Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Emskraft Dörpen gewilde bestemming voor Koinonia

Dörpen

Binnenschepen komen en gaan. Ze laden, ze lossen. Maar wat er na het lossen gebeurt is vaak voor de bemanning in nevelen gehuld. Natuurlijk, de schipper van een zandschip weet wel wat er staat te gebeuren als hij bij een betonfabriek lost. Maar de schipper die producten als tarwe, erwten of maïs lost bij een veevoederfabriek? ‘Ze maken er veevoer van’, zal hij misschien zeggen. ‘Hoe? Geen idee. Ze mengen het, want het heet mengvoeder. Ze doen er stoffen in waar de dieren sterker en gezonder van worden, want het heet krachtvoer. Maar verder? We lossen en halen de volgende vracht.’

1 / 3
Het ‘verdeelstation’ op zo’n 50 meter hoogte in de productiesilo. Grondstoffen die via een elevator boven zijn gekomen worden gestort in een van 50 compartimenten van 30 meter diep. (Foto Willem de Niet)

Het ‘verdeelstation’ op zo’n 50 meter hoogte in de productiesilo. Grondstoffen die via een elevator boven zijn gekomen worden gestort in een van 50 compartimenten van 30 meter diep. (Foto Willem de Niet)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (1)
  • J. Doeleman

    De Koinonia, gebouwd in 1962, meet 84,05 x 8,20 meter, 1200 ton. Er staat een MTU van 816 pk in en het schip beschikt over een DAF boegschroef van 300 pk.
    De Bernic werd gebouwd in 1957, meet 69,99 x 7,25 meter, 876 ton. De motorisering bestaat uit een 620 pk Deutz hoofdmotor en een 135 pk DAF boegschroef…..
    Volgens mij staan hier een paar foutjes: De Koinonia is 84,50 meter en de gegevens van de Bernic zijn van de -oude- Bernic … Deze Bernic heeft als bouwjaar 1973, meet 79,94 mtr x 9,02 mtr , 1319 ton …motor 750 PK Volvo en een boegschroef van 320 PK ..

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.