‘Wijziging VERS-regeling kost koper kleine motor zo’n 4000 euro subsidie’

AUGUSTUS 2007
Kantoor Binnenvaart wil dat minister Cramer van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM) de nieuwe subsidieregeling voor scheepsdieselmotoren aanpast. Volgens de binnenvaartorganisatie is de VERS-regeling 2007 onvoordelig voor ondernemers met kleinere schepen.

Kantoor Binnenvaart  stuurde enkele maanden geleden al in MKB-Nederlandverband een brief aan de plaatsvervangend secretaris-generaal van het directoraat-generaal Milieu van VROM.
‘Wij zijn natuurlijk best blij met de nieuwe regeling’, vertelt CBOB -secretaris Henk van der Velde. ‘Maar in vergelijking met de VERS-regeling  2006 is een wijziging doorgevoerd, die naar onze mening onredelijk uitwerkt voor met name binnenvaartondernemers met kleinere motorvermogens. In de nieuwe VERS-regeling is het forfaitaire bedrag voor de inbouwkosten van hoofdmotoren van minder dan 500 kW op 10.000 euro gesteld. Dat betekent ongeveer een halvering ten opzichte van de vorige regeling.
‘Navraag bij VROM  en SenterNovem leerde, dat dit is gedaan omdat onder VERS 2006 nogal wat aanvragen zijn gehonoreerd voor inbouw van tweedehands motoren. Daardoor was de subsidie soms hoger dan de door VROM nagestreefde veertig procent van de investeringskosten. Op zich begrijpelijk, maar dit werkt nu erg negatief uit voor ondernemers, die hebben geïnvesteerd in een nieuwe motor van minder dan 500 kW. Die kost al snel 75.000 tot 100.000 euro. In de nieuwe VERS-regeling ontvangen zij daardoor 4000 euro minder.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Wijziging VERS-regeling kost koper kleine motor zo’n 4000 euro subsidie’ | Schuttevaer.nl

‘Wijziging VERS-regeling kost koper kleine motor zo’n 4000 euro subsidie’

AUGUSTUS 2007
Kantoor Binnenvaart wil dat minister Cramer van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM) de nieuwe subsidieregeling voor scheepsdieselmotoren aanpast. Volgens de binnenvaartorganisatie is de VERS-regeling 2007 onvoordelig voor ondernemers met kleinere schepen.

Kantoor Binnenvaart  stuurde enkele maanden geleden al in MKB-Nederlandverband een brief aan de plaatsvervangend secretaris-generaal van het directoraat-generaal Milieu van VROM.
‘Wij zijn natuurlijk best blij met de nieuwe regeling’, vertelt CBOB -secretaris Henk van der Velde. ‘Maar in vergelijking met de VERS-regeling  2006 is een wijziging doorgevoerd, die naar onze mening onredelijk uitwerkt voor met name binnenvaartondernemers met kleinere motorvermogens. In de nieuwe VERS-regeling is het forfaitaire bedrag voor de inbouwkosten van hoofdmotoren van minder dan 500 kW op 10.000 euro gesteld. Dat betekent ongeveer een halvering ten opzichte van de vorige regeling.
‘Navraag bij VROM  en SenterNovem leerde, dat dit is gedaan omdat onder VERS 2006 nogal wat aanvragen zijn gehonoreerd voor inbouw van tweedehands motoren. Daardoor was de subsidie soms hoger dan de door VROM nagestreefde veertig procent van de investeringskosten. Op zich begrijpelijk, maar dit werkt nu erg negatief uit voor ondernemers, die hebben geïnvesteerd in een nieuwe motor van minder dan 500 kW. Die kost al snel 75.000 tot 100.000 euro. In de nieuwe VERS-regeling ontvangen zij daardoor 4000 euro minder.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer