‘Nederlandse binnenvaart is exportproduct’

‘Er komt een moment dat het aantal schepen de vraag ernaar overtreft’, waarschuwt voorzitter Annemarie Jorritsma van Koninklijke Schuttevaer. Zij deed dat vorige week donderdag in haar jaarrede tijdens het 159ste Schuttevaer-congres met ruim 200 leden en genodigden aan boord van het mps River Dream in Amsterdam. Verder niets dan lof voor de ontwikkeling van de Nederlandse binnenvaart. Ze deed zelfs de suggestie de binnenvaart wereldwijd de boer op te gaan. ‘De Nederlandse binnenvaart is een exportproduct geworden en er zijn nog zeker dertig landen op de wereld waar men binnenvaart op veel grotere schaal zou kunnen inzetten.’

'Nederlandse binnenvaart is exportproduct'

‘De binnenvaart beleeft voor het vijftiende achtereenvolgende jaar een opgaande markt. Dat dwingt respect af, niet alleen in Nederland, maar ook buiten onze grenzen. Met bewondering kijkt men naar de onstuimige groei van ons schepenbestand. Dit jaar worden zelfs meer dan tweemaal zoveel schepen aan onze vloot toegevoegd als verleden jaar (tot 2010 zelfs 600). Nederland heeft daarmee de meest efficiënte en modernste binnenvloot van de wereld. Ook de wijze waarop onze schepen worden geëxploiteerd, in meerderheid eenmanszaken of VOF, komt nergens ter wereld op deze schaal voor’, zei Jorritsma.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Nederlandse binnenvaart is exportproduct’ | Schuttevaer.nl

‘Nederlandse binnenvaart is exportproduct’

‘Er komt een moment dat het aantal schepen de vraag ernaar overtreft’, waarschuwt voorzitter Annemarie Jorritsma van Koninklijke Schuttevaer. Zij deed dat vorige week donderdag in haar jaarrede tijdens het 159ste Schuttevaer-congres met ruim 200 leden en genodigden aan boord van het mps River Dream in Amsterdam. Verder niets dan lof voor de ontwikkeling van de Nederlandse binnenvaart. Ze deed zelfs de suggestie de binnenvaart wereldwijd de boer op te gaan. ‘De Nederlandse binnenvaart is een exportproduct geworden en er zijn nog zeker dertig landen op de wereld waar men binnenvaart op veel grotere schaal zou kunnen inzetten.’

'Nederlandse binnenvaart is exportproduct'

‘De binnenvaart beleeft voor het vijftiende achtereenvolgende jaar een opgaande markt. Dat dwingt respect af, niet alleen in Nederland, maar ook buiten onze grenzen. Met bewondering kijkt men naar de onstuimige groei van ons schepenbestand. Dit jaar worden zelfs meer dan tweemaal zoveel schepen aan onze vloot toegevoegd als verleden jaar (tot 2010 zelfs 600). Nederland heeft daarmee de meest efficiënte en modernste binnenvloot van de wereld. Ook de wijze waarop onze schepen worden geëxploiteerd, in meerderheid eenmanszaken of VOF, komt nergens ter wereld op deze schaal voor’, zei Jorritsma.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer