Alleenvaart op schepen tot 55 meter nu wettelijk toegestaan in Frankrijk

De Franse alleenvaarregeling, die begin vorig jaar bij wijze van proef werd ingevoerd, is omgezet in definitieve wetgeving. Daarbij zijn de eisen aan schip, schipper en vaarwater op een aantal aspecten gewijzigd.

Alleenvaart op schepen tot 55 meter nu wettelijk toegestaan in Frankrijk

Zo geldt de regeling nu niet meer voor schepen tot veertig meter, maar, net als in Nederland, voor schepen tot 55 meter. Schepen langer dan veertig meter dienen wel een camera voorop te hebben met monitor in de stuurhut. Ook moet de brandstoftoevoer aan dek, dicht bij de stuurhut, kunnen worden afgesloten. Afhankelijk van het zicht naar voren en de plaats van de afmeervoorzieningen van het betreffende schip (de scheepsnaam wordt voortaan ook op het alleenvaar-attest vermeld) kan de prefect, die in Frankrijk deze verklaringen uitgeeft, ook nog beslissen dat de bediening aan de zijkant van de stuurhut plaats moet kunnen hebben. Voor alle schepen geldt nu ook de verplichting van een tweede toplicht dat vanuit de stuurhut te bedienen is. De andere voorwaarden waaraan het schip moet voldoen blijven gehandhaafd: een voldoende krachtige boegschroef en een hoofdmotor waarmee het schip tot de hoogst bevaarbare waterstand (PHEN) manoeuvreerbaar blijft. Als dit waterpeil is bereikt mag niet meer alleen gevaren worden, evenmin als bij slecht zicht. Voorheen mocht van zonsondergang tot zonsopgang niet worden gevaren, nu is dat van 22 tot 6 uur. Ook mogen alleenvaarders nog steeds niet langer dan twaalf uur per dag varen en niet meer dan vijftig uur per week. Bovendien moeten ze voortaan per periode van 24 uur tien aaneengesloten uren rust houden. Deze uren dienen nu ook te worden bijgehouden in een ‘alleenvaarboek’ of in het (in Frankrijk niet verplichte) vaartijdenboek, ook als niet alleen gevaren wordt. Deze gegevens moeten negentig dagen bewaard blijven. Alleenvaarders mogen ook geen gevaarlijke stoffen vervoeren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Alleenvaart op schepen tot 55 meter nu wettelijk toegestaan in Frankrijk | Schuttevaer.nl

Alleenvaart op schepen tot 55 meter nu wettelijk toegestaan in Frankrijk

De Franse alleenvaarregeling, die begin vorig jaar bij wijze van proef werd ingevoerd, is omgezet in definitieve wetgeving. Daarbij zijn de eisen aan schip, schipper en vaarwater op een aantal aspecten gewijzigd.

Alleenvaart op schepen tot 55 meter nu wettelijk toegestaan in Frankrijk

Zo geldt de regeling nu niet meer voor schepen tot veertig meter, maar, net als in Nederland, voor schepen tot 55 meter. Schepen langer dan veertig meter dienen wel een camera voorop te hebben met monitor in de stuurhut. Ook moet de brandstoftoevoer aan dek, dicht bij de stuurhut, kunnen worden afgesloten. Afhankelijk van het zicht naar voren en de plaats van de afmeervoorzieningen van het betreffende schip (de scheepsnaam wordt voortaan ook op het alleenvaar-attest vermeld) kan de prefect, die in Frankrijk deze verklaringen uitgeeft, ook nog beslissen dat de bediening aan de zijkant van de stuurhut plaats moet kunnen hebben. Voor alle schepen geldt nu ook de verplichting van een tweede toplicht dat vanuit de stuurhut te bedienen is. De andere voorwaarden waaraan het schip moet voldoen blijven gehandhaafd: een voldoende krachtige boegschroef en een hoofdmotor waarmee het schip tot de hoogst bevaarbare waterstand (PHEN) manoeuvreerbaar blijft. Als dit waterpeil is bereikt mag niet meer alleen gevaren worden, evenmin als bij slecht zicht. Voorheen mocht van zonsondergang tot zonsopgang niet worden gevaren, nu is dat van 22 tot 6 uur. Ook mogen alleenvaarders nog steeds niet langer dan twaalf uur per dag varen en niet meer dan vijftig uur per week. Bovendien moeten ze voortaan per periode van 24 uur tien aaneengesloten uren rust houden. Deze uren dienen nu ook te worden bijgehouden in een ‘alleenvaarboek’ of in het (in Frankrijk niet verplichte) vaartijdenboek, ook als niet alleen gevaren wordt. Deze gegevens moeten negentig dagen bewaard blijven. Alleenvaarders mogen ook geen gevaarlijke stoffen vervoeren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer