KSV Utrecht: Onderste steen moet boven in fosfine-zaak

De opening van de Beatrixsluizen, waarbij een mooie rol voor de afdeling Utrecht van Koninklijk BLN-Schuttevaer was weggelegd, en verduurzaming waren onderwerpen waarmee voorzitter Anné Middendorp 27 december de jaarvergadering van de afdeling Utrecht had kunnen openen. Maar hij koos voor de brief die schipper Ton Quist (mts Primera) hem stuurde. 

Schipper Jägers krijgt het speldje voor 25-jarig lidmaatschap uit handen van voorzitter Middendorp. (Foto Marja de Vet)
  • BLN-Schuttevaer Utrecht leeft mee met schippersechtpaar Fox

Door Marja de Vet

Quist lag afgemeerd in de buurt van de Fox, het schip waarop begin december André en Vanessa de Waardt doodziek werden nadat ze fosfine hadden ingeademd. ‘Ik lag voor de Fox aan de kegelpalen in Vreeswijk toen ambulancemedewerkers het echtpaar van boord haalden.’

Quist pleit er in zijn brief voor dat de zaak tot op de bodem wordt uitgezocht, bij voorkeur door de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Hij is er verbolgen over dat de vervoerders van niets hebben geweten, terwijl iemand van het gif moet hebben geweten.

‘Waar waren onze autoriteiten, de gemeente Amsterdam, de NVWA en ook de Inspectie SZW en de ILT? De laatste twee verschijnen nu helaas ten tonele, nadat het kalf is verdronken. Het resultaat van hun onderzoek laat zich raden: in de toekomst moet het anders, een algemene kreet. Daarmee is het enorme leed echter niet gecompenseerd en weten transporteurs zoals de familie De Waardt nog steeds niet wat zij vervoeren…. Hopelijk worden alle vragen door de Onderzoeksraad beantwoord.’

Inzet BLN

Oud-voorzitter van de afdeling Utrecht Peter de Jonge vroeg de aanwezige  BLN-vertegenwoordiger Peter Schaberg of BLN als binnenvaartorganisatie wel genoeg heeft gedaan aan deze zaak. ‘Wat doet BLN? Ik zeg niet dat er niets gebeurt, maar de leden lopen enorm weg omdat ze niks horen van BLN. In dit proces is ergens wat fout gegaan.’

Volgens Schaberg doet BLN wel degelijk wat. Zo was er een week na het voorval een gesprek op het ministerie, is er nu onderzoek door de Arbeidsinspectie en ILT en zijn er Kamervragen gesteld. ‘Wij komen pas later met een beoordeling.’

Een schipper vroeg het bestuur van Utrecht bloemen te sturen naar het echtpaar De Waardt, en dat gaat gebeuren.

Veronicagevoel

Schaberg deed verslag van de toenadering tussen BLN en CBRB. ‘Volledige integratie lijkt ons uiteindelijk het beste, maar de ledengroepen moeten zich wel kunnen blijven herkennen.’

Vanuit de zaal werd sceptisch gereageerd. ‘Zeven jaar geleden is ook een poging gedaan samen te werken. Toen lukte het niet en er is in de tussentijd niet veel veranderd.’

Ook afdelingsvoorzitter Middendorp waarschuwde: ‘Ik werd ooit lid van Veronica. Dat was een club waar je bij wilde horen, maar na een aantal jaren had ik dat gevoel niet meer en heb ik opgezegd. BLN, pas ervoor op dat de leden zich niet meer herkennen in het beleid en weglopen.’

Schaberg zei die zorg te delen. ‘Het gaat ook langzaam, de plannen met het CBRB, vooral ook vanwege deze zorg.’

Beter Bediend

De nieuwe regiocoördinator Midden-Nederland Henk Mastenbroek vroeg de zaal hem te voeden met ideeën over de bediening van bruggen en sluizen. ‘Er is nu het programma Beter Bediend. Op het traject Roggebotsluis-Nijkerkersluis wordt de versobering teruggedraaid en gaan ze baggeren. Andere projecten in Beter Bediend zijn de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl, de Algerasluis, de Brabantse en Limburgse kanalen en het traject Enkhuizen-Den Oever. Kan het volgen u beter? Mail mij uw inbreng, ik speel het door.’

Bloemen en speldjes

Een minuut stilte was er voor de overleden oud-voorzitter Gert-Jan ter Stege. Drie leden kregen een speldje voor 25-jarig lidmaatschap: H. Boersma van de Seba, J.B. Jägers van de Gerarda en de gemeente Nijkerk. Bloemen en een lekker flesje waren er voor Henk Koen, ruim 65 jaar lid. Bloemen waren er ook voor de afscheidnemende regiocoördinator Rink-Jan Slotema.

KSV Utrecht: Onderste steen moet boven in fosfine-zaak | Schuttevaer.nl

KSV Utrecht: Onderste steen moet boven in fosfine-zaak

De opening van de Beatrixsluizen, waarbij een mooie rol voor de afdeling Utrecht van Koninklijk BLN-Schuttevaer was weggelegd, en verduurzaming waren onderwerpen waarmee voorzitter Anné Middendorp 27 december de jaarvergadering van de afdeling Utrecht had kunnen openen. Maar hij koos voor de brief die schipper Ton Quist (mts Primera) hem stuurde. 

Schipper Jägers krijgt het speldje voor 25-jarig lidmaatschap uit handen van voorzitter Middendorp. (Foto Marja de Vet)
  • BLN-Schuttevaer Utrecht leeft mee met schippersechtpaar Fox

Door Marja de Vet

Quist lag afgemeerd in de buurt van de Fox, het schip waarop begin december André en Vanessa de Waardt doodziek werden nadat ze fosfine hadden ingeademd. ‘Ik lag voor de Fox aan de kegelpalen in Vreeswijk toen ambulancemedewerkers het echtpaar van boord haalden.’

Quist pleit er in zijn brief voor dat de zaak tot op de bodem wordt uitgezocht, bij voorkeur door de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Hij is er verbolgen over dat de vervoerders van niets hebben geweten, terwijl iemand van het gif moet hebben geweten.

‘Waar waren onze autoriteiten, de gemeente Amsterdam, de NVWA en ook de Inspectie SZW en de ILT? De laatste twee verschijnen nu helaas ten tonele, nadat het kalf is verdronken. Het resultaat van hun onderzoek laat zich raden: in de toekomst moet het anders, een algemene kreet. Daarmee is het enorme leed echter niet gecompenseerd en weten transporteurs zoals de familie De Waardt nog steeds niet wat zij vervoeren…. Hopelijk worden alle vragen door de Onderzoeksraad beantwoord.’

Inzet BLN

Oud-voorzitter van de afdeling Utrecht Peter de Jonge vroeg de aanwezige  BLN-vertegenwoordiger Peter Schaberg of BLN als binnenvaartorganisatie wel genoeg heeft gedaan aan deze zaak. ‘Wat doet BLN? Ik zeg niet dat er niets gebeurt, maar de leden lopen enorm weg omdat ze niks horen van BLN. In dit proces is ergens wat fout gegaan.’

Volgens Schaberg doet BLN wel degelijk wat. Zo was er een week na het voorval een gesprek op het ministerie, is er nu onderzoek door de Arbeidsinspectie en ILT en zijn er Kamervragen gesteld. ‘Wij komen pas later met een beoordeling.’

Een schipper vroeg het bestuur van Utrecht bloemen te sturen naar het echtpaar De Waardt, en dat gaat gebeuren.

Veronicagevoel

Schaberg deed verslag van de toenadering tussen BLN en CBRB. ‘Volledige integratie lijkt ons uiteindelijk het beste, maar de ledengroepen moeten zich wel kunnen blijven herkennen.’

Vanuit de zaal werd sceptisch gereageerd. ‘Zeven jaar geleden is ook een poging gedaan samen te werken. Toen lukte het niet en er is in de tussentijd niet veel veranderd.’

Ook afdelingsvoorzitter Middendorp waarschuwde: ‘Ik werd ooit lid van Veronica. Dat was een club waar je bij wilde horen, maar na een aantal jaren had ik dat gevoel niet meer en heb ik opgezegd. BLN, pas ervoor op dat de leden zich niet meer herkennen in het beleid en weglopen.’

Schaberg zei die zorg te delen. ‘Het gaat ook langzaam, de plannen met het CBRB, vooral ook vanwege deze zorg.’

Beter Bediend

De nieuwe regiocoördinator Midden-Nederland Henk Mastenbroek vroeg de zaal hem te voeden met ideeën over de bediening van bruggen en sluizen. ‘Er is nu het programma Beter Bediend. Op het traject Roggebotsluis-Nijkerkersluis wordt de versobering teruggedraaid en gaan ze baggeren. Andere projecten in Beter Bediend zijn de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl, de Algerasluis, de Brabantse en Limburgse kanalen en het traject Enkhuizen-Den Oever. Kan het volgen u beter? Mail mij uw inbreng, ik speel het door.’

Bloemen en speldjes

Een minuut stilte was er voor de overleden oud-voorzitter Gert-Jan ter Stege. Drie leden kregen een speldje voor 25-jarig lidmaatschap: H. Boersma van de Seba, J.B. Jägers van de Gerarda en de gemeente Nijkerk. Bloemen en een lekker flesje waren er voor Henk Koen, ruim 65 jaar lid. Bloemen waren er ook voor de afscheidnemende regiocoördinator Rink-Jan Slotema.