‘Betuwelijn wordt nooit een speler van enige betekenis’

‘De democratische besluitvorming is op een onvoorstelbare wijze gemanipuleerd.’ Dat concluderen de samenstellers van het Zwartboek Betuwelijn. Oud-hoofd van de afdeling ordening en ontwerp rijkswegen ingenieur Wouter Leeuwenburg was een van de samenstellers en werkte destijds mee aan alle grote infrastructuurprojecten. Pas nu hij met pensioen is, wil hij zijn naam aan het Zwartboek verbinden. Leeuwenburg publiceerde in februari 1992 een artikel in NRC-Handelsblad waarin hij kritiek uitte op de manier waarop de Betuwelijn werd gebouwd. ‘Oud-minister Neelie Smit was toen al directeur van Universiteit Nijenrode, maar schreef mijn baas een boze brief. Gevolg was, dat ik een andere baan kreeg. Ze probeerden mij nog bij de Betuwelijn te betrekken, maar daarvoor heb ik bedankt.’

‘Mijn grootste bezwaar blijft dat miljarden zijn besteed aan een relatief nutteloos project, die niet naar de wegen en vaarwegen konden. Daardoor hebben we nu te maken met veel achterstallig onderhoud. De Betuwelijn is aanvankelijk verkocht als het opknappen van een lijntje door de Betuwe voor iets meer dan een half miljard euro.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Betuwelijn wordt nooit een speler van enige betekenis’ | Schuttevaer.nl

‘Betuwelijn wordt nooit een speler van enige betekenis’

‘De democratische besluitvorming is op een onvoorstelbare wijze gemanipuleerd.’ Dat concluderen de samenstellers van het Zwartboek Betuwelijn. Oud-hoofd van de afdeling ordening en ontwerp rijkswegen ingenieur Wouter Leeuwenburg was een van de samenstellers en werkte destijds mee aan alle grote infrastructuurprojecten. Pas nu hij met pensioen is, wil hij zijn naam aan het Zwartboek verbinden. Leeuwenburg publiceerde in februari 1992 een artikel in NRC-Handelsblad waarin hij kritiek uitte op de manier waarop de Betuwelijn werd gebouwd. ‘Oud-minister Neelie Smit was toen al directeur van Universiteit Nijenrode, maar schreef mijn baas een boze brief. Gevolg was, dat ik een andere baan kreeg. Ze probeerden mij nog bij de Betuwelijn te betrekken, maar daarvoor heb ik bedankt.’

‘Mijn grootste bezwaar blijft dat miljarden zijn besteed aan een relatief nutteloos project, die niet naar de wegen en vaarwegen konden. Daardoor hebben we nu te maken met veel achterstallig onderhoud. De Betuwelijn is aanvankelijk verkocht als het opknappen van een lijntje door de Betuwe voor iets meer dan een half miljard euro.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer