Kunststof binnenschip kan revolutie ontketenen

Het eerste kunststof binnenschip komt snel dichterbij. De ontwerpers van de CompoCaNord (Composiet Canal du Nord-schip) overleggen al met Lloyd’s Register over de certificering. Een succesvolle introductie van de vijftig procent lichtere binnenschepen, met een lege diepgang van slechts dertig centimeter, kan een revolutie in de binnenvaart ontketenen, vergelijkbaar met de overgang van hout- naar staalbouw.

‘We zitten met Lloyd’s Register om tafel om te kijken hoe de voor stalen schepen gemaakte regels voor composietschepen moeten worden geïnterpreteerd’, zegt projectleidster ing. Liesbeth Tromp van het aan TNO gelieerde ingenieursbureau Lightweight Structures uit Delft. ‘Wij komen in principe met een voorstel ter goedkeuring en aanpassing.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Kunststof binnenschip kan revolutie ontketenen | Schuttevaer.nl

Kunststof binnenschip kan revolutie ontketenen

Het eerste kunststof binnenschip komt snel dichterbij. De ontwerpers van de CompoCaNord (Composiet Canal du Nord-schip) overleggen al met Lloyd’s Register over de certificering. Een succesvolle introductie van de vijftig procent lichtere binnenschepen, met een lege diepgang van slechts dertig centimeter, kan een revolutie in de binnenvaart ontketenen, vergelijkbaar met de overgang van hout- naar staalbouw.

‘We zitten met Lloyd’s Register om tafel om te kijken hoe de voor stalen schepen gemaakte regels voor composietschepen moeten worden geïnterpreteerd’, zegt projectleidster ing. Liesbeth Tromp van het aan TNO gelieerde ingenieursbureau Lightweight Structures uit Delft. ‘Wij komen in principe met een voorstel ter goedkeuring en aanpassing.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer