Procedure hardheidsclausule kan 2,5 jaar in beslag nemen

Binnenvaartondernemers die gebruik willen maken van de hardheidsclausule om te ontkomen aan de nieuwe technische eisen moeten tijdig een afspraak maken met een keuringsinstantie. De procedure kan namelijk wel 2,5 jaar duren. 

Bestuurslid Robin Vermeeren van de afdeling Zuid-Oost Nederland ging tijdens de jaarvergadering in Cuijk in op wat hij kwalificeerde als een ‘gedrocht van een oplossing’. Hij gaf toe dat de brancheorganisaties destijds door de media werden verrast met de nieuwe technische eisen. Het ging om een aantal A4-tjes met eisen. ‘Daarvan bleef een half A4-tje met onhaalbare regels over zoals de stahoogtes, de geluidseisen en de inbouw van de ankers’, vertelde hij de zaal. 

‘Vooral schepen tot 86 meter worden hierdoor het hardst getroffen. En de regels gelden voor alle schepen, bijvoorbeeld als het gaat om het inbouwen van de ankers. Maar de regels bieden ook de mogelijkheid voor een ontheffing. De procedure is echter erg complex en vraagt veel tijd. Voor een Rijncertificaat moet worden gerekend op meer dan een jaar, voor een Unie binnenvaartcertificaat zelfs tot 2,5 jaar. Het is dus zaak om tijdig een afspraak te maken met een keuringsinstantie. Want elk schip is anders en elke inspecteur kan anders oordelen.’

Hoogst haalbare

Sander Janssen van het ms Factotum had uit het geruchtencircuit vernomen dat als je je schip binnen niet al te lange termijn wil laten slopen, het certificaat dan met drie jaar verlengd zou kunnen worden. Maar volgens Vermeeren is dat niet het geval. ‘Het is slechts een gerucht. Met einde certificaat is het echt over en einde verhaal.’

Ondanks de lange procedure riep Marleen Buitendijk van Koninklijke BLN-Schuttevaer de binnenvaartondernemers nogmaals op veel gebruik te gaan maken van de hardheidsclausule. Want de nieuwe regels gaan in ieder geval niet van tafel. ‘Het is voor Nederland het hoogst haalbare. Andere landen denken namelijk anders dan wij denken. Door gebruik te maken van de hardheidsclausule kunnen we hopelijk aantonen dat bepaalde regelingen echt niet haalbaar zijn.’ 

Deel dit artikel

Reacties (1)

  • Beste collega schippers,
    Behalve CvO-eisen kunnen ook BPR/RPR-eisen onuitvoer- en onbetaal-baar zijn.
    Elk CvO-plichtig groot schip wat NIET 24 uur vaart, zou een beroep op de
    CCR hardheidsclausule kunnen doen dat de 24 uur AIS AAN eis uit BPR en
    RPR artikel 4.07 onmogelijk uitvoerbaar is zonder extra (duur betaald)
    personeel (wachtsman) met marifoonbedieningscertificaat voor de VHF
    Marifoon – uitluisterplicht, -antwoordplicht en AIS-correctie-plicht in
    te huren, iets wat voor gezins- en eensmansbedrijven, alsmede de grote
    pleziervaart niet meer redelijk en billijk is slapend en/of (onbemand)
    stilliggend buiten de vaargeul, tevens volkomen buiten proportie is,
    en bovendien maar zeer minimaal aan extra veiligheid bijdraagt.
    Degene die vaart moet uit het raam kijken en bij slecht zicht tevens op
    z’n radar, i.p.v. veel te vaak op z’n AIS, TV of smartphone mobiel.

    M.a.w. zorg ervoor dat er in het certificaat komt te staan dat voor dit
    schip de AIS transponder NIET 24 uur per dag AAN hoeft te staan, indien
    het vaartuig onbemand of slapend stil ligt buiten de betonde vaargeul.
    Uiteraard moet dit ook mogelijk zijn voor schepen die van bedrijfsvorm
    wisselen, b.v. van 24 uurs naar alleen dagvaart.

    Aan elke havenmeester om toestemming moeten vragen om de AIS uit te mogen
    zetten is onzinmige betutteling en in strijd met het goed zeemanschap.
    Bovendien zijn vele havenmeesters lang niet altijd per direct bereikbaar,
    en weten ze vaak ook niet waar je het over heb als je AIS UIT zou vragen.

    Op het eerstvolgende CvO dient dan als “hardheidsclausule” te worden vermeldt
    dat:
    Het betreffende grote (plezier-)vaartuig stilliggend buiten de betonde
    vaargeul is vrijgesteld van de volgende 6 punten:
    1. de VHF uitluisterplicht,
    2. de VHF antwoordplicht,
    3. de AIS correctieplicht,
    4. het actief (wachtlopend en wakker) aanwezig zijn van een nuchter
    (niet dronken) persoon met VHF MariFoon bedieningscertificaat
    bij de stuurstelling (slapend op bed telt dus niet), en
    5. het 24 uur continue AAN hebben staan van de inland AIS Class A transponder,
    en de VHF MariFoon(s) zoals gevraagd in het RPR en BPR artikel 4.02 voor
    CvO-plichtige schepen.
    6. Het niet mogen nuttigen van alcohol boven de toegestane limiet in het
    verkeer.

    Toelichting: Niet CvO-plichtige schepen mogen hun AIS en VHF wel UIT zetten,
    daarna te diep in het glaasje kijken of een joint roken.
    Immers de AIS onbeheerd AAN laten staan is om meerdere redenen
    strafbaar en derhalve bekeurenswaardig als niet aan deze
    hierboven genoemde 6 punten voldaan wordt.
    Varend moet dat wel, maar stilliggend is het onzin.

    Met een vriendelijke nautische groet van Henri Derksen.

    Geplaatst door: Henri.Derksen op

Reageer