzetten van containers op schepen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

IVW controleert containers | Schuttevaer.nl

IVW controleert containers

De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) en het Havenbedrijf Rotterdam controleren vanaf maandag 3 november de containers met gevaarlijke stoffen welke gelost zijn van het containerschip Glasgow Express van de Duitse rederij Hapag Lloyd op stormschade. Ook wordt geïnspecteerd of deze 55 containers conform wet- en regelgeving verder vervoerd mogen worden.

Het schip kwam twee weken geleden terecht in een storm op de Atlantische Oceaan en verloor daarbij 51 containers. Dinsdag 28 oktober kwam het de Rotterdamse haven binnen en werd geleid naar de Eemhaven (bij ECT Home). Daar werd onder meer geconstateerd dat vijf koelcontainers met varkensvlees en een container met papier stuk waren. Er is ook geconstateerd dat er een container met gevaarlijke stoffen lekte. De laatste container bevatte lekkende drums met brandbaar en corrosief materiaal.
Onder toezicht van de inspectie zijn de lekkende drums in een lekbak gezet en op een veilige manier afgevoerd. De koelcontainers met rottend vlees werden aan een inspectie onderworpen door de Voedsel en Waren Autoriteit. Opvallend was dat de containers voor en achter het schip geen stormschade hadden opgelopen.
Het komt vaker voor dat schepen containers verliezen. Daarom heeft de inspectie al eerder besloten binnenkort te starten met een thema-inspectie gericht op het vastzetten van containers op schepen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer