Top dossiers:
Zoek bedrijf

A/B NOORDENWIND, 4 maart 2009 10:55

Binnenvaartschip verkopen valt niet mee

Eltje Hut vaart met een matroos op de 1100-tonner Noordenwind, want zijn vrouw ging vijf jaar geleden vanwege haar gezondheid aan de wal. Hij heeft zijn schip te koop gezet bij makelaars en via een bord in de stuurhut, omdat hij wil stoppen met varen. ‘Ik ben 65 en dat is een mooie leeftijd om te stoppen', zegt hij.

Eltje Hut wacht rustig op zijn pensioengeld, dat zit nu nog in het schip. (Foto Henriette Driesen-Joanknecht)'
Eltje Hut wacht rustig op zijn pensioengeld, dat zit nu nog in het schip. (Foto Henriette Driesen-Joanknecht)

Het bord in de stuurhut heeft momenteel weinig resultaat en dat zijn broer de scheepsmakelaar Hut is maakt momenteel weinig uit, constateert hij. ‘Het zal heus wel weer beter worden, maar momenteel krijgen de mensen weinig geld om schepen te kopen.'

Als de Noordenwind niet wordt verkocht blijft Hut varen, maar hij neemt niet alle reizen aan. ‘Ik vind varen leuk, maar het moet wel wat opleveren. Als het te weinig oplevert vaar ik niet, want dan kun je beter stilliggen. Als je niet vaart slijt je materiaal ook niet. Momenteel is het de kunst om het beste uit het slechtste te halen.'

Zijn vrouw vertrok vijf jaar geleden naar de wal. Ze heeft coeliakie (gluten-allergie) en dat werd pas laat ontdekt. Sinds die tijd vaart hij met een matroos. In het begin viel het hem tegen om personeel te vinden. Dat had in zijn geval grotendeels te maken met de regelgeving. ‘Ik had er moeite mee een geschikt iemand te vinden, omdat het aanbod er niet is. Ik moet voor de wet een volmatroos hebben, of die er nou is of niet. Met twee lichtmatrozen mag ik niet varen. Het viel niet mee om een goede volmatroos te vinden. Op een gegeven moment lukte het. Degene die ik nu heb is al vier jaar aan boord.'

Kinderen
Hut vaart al zijn hele leven. Het was een bewuste keuze. Die afweging kan hij goed maken, want het gezin woonde een tijdje aan de wal. ‘Dit schip heb ik 23 jaar geleden gekocht. Daarvoor hebben we vijf jaar aan de wal gezeten en voer ik vrije tijd. Het enige nadeel van weer samen gaan varen was dat de kinderen weer naar het internaat moesten. Dat accepteerden ze en ze maakten er het beste van. Later hadden ze profijt van die verworven zelfstandigheid. Inmiddels heeft mijn zoon een eigen bedrijf in de verzekeringswereld, Suytbroeck Advies. Onze jongste dochter woont met haar gezin in Singapore en onze oudste dochter werkt bij Stork in de administratie.'

Pensioenfonds
De Noordenwind vaart het liefst naar het Noorden, omdat dat dicht bij huis is. Naar huis gaan en vrije tijd acht Hut sowieso belangrijk. ‘Als ik mijn personeel geen vrije tijd gun loopt het weg. We hebben bijvoorbeeld van december tot half januari stilgelegen.'

Om van zijn pensioen te kunnen genieten is het wel nodig dat het schip voor een redelijke prijs wordt verkocht. ‘Ik heb geen pensioen opgebouwd. Dat geld zit in het schip. In mijn tijd was dat gebruikelijk. Je ging er vanuit dat je in het bedrijf steeds meer opbouwde en dat je dat geld terugziet. De moderne tijd brengt ook met zich mee dat ik me afvraag of het verstandig is je geld in een pensioenfonds te stoppen. We zullen zien wat wijsheid was. Wij hebben ook nog een huis en nooit dingen gedaan met de overwaarde. De mensen hebben tegenwoordig ook wel erg veel eisen', concludeert hij.

Voor de tonnenmaat van de Noordenwind voorziet Hut een goede toekomst. ‘Wij hebben tot nu toe altijd werk gehad. In deze markt zijn minder schepen voorhanden dan in de grotere tonnages. De kans zit erin dat bedrijven meer kleinere partijen bestellen in een onzekere tijd, wat voor dit type schip goed uitpakt.' (HDJ)

Scheepsgegevens:

Scheepsnaam: Noordenwind. Lengte: 80 meter. Breedte: 8,21 meter. Diepgang: 2,52 meter. Tonnage: 1103. Europanummer: 2315871. Motor: MWM, 750 pk. Bouwjaar: 1957. Thuishaven: Groningen. Eigenaar: VOF Noordenwind.

 

Reacties (3)

Wat moet een binnenvaartschip opbrengen, ik heb wat gespaard Folkerts hoskeakel@hotmail.com

Folkerts

25-02-2012 op 09:10

bale voor 100 euro is tie verkocht

piet

31-03-2009 op 20:39

wat moed hij kosten buiten de makelaar om

de vogel

05-03-2009 op 00:30

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kun u zich hier registreren.

Nieuws per rubriek

Actueel » RSS
Eerste diploma via werk-leertraject... (08:00)
Monteur dood onder stuurhut (13:15)
Ferry keert terug (13:25)
Stankklachten Moerdijk door... (11:25)
Brand in oude visserijschool... (18:00)
Cruise- en chartervaart » RSS
Viking breidt Europese vloot uit... (13:30)
Cruisepassagiers omgebracht in... (14:25)
Rederijen moeten ‘slaapboten'... (11:11)
Anthem of the Seas naar zee (13:35)
Zeilschippers: ‘Schultz... (16:39)
Havens en vaarwegen » RSS
Dijkverzakking Noyon (08:00)
Cargill wint 5de Port Community... (13:25)
Plannen VNF zorgen voor onrust (13:05)
Oss verplaatst autosteiger, succes... (13:35)
Binnenvaart haalt Waterschappen... (13:10)
Offshore » RSS
Getijdenplatform klaar voor... (08:00)
Boskalis boekt beste jaar ooit (14:10)
Onderzoek naar diepzeemijnbouw (08:07)
Acta Marine neemt Offshore Wind... (13:05)
Ook W2W-schip voor Acta Marine (10:30)
Scheepsbouw en reparatie » RSS
Miljardenorder Carnival: 9 nieuwe... (13:45)
Bouw replica Cutty Sark mogelijk op... (08:00)
Damen-vloot gelost in Calandkanaal (11:10)
Machtige Isaac Newton te water (08:00)
Arklow Breeze van stapel bij Ferus... (13:28)
Techniek » RSS
Motorenquiz 2015 (13:40)
ABC bouwt dual fuel-motoren voor... (13:30)
Overeenstemming over ‘meten aan... (13:20)
Commentaar: Enthousiaste pioniers (13:15)
VIV waarschuwt Brussel motorenmarkt... (16:45)
Telematica » RSS
‘Logische' overname Noordersoft... (11:20)
‘Gebruik AIS door derden is... (12:35)
Telematica Award voor... (12:30)
App ReisMelden na Telematicadag... (20:26)
Prijsvechter biedt heel veel... (12:46)
Varend bestaan » RSS
Staats volgt Hötte op bij BDB (13:40)
Huisvuil binnenvaart blijft... (13:20)
Twee aanhoudingen in... (13:10)
Kapitein Tempest hoefde... (12:50)
ASV soms ‘roerend eens' met BLN... (14:20)
Vervoermarkt » RSS
Heinkel He 111 keert terug naar... (13:35)
‘Ruimte voor samenwerking' (13:45)
Aan de Reis: Markt trekt aan voor... (13:05)
Symposium ASV en Ons Recht over... (15:57)
Aan de Reis: Er wordt te laag... (13:05)
Visserij » RSS
Deen krijgt boete van 8000 euro (13:00)
‘Huidig quotasysteem nodeloos... (16:27)
Nieuwe brug voor ZK-47 (16:47)
Deense kotter vist solitair (14:38)
SCH-72 beboet in Engeland (13:10)
Zeevaart » RSS
Zeevrachtenmarkt: ‘Olieprijs... (13:00)
Miljoenenschade aan sluisdeur in... (14:08)
Niemand voorkwam dodelijke... (14:33)
BigLift Traveller onderbreekt reis... (13:20)
‘Zeemanshuizen zijn passé' (13:25)






Product van de maand RSS

Nieuwsbrief ontvangen?

 

NieuwsbriefWilt u ook 2x per week op de hoogte worden gehouden van alle actualiteiten uit de maritieme sector?

Meldt u zich dan nu hier aan voor de gratis nieuwsbrief van Schuttevaer.nl!

Agenda meer (69)

30 maart 2015 - Noordzee
Race of the Classics
1 april 2015 - Visserijmuseum Zoutkamp
Expositie in museum Zoutkamp
2 april 2015 - VVV Seacon Stadion De Koel in Venlo
Logistics Career Day