Top dossiers:
Zoek bedrijf

A/B NOORDENWIND, 4 maart 2009 10:55

Binnenvaartschip verkopen valt niet mee

Eltje Hut vaart met een matroos op de 1100-tonner Noordenwind, want zijn vrouw ging vijf jaar geleden vanwege haar gezondheid aan de wal. Hij heeft zijn schip te koop gezet bij makelaars en via een bord in de stuurhut, omdat hij wil stoppen met varen. ‘Ik ben 65 en dat is een mooie leeftijd om te stoppen', zegt hij.

Eltje Hut wacht rustig op zijn pensioengeld, dat zit nu nog in het schip. (Foto Henriette Driesen-Joanknecht)'
Eltje Hut wacht rustig op zijn pensioengeld, dat zit nu nog in het schip. (Foto Henriette Driesen-Joanknecht)

Het bord in de stuurhut heeft momenteel weinig resultaat en dat zijn broer de scheepsmakelaar Hut is maakt momenteel weinig uit, constateert hij. ‘Het zal heus wel weer beter worden, maar momenteel krijgen de mensen weinig geld om schepen te kopen.'

Als de Noordenwind niet wordt verkocht blijft Hut varen, maar hij neemt niet alle reizen aan. ‘Ik vind varen leuk, maar het moet wel wat opleveren. Als het te weinig oplevert vaar ik niet, want dan kun je beter stilliggen. Als je niet vaart slijt je materiaal ook niet. Momenteel is het de kunst om het beste uit het slechtste te halen.'

Zijn vrouw vertrok vijf jaar geleden naar de wal. Ze heeft coeliakie (gluten-allergie) en dat werd pas laat ontdekt. Sinds die tijd vaart hij met een matroos. In het begin viel het hem tegen om personeel te vinden. Dat had in zijn geval grotendeels te maken met de regelgeving. ‘Ik had er moeite mee een geschikt iemand te vinden, omdat het aanbod er niet is. Ik moet voor de wet een volmatroos hebben, of die er nou is of niet. Met twee lichtmatrozen mag ik niet varen. Het viel niet mee om een goede volmatroos te vinden. Op een gegeven moment lukte het. Degene die ik nu heb is al vier jaar aan boord.'

Kinderen
Hut vaart al zijn hele leven. Het was een bewuste keuze. Die afweging kan hij goed maken, want het gezin woonde een tijdje aan de wal. ‘Dit schip heb ik 23 jaar geleden gekocht. Daarvoor hebben we vijf jaar aan de wal gezeten en voer ik vrije tijd. Het enige nadeel van weer samen gaan varen was dat de kinderen weer naar het internaat moesten. Dat accepteerden ze en ze maakten er het beste van. Later hadden ze profijt van die verworven zelfstandigheid. Inmiddels heeft mijn zoon een eigen bedrijf in de verzekeringswereld, Suytbroeck Advies. Onze jongste dochter woont met haar gezin in Singapore en onze oudste dochter werkt bij Stork in de administratie.'

Pensioenfonds
De Noordenwind vaart het liefst naar het Noorden, omdat dat dicht bij huis is. Naar huis gaan en vrije tijd acht Hut sowieso belangrijk. ‘Als ik mijn personeel geen vrije tijd gun loopt het weg. We hebben bijvoorbeeld van december tot half januari stilgelegen.'

Om van zijn pensioen te kunnen genieten is het wel nodig dat het schip voor een redelijke prijs wordt verkocht. ‘Ik heb geen pensioen opgebouwd. Dat geld zit in het schip. In mijn tijd was dat gebruikelijk. Je ging er vanuit dat je in het bedrijf steeds meer opbouwde en dat je dat geld terugziet. De moderne tijd brengt ook met zich mee dat ik me afvraag of het verstandig is je geld in een pensioenfonds te stoppen. We zullen zien wat wijsheid was. Wij hebben ook nog een huis en nooit dingen gedaan met de overwaarde. De mensen hebben tegenwoordig ook wel erg veel eisen', concludeert hij.

Voor de tonnenmaat van de Noordenwind voorziet Hut een goede toekomst. ‘Wij hebben tot nu toe altijd werk gehad. In deze markt zijn minder schepen voorhanden dan in de grotere tonnages. De kans zit erin dat bedrijven meer kleinere partijen bestellen in een onzekere tijd, wat voor dit type schip goed uitpakt.' (HDJ)

Scheepsgegevens:

Scheepsnaam: Noordenwind. Lengte: 80 meter. Breedte: 8,21 meter. Diepgang: 2,52 meter. Tonnage: 1103. Europanummer: 2315871. Motor: MWM, 750 pk. Bouwjaar: 1957. Thuishaven: Groningen. Eigenaar: VOF Noordenwind.

