Top dossiers:
Zoek bedrijf

A/B NOORDENWIND, 4 maart 2009 10:55

Binnenvaartschip verkopen valt niet mee

Eltje Hut vaart met een matroos op de 1100-tonner Noordenwind, want zijn vrouw ging vijf jaar geleden vanwege haar gezondheid aan de wal. Hij heeft zijn schip te koop gezet bij makelaars en via een bord in de stuurhut, omdat hij wil stoppen met varen. ‘Ik ben 65 en dat is een mooie leeftijd om te stoppen', zegt hij.

Eltje Hut wacht rustig op zijn pensioengeld, dat zit nu nog in het schip. (Foto Henriette Driesen-Joanknecht)'
Eltje Hut wacht rustig op zijn pensioengeld, dat zit nu nog in het schip. (Foto Henriette Driesen-Joanknecht)

Het bord in de stuurhut heeft momenteel weinig resultaat en dat zijn broer de scheepsmakelaar Hut is maakt momenteel weinig uit, constateert hij. ‘Het zal heus wel weer beter worden, maar momenteel krijgen de mensen weinig geld om schepen te kopen.'

Als de Noordenwind niet wordt verkocht blijft Hut varen, maar hij neemt niet alle reizen aan. ‘Ik vind varen leuk, maar het moet wel wat opleveren. Als het te weinig oplevert vaar ik niet, want dan kun je beter stilliggen. Als je niet vaart slijt je materiaal ook niet. Momenteel is het de kunst om het beste uit het slechtste te halen.'

Zijn vrouw vertrok vijf jaar geleden naar de wal. Ze heeft coeliakie (gluten-allergie) en dat werd pas laat ontdekt. Sinds die tijd vaart hij met een matroos. In het begin viel het hem tegen om personeel te vinden. Dat had in zijn geval grotendeels te maken met de regelgeving. ‘Ik had er moeite mee een geschikt iemand te vinden, omdat het aanbod er niet is. Ik moet voor de wet een volmatroos hebben, of die er nou is of niet. Met twee lichtmatrozen mag ik niet varen. Het viel niet mee om een goede volmatroos te vinden. Op een gegeven moment lukte het. Degene die ik nu heb is al vier jaar aan boord.'

Kinderen
Hut vaart al zijn hele leven. Het was een bewuste keuze. Die afweging kan hij goed maken, want het gezin woonde een tijdje aan de wal. ‘Dit schip heb ik 23 jaar geleden gekocht. Daarvoor hebben we vijf jaar aan de wal gezeten en voer ik vrije tijd. Het enige nadeel van weer samen gaan varen was dat de kinderen weer naar het internaat moesten. Dat accepteerden ze en ze maakten er het beste van. Later hadden ze profijt van die verworven zelfstandigheid. Inmiddels heeft mijn zoon een eigen bedrijf in de verzekeringswereld, Suytbroeck Advies. Onze jongste dochter woont met haar gezin in Singapore en onze oudste dochter werkt bij Stork in de administratie.'

Pensioenfonds
De Noordenwind vaart het liefst naar het Noorden, omdat dat dicht bij huis is. Naar huis gaan en vrije tijd acht Hut sowieso belangrijk. ‘Als ik mijn personeel geen vrije tijd gun loopt het weg. We hebben bijvoorbeeld van december tot half januari stilgelegen.'

Om van zijn pensioen te kunnen genieten is het wel nodig dat het schip voor een redelijke prijs wordt verkocht. ‘Ik heb geen pensioen opgebouwd. Dat geld zit in het schip. In mijn tijd was dat gebruikelijk. Je ging er vanuit dat je in het bedrijf steeds meer opbouwde en dat je dat geld terugziet. De moderne tijd brengt ook met zich mee dat ik me afvraag of het verstandig is je geld in een pensioenfonds te stoppen. We zullen zien wat wijsheid was. Wij hebben ook nog een huis en nooit dingen gedaan met de overwaarde. De mensen hebben tegenwoordig ook wel erg veel eisen', concludeert hij.

Voor de tonnenmaat van de Noordenwind voorziet Hut een goede toekomst. ‘Wij hebben tot nu toe altijd werk gehad. In deze markt zijn minder schepen voorhanden dan in de grotere tonnages. De kans zit erin dat bedrijven meer kleinere partijen bestellen in een onzekere tijd, wat voor dit type schip goed uitpakt.' (HDJ)

Scheepsgegevens:

Scheepsnaam: Noordenwind. Lengte: 80 meter. Breedte: 8,21 meter. Diepgang: 2,52 meter. Tonnage: 1103. Europanummer: 2315871. Motor: MWM, 750 pk. Bouwjaar: 1957. Thuishaven: Groningen. Eigenaar: VOF Noordenwind.

 

Reacties (3)

Wat moet een binnenvaartschip opbrengen, ik heb wat gespaard Folkerts hoskeakel@hotmail.com

Folkerts

25-02-2012 op 09:10

bale voor 100 euro is tie verkocht

piet

31-03-2009 op 20:39

wat moed hij kosten buiten de makelaar om

de vogel

05-03-2009 op 00:30

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kun u zich hier registreren.

Nieuws per rubriek

Actueel » RSS
Glansrol binnenvaart op Koningsdag (15:15)
Werknemer scheepswerf overlijdt na... (14:35)
Machinist zwaargewond van boord (14:25)
Onderscheiding voor Jan Kruisinga (14:45)
Grande Parade op Dordtse Koningsdag (14:40)
Cruise- en chartervaart » RSS
VVD en PvdA vragen uitstel... (16:16)
Recente ongelukken vragen om... (13:35)
Spectaculaire hijsklus cruiseschip... (13:35)
Schultz later met antwoorden over... (14:45)
Viking breidt Europese vloot uit... (13:30)
Havens en vaarwegen » RSS
Stremming Waddinxveen voorbij... (14:30)
Leidse rederij woest over... (15:35)
Schepen vast door staking bij... (15:20)
Ligverbod Merwedekanaal voorlopig... (15:15)
Zinkstukken van wilgentenen (13:30)
Offshore » RSS
Wintershall gaat versneld olie... (14:05)
Reus levert Goliat af (15:25)
HMC bestelt kraangigant (16:10)
Shell schrapt banen (16:05)
Robot wint snel terrein in offshore (13:30)
Scheepsbouw en reparatie » RSS
Proefvaart MDV-1 nog voor de zomer (14:25)
FPSO Petrojarl I in dok bij Damen... (15:30)
Sapura Jade bij IHC te water,... (13:28)
Scheepswerf Hemiksem failliet (16:40)
Tess doopt Tess bij Trico (14:40)
Techniek » RSS
Getijdenplatform levert stroom... (09:00)
Gebruikers roemen LNG- en hybride... (14:02)
Inschrijving geopend voor Maritime... (12:37)
ILT en NVWA controleren op... (11:17)
MOCE2015 voor minstens 4500... (10:36)
Telematica » RSS
Choozze-drama loopt verder op (17:15)
Klanten klagen over goedkope... (13:15)
‘Logische' overname Noordersoft... (11:20)
‘Gebruik AIS door derden is... (12:35)
Telematica Award voor... (12:30)
Varend bestaan » RSS
Gebroeders Luden heeft langste... (09:00)
Column: Lang leve de koning (14:10)
Nieuwe identiteit voor CCR (14:00)
Faillissement Caruton trekt diepe... (15:45)
BLN vernieuwt bestuur op ledendag... (15:42)
Vervoermarkt » RSS
BLN: ‘Shell-tankerplan is... (14:15)
Aan de Reis: Werk wordt vroeg... (15:05)
Zeevrachtenmarkt: Containertarieven... (15:00)
Brug open voor uitzonderlijk... (10:10)
Open brief aan Shell:... (13:23)
Visserij » RSS
Ondermaatse vis op visafslag (15:05)
Pulsvisserij wil MSC-label (15:10)
Mosselsector mist onderzoeksbudget (14:59)
Hoe sterk is gevangen vis? (12:10)
De garnalen geven niet thuis (09:22)
Zeevaart » RSS
Pieter Visser nieuwe voorzitter... (08:00)
Zware Kees: Gecommitteerde (10:12)
Koopvaardij kan zoveel... (15:10)
Uitstel private bewaking tegen... (09:48)
Brand Scandinavian Star verjaart... (16:30)