B) Verbetering marktbewustzijn en positie in de logistieke keten

Het wegtransport kan voor met name de kleine binnenvaart een bedreiging vormen. De kansen voor de kleine binnenvaart als alternatief voor het wegvervoer mogen bij verladers nog sterker benadrukt worden. Hierbij passen aspecten als veiligheid, bereikbaarheid, milieuvriendelijkheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Het kleine schip heeft ondanks deze gezonde concurrentie meer dan voldoende marktkansen in verschillende sectoren. Verladers hebben vraag naar kleine schepen. Het is dan ook de vraag hoe de kleine binnenvaart in de toekomst (met de groei in het goederenvervoer) op een gezonde manier in de gewenste vraag kan faciliteren. Het beschikbaar houden van havens en natte toegangswegen (< klasse 4) langs de haarvaten van ons vaarwegstelsel moet hierbij het uitgangspunt zijn. Dit vraagt om een voortzetting van de lobby (m.n. door de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens) bij overheden op alle niveaus. Verkenningen van nieuwe vervoersconcepten (zoals agroship, waterslag) in kansrijke sectoren zal verdergaand ondersteund moeten worden door de branche en inhoudelijk voortgezet kunnen worden door het nieuwe Expertise- en Innovatiecentrum voor de Binnenvaart (EICB).

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

B) Verbetering marktbewustzijn en positie in de logistieke keten | Schuttevaer.nl

B) Verbetering marktbewustzijn en positie in de logistieke keten

Het wegtransport kan voor met name de kleine binnenvaart een bedreiging vormen. De kansen voor de kleine binnenvaart als alternatief voor het wegvervoer mogen bij verladers nog sterker benadrukt worden. Hierbij passen aspecten als veiligheid, bereikbaarheid, milieuvriendelijkheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Het kleine schip heeft ondanks deze gezonde concurrentie meer dan voldoende marktkansen in verschillende sectoren. Verladers hebben vraag naar kleine schepen. Het is dan ook de vraag hoe de kleine binnenvaart in de toekomst (met de groei in het goederenvervoer) op een gezonde manier in de gewenste vraag kan faciliteren. Het beschikbaar houden van havens en natte toegangswegen (< klasse 4) langs de haarvaten van ons vaarwegstelsel moet hierbij het uitgangspunt zijn. Dit vraagt om een voortzetting van de lobby (m.n. door de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens) bij overheden op alle niveaus. Verkenningen van nieuwe vervoersconcepten (zoals agroship, waterslag) in kansrijke sectoren zal verdergaand ondersteund moeten worden door de branche en inhoudelijk voortgezet kunnen worden door het nieuwe Expertise- en Innovatiecentrum voor de Binnenvaart (EICB).

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer