Milieubelasting vanaf 2010 treft vrijwel alle binnenschepen

De Nationale Havenraad wil dat alle Nederlandse zeehavens, dus niet alleen Rotterdam, in 2010 een milieuheffing invoeren van tien procent op het havengeld voor binnenschepen waarvan de schadelijke emissies in de uitlaatgassen boven het CCR2-niveau liggen. Het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) heeft hiertegen bezwaar gemaakt en stelt dat de maatregel meer dan negentig procent van de huidige binnenvaartvloot treft. Bedoeling is dat de opbrengst van de ‘tiende penning’ wordt gebruikt voor het optuigen van een nieuwe subsidieregeling voor schonere binnenvaartmotoren.

‘Wij zijn voor een schoner milieu, maar vinden het te kort door de bocht om alleen de CCR2-normen te hanteren om te bepalen of een schip wel of geen milieutoeslag op het havengeld moet betalen’, zegt veiligheids- en milieusecretaris Robert Tieman van het CBRB . ‘De regeling schiet zijn doel voorbij. Veel schippers hebben nog maar kort geleden een CCR1-motor aangeschaft. Wanneer de milieutoeslag in zijn huidige vorm doorgaat krijgt zeker tachtig procent van de binnenvaart hem voor de kiezen. Wij pleiten daarom voor differentiatie van de criteria. De huidige regeling maakt geen enkel onderscheid tussen de fase nul en de honderden CCR1-motoren die tussen 2001 en 2007 zijn aangeschaft.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Milieubelasting vanaf 2010 treft vrijwel alle binnenschepen | Schuttevaer.nl

Milieubelasting vanaf 2010 treft vrijwel alle binnenschepen

De Nationale Havenraad wil dat alle Nederlandse zeehavens, dus niet alleen Rotterdam, in 2010 een milieuheffing invoeren van tien procent op het havengeld voor binnenschepen waarvan de schadelijke emissies in de uitlaatgassen boven het CCR2-niveau liggen. Het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) heeft hiertegen bezwaar gemaakt en stelt dat de maatregel meer dan negentig procent van de huidige binnenvaartvloot treft. Bedoeling is dat de opbrengst van de ‘tiende penning’ wordt gebruikt voor het optuigen van een nieuwe subsidieregeling voor schonere binnenvaartmotoren.

‘Wij zijn voor een schoner milieu, maar vinden het te kort door de bocht om alleen de CCR2-normen te hanteren om te bepalen of een schip wel of geen milieutoeslag op het havengeld moet betalen’, zegt veiligheids- en milieusecretaris Robert Tieman van het CBRB . ‘De regeling schiet zijn doel voorbij. Veel schippers hebben nog maar kort geleden een CCR1-motor aangeschaft. Wanneer de milieutoeslag in zijn huidige vorm doorgaat krijgt zeker tachtig procent van de binnenvaart hem voor de kiezen. Wij pleiten daarom voor differentiatie van de criteria. De huidige regeling maakt geen enkel onderscheid tussen de fase nul en de honderden CCR1-motoren die tussen 2001 en 2007 zijn aangeschaft.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer