Seine-Nord straks ruime dag varen

Er komen zeven sluizen met een verval van zes tot dertig meter in het toekomstige Seine-Nord kanaal in Frankrijk. Een schutcyclus gaat ongeveer een half uur duren: tien tot twaalf minuten voor het in- en uitvaren, vier minuten voor het openen en sluiten van de deuren en vijftien minuten voor het vol of leeg laten lopen van de kolk.

Het referentietracé van de nieuwe verbinding naar Parijs is 106 kilometer lang en loopt van Aubencheul-au-Bac aan het Canal de la Sensée naar Compiègne aan de Oise. Van noord naar zuid gezien komen de zeven sluizen bij Oisy-le-Verger, Marquion-Bourlon, Havrincourt, Moislains, Campagne, Noyon en Montmacq te liggen. De diepste sluis wordt die van Moislains, met dertig meter verval, de ondiepste die van Montmacq, met 6,40 meter. Het verval van de overige sluizen varieert van 15,50 tot 22,50 meter.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Seine-Nord straks ruime dag varen | Schuttevaer.nl

Seine-Nord straks ruime dag varen

Er komen zeven sluizen met een verval van zes tot dertig meter in het toekomstige Seine-Nord kanaal in Frankrijk. Een schutcyclus gaat ongeveer een half uur duren: tien tot twaalf minuten voor het in- en uitvaren, vier minuten voor het openen en sluiten van de deuren en vijftien minuten voor het vol of leeg laten lopen van de kolk.

Het referentietracé van de nieuwe verbinding naar Parijs is 106 kilometer lang en loopt van Aubencheul-au-Bac aan het Canal de la Sensée naar Compiègne aan de Oise. Van noord naar zuid gezien komen de zeven sluizen bij Oisy-le-Verger, Marquion-Bourlon, Havrincourt, Moislains, Campagne, Noyon en Montmacq te liggen. De diepste sluis wordt die van Moislains, met dertig meter verval, de ondiepste die van Montmacq, met 6,40 meter. Het verval van de overige sluizen varieert van 15,50 tot 22,50 meter.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer