Top dossiers:
Zoek bedrijf

A/B NOORDENWIND, 4 maart 2009 10:55

Binnenvaartschip verkopen valt niet mee

Eltje Hut vaart met een matroos op de 1100-tonner Noordenwind, want zijn vrouw ging vijf jaar geleden vanwege haar gezondheid aan de wal. Hij heeft zijn schip te koop gezet bij makelaars en via een bord in de stuurhut, omdat hij wil stoppen met varen. ‘Ik ben 65 en dat is een mooie leeftijd om te stoppen', zegt hij.

Eltje Hut wacht rustig op zijn pensioengeld, dat zit nu nog in het schip. (Foto Henriette Driesen-Joanknecht)'
Eltje Hut wacht rustig op zijn pensioengeld, dat zit nu nog in het schip. (Foto Henriette Driesen-Joanknecht)

Het bord in de stuurhut heeft momenteel weinig resultaat en dat zijn broer de scheepsmakelaar Hut is maakt momenteel weinig uit, constateert hij. ‘Het zal heus wel weer beter worden, maar momenteel krijgen de mensen weinig geld om schepen te kopen.'

Als de Noordenwind niet wordt verkocht blijft Hut varen, maar hij neemt niet alle reizen aan. ‘Ik vind varen leuk, maar het moet wel wat opleveren. Als het te weinig oplevert vaar ik niet, want dan kun je beter stilliggen. Als je niet vaart slijt je materiaal ook niet. Momenteel is het de kunst om het beste uit het slechtste te halen.'

Zijn vrouw vertrok vijf jaar geleden naar de wal. Ze heeft coeliakie (gluten-allergie) en dat werd pas laat ontdekt. Sinds die tijd vaart hij met een matroos. In het begin viel het hem tegen om personeel te vinden. Dat had in zijn geval grotendeels te maken met de regelgeving. ‘Ik had er moeite mee een geschikt iemand te vinden, omdat het aanbod er niet is. Ik moet voor de wet een volmatroos hebben, of die er nou is of niet. Met twee lichtmatrozen mag ik niet varen. Het viel niet mee om een goede volmatroos te vinden. Op een gegeven moment lukte het. Degene die ik nu heb is al vier jaar aan boord.'

Kinderen
Hut vaart al zijn hele leven. Het was een bewuste keuze. Die afweging kan hij goed maken, want het gezin woonde een tijdje aan de wal. ‘Dit schip heb ik 23 jaar geleden gekocht. Daarvoor hebben we vijf jaar aan de wal gezeten en voer ik vrije tijd. Het enige nadeel van weer samen gaan varen was dat de kinderen weer naar het internaat moesten. Dat accepteerden ze en ze maakten er het beste van. Later hadden ze profijt van die verworven zelfstandigheid. Inmiddels heeft mijn zoon een eigen bedrijf in de verzekeringswereld, Suytbroeck Advies. Onze jongste dochter woont met haar gezin in Singapore en onze oudste dochter werkt bij Stork in de administratie.'

Pensioenfonds
De Noordenwind vaart het liefst naar het Noorden, omdat dat dicht bij huis is. Naar huis gaan en vrije tijd acht Hut sowieso belangrijk. ‘Als ik mijn personeel geen vrije tijd gun loopt het weg. We hebben bijvoorbeeld van december tot half januari stilgelegen.'

Om van zijn pensioen te kunnen genieten is het wel nodig dat het schip voor een redelijke prijs wordt verkocht. ‘Ik heb geen pensioen opgebouwd. Dat geld zit in het schip. In mijn tijd was dat gebruikelijk. Je ging er vanuit dat je in het bedrijf steeds meer opbouwde en dat je dat geld terugziet. De moderne tijd brengt ook met zich mee dat ik me afvraag of het verstandig is je geld in een pensioenfonds te stoppen. We zullen zien wat wijsheid was. Wij hebben ook nog een huis en nooit dingen gedaan met de overwaarde. De mensen hebben tegenwoordig ook wel erg veel eisen', concludeert hij.

Voor de tonnenmaat van de Noordenwind voorziet Hut een goede toekomst. ‘Wij hebben tot nu toe altijd werk gehad. In deze markt zijn minder schepen voorhanden dan in de grotere tonnages. De kans zit erin dat bedrijven meer kleinere partijen bestellen in een onzekere tijd, wat voor dit type schip goed uitpakt.' (HDJ)

Scheepsgegevens:

Scheepsnaam: Noordenwind. Lengte: 80 meter. Breedte: 8,21 meter. Diepgang: 2,52 meter. Tonnage: 1103. Europanummer: 2315871. Motor: MWM, 750 pk. Bouwjaar: 1957. Thuishaven: Groningen. Eigenaar: VOF Noordenwind.

 

Reacties (3)

Wat moet een binnenvaartschip opbrengen, ik heb wat gespaard Folkerts hoskeakel@hotmail.com

Folkerts

25-02-2012 op 09:10

bale voor 100 euro is tie verkocht

piet

31-03-2009 op 20:39

wat moed hij kosten buiten de makelaar om

de vogel

05-03-2009 op 00:30

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kun u zich hier registreren.

Nieuws per rubriek

Actueel » RSS
VOC-schepen konden iets waar... (11:59)
Schip vaart zich lek tegen... (11:16)
Kop-op-kop aanvaring in de mist bij... (22:17)
Reefer loopt op Zuidpier IJmuiden (16:54)
Aanvaring met veerboot op de... (14:40)
Cruise- en chartervaart » RSS
BBZ kiest voor kennisdeling (13:25)
Charterkantoren willen roer om (13:05)
Duitse traditionele vloot vreest... (15:40)
Traditionele Schepen Beurs vraagt... (11:25)
Muider Hardzeildagen 2016: Twee... (12:15)
Havens en vaarwegen » RSS
Amsterdammers willen brug over IJ... (13:20)
Flevoland schakelt sneller over op... (13:00)
Hollanders in Saimaa-gebied (16:20)
Wereld vol pieremachochels (15:50)
Boskalis voor baggerklus 120... (23:19)
Offshore » RSS
Massale sloop bevoorraders nodig... (11:45)
Pijpleidinginspectie met... (16:30)
Chinese seismic Hai Yang Shi You... (16:08)
Boormarkt zakt nog verder in (15:10)
Seven Cruzeiro naar Brazilië (14:39)
Scheepsbouw en reparatie » RSS
Poppen Zwartsluis levert beunschip... (13:30)
Natte voeten bij stapelloop Arklow... (13:25)
Nimbus wil Central Industry Group... (12:45)
HD-36 wordt verlengd (16:32)
Reddingsplan voor werf Flensburg (15:50)
Techniek » RSS
Bukh presenteert 13-litermotor (13:15)
Eerste zeeschip gebunkerd met LNG... (16:24)
Spits Essex wint innovatie-trofee... (11:30)
Zonder tros en bolder afmeren met... (13:10)
Maritieme sector speelt Champions... (15:45)
Telematica » RSS
Havenbedrijf faciliteert Wi-Fi in... (11:15)
Evaluatie AIS in de nautische... (15:35)
Sneller dataprotocol maakt laptops... (17:15)
Vanaf 1 mei verbaal voor niet... (14:40)
Dekatel overgenomen door Yes... (13:35)
Varend bestaan » RSS
Harde eis OM tegen Gyron Crew (13:45)
BLN-Schuttevaer-congres: Wie is aan... (13:35)
Flinter-schepen zonder proviand in... (13:20)
Autokraan tegen brug Mainz (13:15)
Internet overbrugt oceanen en houdt... (15:45)
Vervoermarkt » RSS
Binnenvaart kan vergroening niet... (13:40)
Binnenvaart verdeeld naar Tweede... (13:40)
Aan de Reis: Behoorlijk... (13:05)
Zeevrachtenmarkt: Vrachtprijzen... (13:00)
Aan de Reis: Veel werk op... (13:05)
Visserij » RSS
Visserij maakt zich op voor strijd... (13:30)
Parlevliet & Van der Plas trekt... (12:40)
UK-253 naar Stavoren (12:25)
LT-87 onder Nederlandse vlag (13:25)
Urkers kopen Duitse vlagkotter (14:25)
Zeevaart » RSS
Maersk Line koopt Hamburg Süd (13:35)
Politieonderzoek naar vermiste... (13:10)
Geruchten over verkoop Hamburg-Süd (13:10)
Gastanker zat fout in aanvaring met... (15:05)
Ter ere van God (16:30)







Product van de maand RSS

Vacatures

Nieuwsbrief ontvangen?

 

NieuwsbriefWilt u ook 2x per week op de hoogte worden gehouden van alle actualiteiten uit de maritieme sector?

Meldt u zich dan nu hier aan voor de gratis nieuwsbrief van Schuttevaer.nl!

Agenda meer (64)

6 december 2016 - Hotel Restaurant Oostergoo, Nieuwe Kade 1, 9001 AE Grou
KNVTS Noord: Rederij Doeksen
6 december 2016 - Den Haag, De Remise
Nationale Havenconferentie 2016
8 december 2016 - BOVAGhuis, Bunnik
VIV jaarvergadering