‘Wij houden Betuwelijn in de gaten’

De binnenvaart zal de exploitatie van de Betuwelijn nauwlettend blijven volgen. Dat zei Kees de Vries van Koninklijke Schuttevaer zaterdag voor de ingebruikstelling van de goederenspoorlijn op Radio Rijnmond. De binnenvaart wil minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat houden aan de afspraak dat het gebruik van de omstreden verbinding naar Duitsland niet zal worden gesubsidieerd.

De Vries wilde de exploitanten nog wel feliciteren met de ingebruikname, maar liet niet na te wijzen op het potentieel van de binnenvaart en de beschikbare capaciteit. Hij verwacht dat het spoor niet meer dan vijf procent van de aan- en afvoer van containers voor zijn rekening zal kunnen nemen. Nu is dat aandeel minder dan vier procent, terwijl de binnenvaart zeker dertig tot veertig procent van de containers van en naar de Rotterdamse haven vervoert. Maar ook hij constateert dat alle vervoersmodaliteiten moeten worden ingezet om de groeiende goederenstromen te kunnen verwerken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Wij houden Betuwelijn in de gaten’ | Schuttevaer.nl

‘Wij houden Betuwelijn in de gaten’

De binnenvaart zal de exploitatie van de Betuwelijn nauwlettend blijven volgen. Dat zei Kees de Vries van Koninklijke Schuttevaer zaterdag voor de ingebruikstelling van de goederenspoorlijn op Radio Rijnmond. De binnenvaart wil minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat houden aan de afspraak dat het gebruik van de omstreden verbinding naar Duitsland niet zal worden gesubsidieerd.

De Vries wilde de exploitanten nog wel feliciteren met de ingebruikname, maar liet niet na te wijzen op het potentieel van de binnenvaart en de beschikbare capaciteit. Hij verwacht dat het spoor niet meer dan vijf procent van de aan- en afvoer van containers voor zijn rekening zal kunnen nemen. Nu is dat aandeel minder dan vier procent, terwijl de binnenvaart zeker dertig tot veertig procent van de containers van en naar de Rotterdamse haven vervoert. Maar ook hij constateert dat alle vervoersmodaliteiten moeten worden ingezet om de groeiende goederenstromen te kunnen verwerken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer