Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Danser Group stopt met LNG

Sliedrecht

De binnenvaartdivisie van de Danser Group schakelt over op de biobrandstof ChangeTL. Dat meldde algemeen directeur Ben Maelissa onlangs in Nieuwsblad Transport. Een opvallende keuze, aangezien Danser bekend staat als LNG-pionier in de binnenvaart en een van zijn koppelverbanden liet ombouwen om op aardgas te kunnen varen.

1 / 1
Het koppelverband Eiger-Nordwand werd in 2014 uitgerust met een LNG-installatie. Vijf jaar later is duidelijk dat Danser weer van deze brandstof af wil. (Archieffoto Danser Group)

Het koppelverband Eiger-Nordwand werd in 2014 uitgerust met een LNG-installatie. Vijf jaar later is duidelijk dat Danser weer van deze brandstof af wil. (Archieffoto Danser Group)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (4)
  • Hein Danser

    Er staat in het artikel WEL, waarom DCL over gaat op een andere brandstof: Vraag van de opdrachtgevers.
    Alleen de regel LNG nog steeds fossiel brandstof?? Begrijp ik niet. GTL wordt van gas gemaakt, is toch ook fossiel brandstof. ha ha

  • Wcl Rijck

    Ik ben zeer huiverig over dergelijke …noem het maar de cocktail mix van hoogwaardige synthetische diesel met een bio component en commercieel jasje eromheen waar het ene voordeel een andere nadeel in balans moet brengen….ik denk dat LNG een betere transitie brandstof is in het grotere geheel. Wat vele niet weten is dat er nog een ongekende energetische potentie zit in de fase overgang van de vloeibare naar gasvorm……die nu niet gebruikt kunnen worden om technische redenen

  • C.J.J le Sage

    Klinkt allemaal positief. Maar wat ik zelf hoor en zie in filters is dat Change TL wel de filters verstopt.
    Ook diesel met Fame geeft dat probleem. Laatst een telefoontje gehad van iemand die Green Saver deed promoten. Dat spul moest dan door de diesel om de condens tegen te gaan en zo bacteriëngroei tegen te gaan. Gaan we het percentage Fame opvoeren dan komen er steeds meerdere problemen.
    Duitsland ziet hier helemaal niks in.

  • j.hagens

    Als de Overheid wil dat wij op korte termijn verschonen, is het zaak dat de Brandstof gecertificeerd wordt, zodat de afnemer weet waar die aan toe is.
    Ook moet je met de gecertificeerde brandstof de motoren, d.m.v. meten aan de pijp hoger kunnen certificeren(dus een ccr 1 motor naar ccr 2 of hoger).
    Nu wordt de afnemer in het ongewisse gelaten, en kan de klant niets bieden.
    Er staat in dit artikel helaas niet waarom Danser over gaat naar een andere brandstof, er is geen markt voor, terwijl ik in een ander artikel lees in deze Schuttevaer dat er een reder is die op LNG vaart.
    Zou fijn zijn, als wij van de expertise van Danser gebruik mochten maken, tenslotte is dit goed voor het milieu.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.