 

Reacties (3)

Wat moet een binnenvaartschip opbrengen, ik heb wat gespaard Folkerts hoskeakel@hotmail.com

Folkerts

25-02-2012 op 09:10

bale voor 100 euro is tie verkocht

piet

31-03-2009 op 20:39

wat moed hij kosten buiten de makelaar om

de vogel

05-03-2009 op 00:30

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kun u zich hier registreren.

Nieuws per rubriek

Actueel » RSS
Ecolution naar thuishaven... (13:30)
Oud-eigenaar Schuttevaer Henk Born... (13:20)
Belgisch binnenschip aan de grond (17:47)
Staaldraad in schroef (12:15)
Turkse zeelui bedwelmd op tanker in... (14:05)
Cruise- en chartervaart » RSS
Sportvisser Nestor naar de sloop (11:45)
‘Konvooivaart voor rondvaartboten... (11:28)
Nautisch College nomineert Lindsay... (08:34)
Zeilende veerdienst Enkhuizen-Urk... (18:16)
Aboutaleb opent vernieuwde Cruise... (13:30)
Havens en vaarwegen » RSS
BLN vreest tekort ligplaatsen... (10:55)
‘Tijd van waarschuwen is voorbij'... (13:35)
Breukelerbrug wordt in augustus... (13:25)
RWS waarschuwt voor drukte... (10:32)
Herstel Eelwerderbrug vanavond van... (16:50)
Offshore » RSS
Ontslaggolf offshoresector houdt... (09:52)
Maersk verkoopt offshorerederij... (13:00)
Megaontslag bij Technip door... (13:25)
Bevoorrader Esnaad 222 te water (12:42)
Hawk vervoert Maersk-giganten (11:17)
Scheepsbouw en reparatie » RSS
Lloyd Werft gaat weer cruiseschepen... (13:15)
Texel krijgt duurzaamste veerboot... (14:25)
Stoomsleepboot Y 8122 weer als... (14:10)
Marietje Nora zonder ‘vegetatie'... (13:30)
Finishing touch voor vistrawler... (11:40)
Techniek » RSS
Wärtsilä schrapt 600 banen (13:45)
Alle extra energie terug naar de... (14:15)
Vistrawler wordt energiecentrale (12:43)
Marin test stress in stuurhut (13:35)
Walvisvin geeft zeeschip duwtje (13:25)
Telematica » RSS
Opkomst slimme technologie... (10:25)
Alles en iedereen een IP-nummer (16:30)
Internet of Things en veiligheid (15:00)
Choozze heeft buiten de waard... (16:50)
Choozze beperkt dataverbruik sterk (13:20)
Varend bestaan » RSS
‘Hier laat je wat, daar neem je... (12:42)
Zeilexpeditie met 18de-eeuwse sloep (11:01)
ILT houdt vast aan hoge boetes... (13:45)
Omzetverlies na crisis in volle... (13:40)
Weinig varende uitvallers op derde... (14:15)
Vervoermarkt » RSS
Aan de Reis: Zoeken naar geschikte... (13:05)
Zeevrachtenmarkt: Verbetering houdt... (13:00)
Groot vaart onder kostprijs, klein... (14:25)
Aan de Reis: Redelijk aanbod voor... (13:50)
Binnenvaart groeit met 3,6% naar... (13:35)
Visserij » RSS
Dringen aan Veerse Meer (10:19)
Aanlandingsplicht: acceptatie of... (13:10)
Urker schipper PD 147 door golf... (13:20)
EU betrekt burgers bij vangstquota... (13:05)
Visserij opent innovatiecentrum (12:15)
Zeevaart » RSS
Vlaggen uit voor MSC Zoe (16:08)
Egypte test nieuw Suezkanaal (13:10)
Zware Kees: Lang zal ik leven! (10:47)
Trouw aan zeil: wind was gratis (10:20)
Zeevaartopleidingen hebben nog 64... (14:30)






Product van de maand RSS

Vacatures meer (5)... RSS

LinksRechts

Nieuwsbrief ontvangen?

 

NieuwsbriefWilt u ook 2x per week op de hoogte worden gehouden van alle actualiteiten uit de maritieme sector?

Meldt u zich dan nu hier aan voor de gratis nieuwsbrief van Schuttevaer.nl!

Agenda meer (58)

31 juli 2015 - Ter Apel en Musselkanaal
Reünie LVBHB MusSAILkanaal
31 juli 2015 - Museumwerf Vreeswijk, Wierselaan 113, Nieuwegein
Schipperscafé
1 augustus 2015 - Friesland
IFKS-skûtsjesilen