Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Via klimaatneutrale naar emissieloze scheepvaart 

ROTTERDAM

De binnenvaart moet afscheid nemen van fossiele gasolie. Al een eeuw een zeer efficiënte brandstof, maar te vies om de duurzame doelstellingen te halen. Zo is in de onlangs afgesloten Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens de ambitie uitgesproken dat de binnenvaart over 10 jaar minimaal 40% minder CO2 uitstoot en in 2050 volledig klimaatneutraal vaart.

1 / 2
LNG-voortstuwing maakt het koppelverband Eiger-Nordwand aanzienlijk schoner, maar daar staan een forse investering en ruimteverlies tegenover. (Artist’s impression Wärtsilä)

LNG-voortstuwing maakt het koppelverband Eiger-Nordwand aanzienlijk schoner, maar daar staan een forse investering en ruimteverlies tegenover. (Artist’s impression Wärtsilä)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (5)
  • Mario Noldes

    https://m.youtube.com/watch?v=7SmoSFhFtv0

    Waar worden we niet mee genaaid???

    G.M. Noldes

  • J.Teunisse

    In Berlijn wordt een duwboot met 2 x 200 kw electrisch voortstuwing gebouwd ( met veel subsidie. https://www.faz.net/aktuell/technik-motor/technik/wasserstoff-treibt-das-elbe-schubschiff-elektra-an-16537688.html
    Vaartijd valt tegen , na 8 uur is de prik op en word met waterstof nog een 8 uur spanning gegenereerd. Dan moet de tankwagen weer waterstof leveren. Opslag in 3 x 500 bar !!! tanks. Nu wachten op een energie pakket voor 300 uur ( minstens) lang 1000 kW. Rondje zeehaven – Basel + reserve voor de keuken en electro meuk.

  • H.W. Storm

    Dwang stoornis is een psychische aandoening.

  • elzinga

    We zijn met z n allen compleet de weg kwijt en niemand die het een halt toeroept.

  • Machiel Smitsman

    De hele handel in CO2 emissie is zwendelarij!!!!! Als de EU bepaalde vormen van verbranding CO2 neutraal typeert, wil nog niet zeggen dat het werkelijk CO2 neutraal is. Lekker bomen kappen elders in de wereld en als biomassa importeren en zeggen dat het CO2 neutraal is omdat we dat afgesproken hebben. Met biobrandstof hetzelfde laken en pak.

    De werkelijke bedoeling is dat het midden en kleinbedrijf de bietenbrug opgaat ten behoeve van het groot kapitaal. Laat nu net het milieu en klimaat dienstbaar zijn aan dat doel. We zijn volledig de weg kwijt en weigeren om terug te keren op onze schreden. De Oost Europese landen lachen zich een deuk, want die zien de door ons opgebrachte miljarden die bedoeld zijn voor de energietransitie aldaar, lekker in hun portemonnee vloeien en blijven ondertussen gewoon hun kolencentrales stoken.

    In de laatste scheepvaartkrant ook zo’n giller… Kapittelt een Roemeense minister onze minister dat de kleine en wat oudere schepen niet vrijgesteld mogen worden van de onmogelijke eisen want we voeren de regels niet half uit… Nou mevrouwtje, begin dan eerst maar eens bij je eigen vloot, want die halen nog niet half het niveau waaraan ons oudst rondvarende schip voldoet. En als het wel zo is dan is het een Nederlands schip geweest.

    M. Smitsman.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.