Geen zwaardere aansprakelijkheid passagiersvervoer

Het Europees Parlement wil niet dat Europa rondvaartboten en Fast Ferries over één kam scheert met grote cruiseschepen op volle zee. Het parlement stemde tegen vandaag het voornemen van de Europese Commissie om de zware aansprakelijkheidsregeling voor passagiersvervoer op te leggen aan de Europese binnenvaart.

Volgens CDA Europarlementariër Corien Wortmann zijn de risico’s bij het vervoer van passagiers over binnenwateren niet te vergelijken met de risico´s op volle zee. ‘Tarieven voor vergoeding bij ongelukken op zee kunnen onmogelijk één-op-één worden toegepast op de binnenvaart. Toch is dat wel wat de Europese Commissie voorstelde. Opname van de binnenvaart in de Europese aansprakelijkheidsregeling voor zeeschepen zou leiden tot een fikse verhoging van de maandelijkse premies. Passagiers die met een Spido rondvaartboot of de Connexxion Fast Ferry varen, zouden door dit voorstel geconfronteerd worden met veel hogere kosten voor een risico dat nauwelijks bestaat. Dit zou zelfs veel ondernemingen de das om kunnen doen. Dat is nu gelukkig voorkomen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Geen zwaardere aansprakelijkheid passagiersvervoer | Schuttevaer.nl

Geen zwaardere aansprakelijkheid passagiersvervoer

Het Europees Parlement wil niet dat Europa rondvaartboten en Fast Ferries over één kam scheert met grote cruiseschepen op volle zee. Het parlement stemde tegen vandaag het voornemen van de Europese Commissie om de zware aansprakelijkheidsregeling voor passagiersvervoer op te leggen aan de Europese binnenvaart.

Volgens CDA Europarlementariër Corien Wortmann zijn de risico’s bij het vervoer van passagiers over binnenwateren niet te vergelijken met de risico´s op volle zee. ‘Tarieven voor vergoeding bij ongelukken op zee kunnen onmogelijk één-op-één worden toegepast op de binnenvaart. Toch is dat wel wat de Europese Commissie voorstelde. Opname van de binnenvaart in de Europese aansprakelijkheidsregeling voor zeeschepen zou leiden tot een fikse verhoging van de maandelijkse premies. Passagiers die met een Spido rondvaartboot of de Connexxion Fast Ferry varen, zouden door dit voorstel geconfronteerd worden met veel hogere kosten voor een risico dat nauwelijks bestaat. Dit zou zelfs veel ondernemingen de das om kunnen doen. Dat is nu gelukkig voorkomen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer