Waaghalzerij PM-kanaal kost opvarende speedboot het leven

Een 42-jarige man uit het Friese Jellum is om het leven gekomen nadat een speedboot rond twee uur in de nacht van vrijdag op zaterdag op het Prinses Margrietkanaal tussen Grou en Warten met hoge snelheid op het motorvrachtschip Eendracht (2961 ton) knalde. Door de klap sloegen de zes opvarenden overboord; vijf wisten zich te redden, het stoffelijk overschot van de zesde man werd zondagmiddag gevonden.

Nachtelijke waaghalzerij PM-kanaal kost opvarende speedboot het leven

Schipper Tom van Utrecht van de met shredderschroot voor Kehl geladen Eendracht had ’s nachts juist de wacht overgenomen van zijn aflosser. Hij zat goed aan zijn eigen wal, was uitgerust en aan boord was alles in orde. Van Utrecht concentreerde zich op het passeren van de tanker Synthese 2 die uit de andere richting kwam en zag in de verte de speedboot naderen. ‘Die boot was er in een oogwenk, ik kon onmogelijk ook maar iets ondernemen, het was secondenwerk’, vertelt de hevig geschrokken Van Utrecht. Zelf voer hij met zo’n negen kilometer per uur door het kanaal, op een veilige tien meter van de passerende tanker.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Waaghalzerij PM-kanaal kost opvarende speedboot het leven | Schuttevaer.nl

Waaghalzerij PM-kanaal kost opvarende speedboot het leven

Een 42-jarige man uit het Friese Jellum is om het leven gekomen nadat een speedboot rond twee uur in de nacht van vrijdag op zaterdag op het Prinses Margrietkanaal tussen Grou en Warten met hoge snelheid op het motorvrachtschip Eendracht (2961 ton) knalde. Door de klap sloegen de zes opvarenden overboord; vijf wisten zich te redden, het stoffelijk overschot van de zesde man werd zondagmiddag gevonden.

Nachtelijke waaghalzerij PM-kanaal kost opvarende speedboot het leven

Schipper Tom van Utrecht van de met shredderschroot voor Kehl geladen Eendracht had ’s nachts juist de wacht overgenomen van zijn aflosser. Hij zat goed aan zijn eigen wal, was uitgerust en aan boord was alles in orde. Van Utrecht concentreerde zich op het passeren van de tanker Synthese 2 die uit de andere richting kwam en zag in de verte de speedboot naderen. ‘Die boot was er in een oogwenk, ik kon onmogelijk ook maar iets ondernemen, het was secondenwerk’, vertelt de hevig geschrokken Van Utrecht. Zelf voer hij met zo’n negen kilometer per uur door het kanaal, op een veilige tien meter van de passerende tanker.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer