De actie was volgens de Zeehavenpolitie gericht op het verhogen van de veiligheid van het transport van gevaarlijke goederen over de nationale en internationale binnenwateren. ‘Met name de wettelijke verplichte aanwezigheid van vervoersdocumenten kreeg de nodige aandacht. Bij calamiteiten zijn deze namelijk van cruciaal belang. Ook is gecontroleerd of de checklist voor aanvang van de bunkerwerkzaamheden waren ingevuld. Verder bleek dat een aantal bunkerschepen geen staalrossen had bijgezet. Deze staaltrossen zorgen ervoor dat bij calamiteiten het bunkerschip niet kan afdrijven. Enkele keren bleken uitrustingstukken zoals een explosiemeter niet te werken. Voor deze overtredingen werd proces-verbaal opgemaakt. Waarschuwingen zijn gegeven voor het niet op de juiste wijze aanwezig zijn van de brandblusinstallatie, verkeerde certificaten en bemanningssterkte.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?