Rotterdam voorziet minder groei

President-directeur Hans Smits van het Havenbedrijf Rotterdam voorziet voor 2009 een fors mindere groei van de overslag. De eerste negen maanden van dit jaar nam de overslag in Rotterdam nog met ruim zes procent toe tot 321 miljoen ton. Smits gaf echter aan indicaties te hebben die wijzen op een kenterend tij.

Vooral de overslag van grondstoffen voor de metaalsector en de chemie loopt terug. Ook neemt de groei in containers en roll on/roll off af. Dit speelt al sinds het eerste kwartaal en is vooral gerelateerd aan de afkoeling van de wereldeconomie. Wanneer ook de groei op ons continent wegzakt, gaan wij dat onvermijdelijk merken. Hier zit echter een vertraging in en enige demping door de toegenomen handel met markten die beter standhouden. Daarbij profiteren we van structurele investeringen gedurende de laatste tien jaar in de haven en daarbuiten, zoals in de Betuwelijn. We handhaven dan ook onze jaarprognose van vier tot vijf procent groei tot rond 420 miljoen ton. Voor 2009 verwacht ik echter een forse groeivertraging.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Rotterdam voorziet minder groei | Schuttevaer.nl

Rotterdam voorziet minder groei

President-directeur Hans Smits van het Havenbedrijf Rotterdam voorziet voor 2009 een fors mindere groei van de overslag. De eerste negen maanden van dit jaar nam de overslag in Rotterdam nog met ruim zes procent toe tot 321 miljoen ton. Smits gaf echter aan indicaties te hebben die wijzen op een kenterend tij.

Vooral de overslag van grondstoffen voor de metaalsector en de chemie loopt terug. Ook neemt de groei in containers en roll on/roll off af. Dit speelt al sinds het eerste kwartaal en is vooral gerelateerd aan de afkoeling van de wereldeconomie. Wanneer ook de groei op ons continent wegzakt, gaan wij dat onvermijdelijk merken. Hier zit echter een vertraging in en enige demping door de toegenomen handel met markten die beter standhouden. Daarbij profiteren we van structurele investeringen gedurende de laatste tien jaar in de haven en daarbuiten, zoals in de Betuwelijn. We handhaven dan ook onze jaarprognose van vier tot vijf procent groei tot rond 420 miljoen ton. Voor 2009 verwacht ik echter een forse groeivertraging.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer