Overlevingskans voor enkelwandige tankers

De overgang van het reglement voor het vervoer van gevaarlijke stoffen ADNR naar het ADN in 2011 biedt mogelijkheden om langer met enkelwandige tankers door te varen. Landen krijgen in het ADN namelijk de ruimte bilaterale verdragen af te sluiten, waarin zij vastleggen dat op hun vaarwater enkelwandige tankvaart is toegestaan. Dat bleek dinsdag tijdens de ‘Tankreederversammlung’ van het BDB in Haus Rhein in Duisburg.

Erwin Spitzer (BDB) legde uit dat regionale uitzonderingen kunnen worden gemaakt zodat bijvoorbeeld tankvaart op kleine vaarwegen mogelijk blijft. De ruimte binnen het ADN ontstaat doordat het reglement binnen de EU alleen geldt voor grensoverschrijdend vervoer. Elk land moet daarna de voorschriften in zijn eigen wetgeving implementeren. De mogelijkheid bestaat om voorschriften regionaal toe te passen. Daarnaast bestaat de mogelijkheid voor een periode van vijf jaar bilaterale verdragen af te sluiten. Theoretisch kunnen Spanje en Italië dus een bilateraal verdrag afsluiten om enkelwandige tankvaart op de Po toe te staan. Op de vergadering werd niet bekend of er een limiet zit aan het afsluiten van vijfjarige verdragen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Overlevingskans voor enkelwandige tankers | Schuttevaer.nl

Overlevingskans voor enkelwandige tankers

De overgang van het reglement voor het vervoer van gevaarlijke stoffen ADNR naar het ADN in 2011 biedt mogelijkheden om langer met enkelwandige tankers door te varen. Landen krijgen in het ADN namelijk de ruimte bilaterale verdragen af te sluiten, waarin zij vastleggen dat op hun vaarwater enkelwandige tankvaart is toegestaan. Dat bleek dinsdag tijdens de ‘Tankreederversammlung’ van het BDB in Haus Rhein in Duisburg.

Erwin Spitzer (BDB) legde uit dat regionale uitzonderingen kunnen worden gemaakt zodat bijvoorbeeld tankvaart op kleine vaarwegen mogelijk blijft. De ruimte binnen het ADN ontstaat doordat het reglement binnen de EU alleen geldt voor grensoverschrijdend vervoer. Elk land moet daarna de voorschriften in zijn eigen wetgeving implementeren. De mogelijkheid bestaat om voorschriften regionaal toe te passen. Daarnaast bestaat de mogelijkheid voor een periode van vijf jaar bilaterale verdragen af te sluiten. Theoretisch kunnen Spanje en Italië dus een bilateraal verdrag afsluiten om enkelwandige tankvaart op de Po toe te staan. Op de vergadering werd niet bekend of er een limiet zit aan het afsluiten van vijfjarige verdragen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer