BLN: ‘Voldoende ligplaatsen voor binnenvaart’

Koninklijke BLN-Schuttevaer ziet geen tekort aan ligplaatsen. ‘Wij hebben elke week een gesprek met Rijkswaterstaat, het Ministerie en havenbedrijven Amsterdam en Rotterdam over de beschikbare ligplaatsen’, zegt Leny van Toorenburg. ‘Deze worden wekelijks gemonitord, maar wij zien nog geen tekort. Een enkele keer zie je dat de bezetting tegen het weekend oploopt maar die verdwijnt dan ook na het weekend weer.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (14)

  • Overal is het 3×24 uur maar op het twentekanaal 1×24 uur,zelfs op de jachtensteiger boven de sluis in eefde,leg dat is uit,Sander wels,die trouwens als jaren met pensioen is.

    Geplaatst door: A. Brouwer op
  • Fokke Wijkstra schrijft in zijn reactie; “En Twente kanaal? Als je in Lochem lost en je wilt een paar dagen wat anders doen,moet je of naar Hengelo of eruit ( en dan? waarheen? )”

    Er zijn veel ligplaatsen op het Twentekanaal, zowel van rws, gemeenten en bedrijven. Alles is aangegeven met borden en onderschriften.
    In Eefde bovenkant zijn er wachtplaatsen voor de schepen die schutten en voor anderen om af te meren, na toestemming sluismeester. Er is zelfs gratis stroom!
    In Delden, Lochem, Hengelo en Enschede zijn er (veel) ligplaatsen en daar tussen ook nog.
    Er zijn ook nog plaatsen waar je overdag niet mag liggen, omdat daar dan tweestrooksverkeer niet mogelijkheid is. Als er ‘s nachts minder scheepvaart is kan men daar ook nog liggen.

    Kijk ook eens naar de voorwaarden van ligplaatsen in Richtlijnenvaarwegen waar alle beheerders zich aan moeten houden.

    Bij sociale omstandigheden is rws ruimhartig en ik heb bij gemeenten en bedrijven nooit andere ervaringen opgedaan.

    Heb 40 jaar bij rws gewerkt en dat 6 jaar geleden afgesloten.

    Al die jaren heeft een bepaalde kleine groep schippers het over “te weinig ligplaatsen” en gebruiken incidentele negatieve gebeurtenissen of het dagelijks voorkomt. BLN-Schuttevaer heeft zeker gelijk als het om de Twentekanaal gaat.

    Geplaatst door: Sander Wels op
  • Waar ziet bln ( samen met rws ) al die ligplaatsen op de maas dan? Of tellen ze die palen die 15m van de wal staan ook mee. Waar je dus met calamiteiten alleen per helicopter bereikbaar bent. En tussen de Moerdijk en Lith is dat er zelfs niet eens. En bij de Oranjesluizen zelfde laken en pak. Schepen langer dan 86m komen ook niet aan de wal. Het is er gewoon niet. En genoeg ligplaatsen in Lelystad??….,waarom liggen wij daar dan regelmatig 3 of meer breed? Op de remmingen van de sluis,of ten anker? En waar zien ze al die voldoende ligplaatsen op de de Gelderse IJssel en in Friesland ? En Twente kanaal? Als je in Lochem lost en je wilt een paar dagen wat anders doen,moet je of naar Hengelo of eruit ( en dan? waarheen? )

    Geplaatst door: Fokke Wijkstra op
  • Estero gaan we weer, we kunnen met z’n alle niet lezen.
    En er zijn types die de BLN in een verkeert dag licht zetten.
    Het zijn anderen die het weer doen.
    BNL plaatst toch dit bericht!
    Handen in eigen boezem steken man.
    En eens een keer voor de schipper op komen.
    Heeft ook niemand het op je gemunt.

    Geplaatst door: J.D. Ruijtenberg op
  • Havengeld is een ding. Maar 1 x 18 uur borden(palen bij Doesburg) of 3 x 24 uur borden, bijna overal. Voor buitenlandse schepen is dit heel vreemd.
    Alles laten regelen door BLN, hebben de varenden nog inspraak daar?

    Geplaatst door: Mieke Kuipers op
  • Lezen is natuurlijk ook een vak. Wie goed leest zal direct zien dat de kop al tussen aanhalingstekens staat. Het stuk betreft ligplaatsen in tijde van corona. Er was een reële verwachting dat er veel meer schepen stil zouden liggen ofwel opgelegd zouden worden. Om te voorkomen dat dit te koste zou gaan van de weinige (sociale) ligplaatsen die we al hebben is dit vanaf het begin geëvalueerd. Dit blijkt achteraf erg mee te vallen, en daar doelt het stuk op. Maar zoals gewoonlijk is dit voor een bepaalde groep weer een pracht argument om BLN in een kwaad daglicht te zetten.

    Geplaatst door: R. Vermeeren op
  • Misschien is dat zo… maar ligplaatsen die voldoen aan de behoefte van de schipper (fatsoenlijke afloop/wegrijdt mogelijkheid, langere termijn van ligplaats nemen enz.) zijn er onvoldoende!

    Verder vind ik dat we zolangzamerhand steeds meer verkocht en verraden worden door BLN. Dat kan ook niet anders omdat er tegenstrijdige belangen in één organisatie vertegenwoordigd zijn. Maar laten we het erop houden dat dit mijn bescheiden mening is waar waarschijnlijk genoeg op af te dingen is, maar ook ongetwijfeld een kern van waarheid zal bevatten.

    M. Smitsman

    Geplaatst door: Machiel Smitsman op
  • De praktijk is anders BLN.BLN zeg dat er wekelijks gemonitord wordt,maar we zien geen tekort ,is er dan visueel gekeken of het werkelijk zo is ?Mijn onderbouwing is namelijk dat er met data (on)bewust de cijfertjes leuker wordt gemaakt voor de belanghebbende .Als men monitor via BLIS (blauwegolfverbindend.nl),dan hebt ik een aantal bewijzen dat de ligplaatsen vrij waren en met foto van het zelfde tijdstip er meerdere schepen daar lagen.Er is wel ligplaats te kort ,vooral bij laad en losbedrijven .Het is niet fair dat een binnenschipper altijd moet verantwoorden aan de handhaving (RWS Havendienst )waar deze moet gaan liggen,en dan daarna vaak ook nog een paar uur door moet varen om ligplek te kunnen bemachtigen.

    Geplaatst door: Jim Grooten op
  • Tuurlijk vader J Hagens spreekt weer.
    En probeert er weer een positieve draai aan te geven.
    Ik zat er al op te wachten.
    Maar laat ik je dan vertellen met dit soort idioten bij BLN aan het roer is de binnenvaart snel zijn onderhandelingspositie kwijt.
    En dat verhelderend gesprek moet dat met iemand van BLN?
    Ik denk dat dat niet gaat lukken.
    Met dit stuk in de krant van BLN is het mij behoorlijk gaan duizelen voor de ogen. Dat daar nog iemand zit die het helder kan maken lijkt mij stug.
    En of ik mij aan gesloten heb bij een andere bond?
    Idd.
    Bij een bond die wel op komt voor de belangen van de schipper.
    En één die bestuurd word door schippers die zelf wel voelen dat er niet genoeg fatsoenlijke afmeer gelegenheden zijn.

    Geplaatst door: J.D. Ruijtenberg op
  • Er is helemaal niet genoeg ligplaats, dit wordt ook niet gesuggereerd, het is zo dat men had verwacht dat de druk hoger zou worden door de Corona.
    BLN Schuttevaer stelt ook dat er een enkele keer drukte is als het weekend wordt en dit vanzelf verdwijnt, logisch in het weekend vaart de Zand en Grindvaart niet en op Zondag liggen de gelovige onder ons, overigens is dit stuk natuurlijk niet geschreven op mevr van Toorenburg haar persoonlijke conto, maar op het conto van BLN schuttevaer.
    Dat er een schreiend tekort is aan ligplaatsen, als het normaal water is, zou niemand ontkennen, alleen dit ging specifiek over Corona en de te verwachten drukte, die dankzij laagwater uit is gebleven.
    Overigens hoop ik wel dat je lid van een andere bond bent geworden, en anders zou je vast welkom zijn een verfrissend gesprek doet wonderen. Je kan het niet een ieder naar de zin maken, van mij hadden er geen palen voor grote Schepen in de Haven van IJzerdoorn gehoeven, maar ik ben niet alleen.

    Geplaatst door: J. Hagens op
  • Volgens mij zijn ze knettergek geworden bij BLN.
    Dit is toch niet normaal meer wat men hier laat plaatsen door week blad schuttevear.
    Stel dat je gelijk zou hebben dat er voldoende ligplaats is.
    Dan nog plaats je dit niet.
    Je bent de vertegenwoordiger van de binnenvaart.
    En daar moeten je het beste van maken voor de binnenvaart.
    Maar op zo’n manier verpatst je de belangen van de binnenvaart.
    Ik heb laatst een BLN lid er tussen gelaten om dat ze weekend wilden houden maar nergens plaats konden vinden.
    Maar ik denk dat ik de volgende keer maar zeg bel Leny maar voor een oplossing.
    Die zie geen problemen.
    Maar al met al vind ik het een schandalig verslag van Bln.
    En ben blij dat ik mijn lidmaatschap opgezegd heb toen schuttevaer samen ging.
    Bij zo’n vereniging wil ik geen lid zijn.

    Geplaatst door: J.D. Ruijtenberg op
  • Zal dit ook de ervaring van de Binnenschipper zijn?
    Ik ervaar het toch heel anders.
    Natuurlijk heb je op de Maas in het stuwgat palen staan, maar daar kan je er niet af en in Heijen is dat ook zo . Dus als je dit ook bij de ligplaatsen rekent dan krijg je toch een verkeerd beeld .Ik vind dat als je niet op een normale manier aan de wal kunt, is het geen ligplaats . In heel Friesland staan ook borden met 3 x 24 uur. Daar kan je ook nergens langer liggen. Nu kan je wel schrijven dat de doorgaande vaart moet kunnen rusten, maar er zou ook voldoende ligplaats moeten zijn voor mensen die noodgedwongen langer moeten liggen of uit eigen beweging even langer willen liggen, waarbij dit b.v. dan 6 weken van te voren moet worden aangevraagd. In het havengebied van Amsterdam mag je officieel ook maar een week liggen .De coulance die nu gehanteerd wordt, heeft meer betrekking tot het betalingstermijn dan op de ligplaatsen. Ik weet niet of je met die uitgestelde betaling blij moet worden.
    Ook in Rotterdam zie je steeds meer ligplaatsen verdwijnen. Ga maar eens laden in de Europoort, Botlek ,Schiedam ADM enz.
    Ligplaatsen op het Twente-kanaal alleen boven de sluis in Eefde in het weekend en in Lochem mag je 3×24 liggen de rest staan overal borden vanaf 18.00 tot 06.00. Ook hier bepaald dus iemand hoe laat ik mag stoppen en moet gaan varen.
    Heel die 3×24 uur moet eraf, want als er werk is dan wordt er toch wel gevaren en als er geen werk is dan is het nutteloos verhalen ook onzin en bepaald niet milieuvriendelijk. Ik hoor ook vaak een schip is om te varen, maar ook een varend schip moet wel eens liggen,laats nog in Diemen 2 keer een koud op koud koppelverband zonder werk ,die lagen daar ook niet voor niks.
    Er zou niet alleen in corona-tijd gekeken moeten worden naar volwaardige ligplaatsen, maar er moet structureel gekeken worden met alle partijen naar een beter ligplaatsbeleid. Het beste zou nog zijn Europees.
    Dit is mijn ervaring als binnenschipper. Toch een heel andere beleving.

    Geplaatst door: C.J.J. le Sage op
  • De praktijk is anders

    Geplaatst door: H.W. Storm op
  • Is BLN dus toch de spreekpop van de overheid of marionet van de ambtenaren ?

    Geplaatst door: elzinga op

Reageer

BLN: ‘Voldoende ligplaatsen voor binnenvaart’ | Schuttevaer.nl

BLN: ‘Voldoende ligplaatsen voor binnenvaart’

Koninklijke BLN-Schuttevaer ziet geen tekort aan ligplaatsen. ‘Wij hebben elke week een gesprek met Rijkswaterstaat, het Ministerie en havenbedrijven Amsterdam en Rotterdam over de beschikbare ligplaatsen’, zegt Leny van Toorenburg. ‘Deze worden wekelijks gemonitord, maar wij zien nog geen tekort. Een enkele keer zie je dat de bezetting tegen het weekend oploopt maar die verdwijnt dan ook na het weekend weer.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (14)

  • Overal is het 3×24 uur maar op het twentekanaal 1×24 uur,zelfs op de jachtensteiger boven de sluis in eefde,leg dat is uit,Sander wels,die trouwens als jaren met pensioen is.

    Geplaatst door: A. Brouwer op
  • Fokke Wijkstra schrijft in zijn reactie; “En Twente kanaal? Als je in Lochem lost en je wilt een paar dagen wat anders doen,moet je of naar Hengelo of eruit ( en dan? waarheen? )”

    Er zijn veel ligplaatsen op het Twentekanaal, zowel van rws, gemeenten en bedrijven. Alles is aangegeven met borden en onderschriften.
    In Eefde bovenkant zijn er wachtplaatsen voor de schepen die schutten en voor anderen om af te meren, na toestemming sluismeester. Er is zelfs gratis stroom!
    In Delden, Lochem, Hengelo en Enschede zijn er (veel) ligplaatsen en daar tussen ook nog.
    Er zijn ook nog plaatsen waar je overdag niet mag liggen, omdat daar dan tweestrooksverkeer niet mogelijkheid is. Als er ‘s nachts minder scheepvaart is kan men daar ook nog liggen.

    Kijk ook eens naar de voorwaarden van ligplaatsen in Richtlijnenvaarwegen waar alle beheerders zich aan moeten houden.

    Bij sociale omstandigheden is rws ruimhartig en ik heb bij gemeenten en bedrijven nooit andere ervaringen opgedaan.

    Heb 40 jaar bij rws gewerkt en dat 6 jaar geleden afgesloten.

    Al die jaren heeft een bepaalde kleine groep schippers het over “te weinig ligplaatsen” en gebruiken incidentele negatieve gebeurtenissen of het dagelijks voorkomt. BLN-Schuttevaer heeft zeker gelijk als het om de Twentekanaal gaat.

    Geplaatst door: Sander Wels op
  • Waar ziet bln ( samen met rws ) al die ligplaatsen op de maas dan? Of tellen ze die palen die 15m van de wal staan ook mee. Waar je dus met calamiteiten alleen per helicopter bereikbaar bent. En tussen de Moerdijk en Lith is dat er zelfs niet eens. En bij de Oranjesluizen zelfde laken en pak. Schepen langer dan 86m komen ook niet aan de wal. Het is er gewoon niet. En genoeg ligplaatsen in Lelystad??….,waarom liggen wij daar dan regelmatig 3 of meer breed? Op de remmingen van de sluis,of ten anker? En waar zien ze al die voldoende ligplaatsen op de de Gelderse IJssel en in Friesland ? En Twente kanaal? Als je in Lochem lost en je wilt een paar dagen wat anders doen,moet je of naar Hengelo of eruit ( en dan? waarheen? )

    Geplaatst door: Fokke Wijkstra op
  • Estero gaan we weer, we kunnen met z’n alle niet lezen.
    En er zijn types die de BLN in een verkeert dag licht zetten.
    Het zijn anderen die het weer doen.
    BNL plaatst toch dit bericht!
    Handen in eigen boezem steken man.
    En eens een keer voor de schipper op komen.
    Heeft ook niemand het op je gemunt.

    Geplaatst door: J.D. Ruijtenberg op
  • Havengeld is een ding. Maar 1 x 18 uur borden(palen bij Doesburg) of 3 x 24 uur borden, bijna overal. Voor buitenlandse schepen is dit heel vreemd.
    Alles laten regelen door BLN, hebben de varenden nog inspraak daar?

    Geplaatst door: Mieke Kuipers op
  • Lezen is natuurlijk ook een vak. Wie goed leest zal direct zien dat de kop al tussen aanhalingstekens staat. Het stuk betreft ligplaatsen in tijde van corona. Er was een reële verwachting dat er veel meer schepen stil zouden liggen ofwel opgelegd zouden worden. Om te voorkomen dat dit te koste zou gaan van de weinige (sociale) ligplaatsen die we al hebben is dit vanaf het begin geëvalueerd. Dit blijkt achteraf erg mee te vallen, en daar doelt het stuk op. Maar zoals gewoonlijk is dit voor een bepaalde groep weer een pracht argument om BLN in een kwaad daglicht te zetten.

    Geplaatst door: R. Vermeeren op
  • Misschien is dat zo… maar ligplaatsen die voldoen aan de behoefte van de schipper (fatsoenlijke afloop/wegrijdt mogelijkheid, langere termijn van ligplaats nemen enz.) zijn er onvoldoende!

    Verder vind ik dat we zolangzamerhand steeds meer verkocht en verraden worden door BLN. Dat kan ook niet anders omdat er tegenstrijdige belangen in één organisatie vertegenwoordigd zijn. Maar laten we het erop houden dat dit mijn bescheiden mening is waar waarschijnlijk genoeg op af te dingen is, maar ook ongetwijfeld een kern van waarheid zal bevatten.

    M. Smitsman

    Geplaatst door: Machiel Smitsman op
  • De praktijk is anders BLN.BLN zeg dat er wekelijks gemonitord wordt,maar we zien geen tekort ,is er dan visueel gekeken of het werkelijk zo is ?Mijn onderbouwing is namelijk dat er met data (on)bewust de cijfertjes leuker wordt gemaakt voor de belanghebbende .Als men monitor via BLIS (blauwegolfverbindend.nl),dan hebt ik een aantal bewijzen dat de ligplaatsen vrij waren en met foto van het zelfde tijdstip er meerdere schepen daar lagen.Er is wel ligplaats te kort ,vooral bij laad en losbedrijven .Het is niet fair dat een binnenschipper altijd moet verantwoorden aan de handhaving (RWS Havendienst )waar deze moet gaan liggen,en dan daarna vaak ook nog een paar uur door moet varen om ligplek te kunnen bemachtigen.

    Geplaatst door: Jim Grooten op
  • Tuurlijk vader J Hagens spreekt weer.
    En probeert er weer een positieve draai aan te geven.
    Ik zat er al op te wachten.
    Maar laat ik je dan vertellen met dit soort idioten bij BLN aan het roer is de binnenvaart snel zijn onderhandelingspositie kwijt.
    En dat verhelderend gesprek moet dat met iemand van BLN?
    Ik denk dat dat niet gaat lukken.
    Met dit stuk in de krant van BLN is het mij behoorlijk gaan duizelen voor de ogen. Dat daar nog iemand zit die het helder kan maken lijkt mij stug.
    En of ik mij aan gesloten heb bij een andere bond?
    Idd.
    Bij een bond die wel op komt voor de belangen van de schipper.
    En één die bestuurd word door schippers die zelf wel voelen dat er niet genoeg fatsoenlijke afmeer gelegenheden zijn.

    Geplaatst door: J.D. Ruijtenberg op
  • Er is helemaal niet genoeg ligplaats, dit wordt ook niet gesuggereerd, het is zo dat men had verwacht dat de druk hoger zou worden door de Corona.
    BLN Schuttevaer stelt ook dat er een enkele keer drukte is als het weekend wordt en dit vanzelf verdwijnt, logisch in het weekend vaart de Zand en Grindvaart niet en op Zondag liggen de gelovige onder ons, overigens is dit stuk natuurlijk niet geschreven op mevr van Toorenburg haar persoonlijke conto, maar op het conto van BLN schuttevaer.
    Dat er een schreiend tekort is aan ligplaatsen, als het normaal water is, zou niemand ontkennen, alleen dit ging specifiek over Corona en de te verwachten drukte, die dankzij laagwater uit is gebleven.
    Overigens hoop ik wel dat je lid van een andere bond bent geworden, en anders zou je vast welkom zijn een verfrissend gesprek doet wonderen. Je kan het niet een ieder naar de zin maken, van mij hadden er geen palen voor grote Schepen in de Haven van IJzerdoorn gehoeven, maar ik ben niet alleen.

    Geplaatst door: J. Hagens op
  • Volgens mij zijn ze knettergek geworden bij BLN.
    Dit is toch niet normaal meer wat men hier laat plaatsen door week blad schuttevear.
    Stel dat je gelijk zou hebben dat er voldoende ligplaats is.
    Dan nog plaats je dit niet.
    Je bent de vertegenwoordiger van de binnenvaart.
    En daar moeten je het beste van maken voor de binnenvaart.
    Maar op zo’n manier verpatst je de belangen van de binnenvaart.
    Ik heb laatst een BLN lid er tussen gelaten om dat ze weekend wilden houden maar nergens plaats konden vinden.
    Maar ik denk dat ik de volgende keer maar zeg bel Leny maar voor een oplossing.
    Die zie geen problemen.
    Maar al met al vind ik het een schandalig verslag van Bln.
    En ben blij dat ik mijn lidmaatschap opgezegd heb toen schuttevaer samen ging.
    Bij zo’n vereniging wil ik geen lid zijn.

    Geplaatst door: J.D. Ruijtenberg op
  • Zal dit ook de ervaring van de Binnenschipper zijn?
    Ik ervaar het toch heel anders.
    Natuurlijk heb je op de Maas in het stuwgat palen staan, maar daar kan je er niet af en in Heijen is dat ook zo . Dus als je dit ook bij de ligplaatsen rekent dan krijg je toch een verkeerd beeld .Ik vind dat als je niet op een normale manier aan de wal kunt, is het geen ligplaats . In heel Friesland staan ook borden met 3 x 24 uur. Daar kan je ook nergens langer liggen. Nu kan je wel schrijven dat de doorgaande vaart moet kunnen rusten, maar er zou ook voldoende ligplaats moeten zijn voor mensen die noodgedwongen langer moeten liggen of uit eigen beweging even langer willen liggen, waarbij dit b.v. dan 6 weken van te voren moet worden aangevraagd. In het havengebied van Amsterdam mag je officieel ook maar een week liggen .De coulance die nu gehanteerd wordt, heeft meer betrekking tot het betalingstermijn dan op de ligplaatsen. Ik weet niet of je met die uitgestelde betaling blij moet worden.
    Ook in Rotterdam zie je steeds meer ligplaatsen verdwijnen. Ga maar eens laden in de Europoort, Botlek ,Schiedam ADM enz.
    Ligplaatsen op het Twente-kanaal alleen boven de sluis in Eefde in het weekend en in Lochem mag je 3×24 liggen de rest staan overal borden vanaf 18.00 tot 06.00. Ook hier bepaald dus iemand hoe laat ik mag stoppen en moet gaan varen.
    Heel die 3×24 uur moet eraf, want als er werk is dan wordt er toch wel gevaren en als er geen werk is dan is het nutteloos verhalen ook onzin en bepaald niet milieuvriendelijk. Ik hoor ook vaak een schip is om te varen, maar ook een varend schip moet wel eens liggen,laats nog in Diemen 2 keer een koud op koud koppelverband zonder werk ,die lagen daar ook niet voor niks.
    Er zou niet alleen in corona-tijd gekeken moeten worden naar volwaardige ligplaatsen, maar er moet structureel gekeken worden met alle partijen naar een beter ligplaatsbeleid. Het beste zou nog zijn Europees.
    Dit is mijn ervaring als binnenschipper. Toch een heel andere beleving.

    Geplaatst door: C.J.J. le Sage op
  • De praktijk is anders

    Geplaatst door: H.W. Storm op
  • Is BLN dus toch de spreekpop van de overheid of marionet van de ambtenaren ?

    Geplaatst door: elzinga op

Reageer