Top dossiers:
Zoek bedrijf

VEGHEL, 17 juni 2011 13:00

Zingen, varen en spinning en ook nog penningmeester

Jan Koster vaart met zijn vrouw op de kempenaar Francisca. Hij is bijna op dit schip geboren, maar voer tussendoor zes jaar op een spits. Een belangrijk deel van zijn vrije tijd besteedt hij aan het penningmeesterschap van Schuttevaer Terneuzen en aan het shantykoor Zuid West 10, en niet te vergeten de spinning-taartclub op zaterdagmorgen.

Jan Koster op de Francisca, het schip dat zijn vader begin jaren vijftig kocht. (Foto Henriette Driesen-Joanknecht)'
Jan Koster op de Francisca, het schip dat zijn vader begin jaren vijftig kocht. (Foto Henriette Driesen-Joanknecht)

Door Henriette Driesen-Joanknecht
‘Mijn vader heeft dit schip begin jaren vijftig gekocht en ik ben ook van die tijd. Ik ben in Vreeswijk naar school geweest en heb de extra twee keer acht maanden gedaan, die nodig waren om door te kunnen leren. Daarna ging ik naar boord', vertelt hij.

  • Jan Koster bijna geboren op kempenaar Francisca

Hij koos ervoor om naar boord te gaan, omdat hij niet van leren hield, al kon hij het wel. ‘Na die extra maanden kwam je in principe in de tweede klas van de Mulo terecht. Spijt van mijn keuze heb ik niet, maar ik had wel graag beter Engels leren spreken. Dat heb je door de komst van internet en de computer tegenwoordig steeds vaker nodig.'

Spits Idefix
Na zijn trouwen voeren Koster en zijn vrouw zes jaar op de spits Idefix. Die naam refereert aan hoe hij eerst tegen een spits aankeek. ‘Ik ben niet met de spitsenvaart opgegroeid. In mijn tijd deed je vaker wat je ouders ook deden en met mijn ouders voeren we voornamelijk naar Duitsland. Ik wilde nooit op een spits varen, omdat ik het te klein vond. Vandaar die naam, Idefix  betekent grootheidswaanvoorstelling. Dan was het voor mijn gevoel toch een groot schip. De naam heb ik van het hondje van Asterix en Obelix, mijn favoriete strip.'

Eenmaal op de spits bleek het een goede keuze. Achteraf gezien was het de leukste tijd. ‘Het waren de mooiste zes jaren. We hebben een heel gezellige tijd gehad. Het was heel sociaal en je maakte snel contact. We hebben Frankrijk van Noord naar Zuid en van Oost naar West doorkruist en regelmatig kwam het voor dat we een zelfde reis met een collega spitsenschipper deden', herinnert hij zich.

Ouderlijk schip

Na de spits kwam het ouderlijke schip in beeld, want zijn vader stopte en het was de keus of op de spits blijven, of het schip van zijn ouders overnemen. De Koster's besloten om het schip over te nemen, want het was op dat moment in de spitsenvaart niet best. Ze zijn daarna altijd op dit schip gebleven en hadden geen behoefte aan een ander schip.

Toen hun dochter naar school ging, ging zijn vrouw aan de wal. ‘Mijn vrouw vond het niks om onze dochter naar het internaat te brengen. Ik heb toen vanaf Terneuzen gevaren. Dat konden we verhapstukken.'

Nadat de beurs wegviel voer de Francisca tien jaar van Vlissingen naar Duffel. In die periode werd Koster bestuurslid bij Schuttevaer Terneuzen. Die afdeling organiseerde dit jaar het congres. Ze zijn er ongeveer een jaar mee bezig geweest. Koster deed ook daar de financiële kant en is nu nog bezig met de afhandeling. De basis daarvoor leerde hij op school. ‘De rekeningen moeten nog binnen komen. Ik ben graag bezig met getallen, maar heb er geen echte opleiding voor genoten, dat zat vroeger gewoon in het onderwijs', concludeert hij.

Low-budget

De organisatie van zo'n congres is veelomvattend, heeft hij ervaren. ‘We zijn begonnen, nadat het congres vorig jaar was afgelopen. We hebben de taken verdeeld en een draaiboek gemaakt. Dan ga je zalen kijken, muziek regelen, de sponsoring, het diner. Financieel-technisch is dat een hele klus. Dat hebben we overigens ook deels uitbesteed. Mijn vrouw heeft de foto's van de dag gemaakt. Dat is een redelijk hobby van haar en we moesten met een low-budget werken. Het programma regelt het hoofdbestuur.'

De tijd die hij aan het gewone bestuurswerk besteedt wisselt. Soms is het veel, soms minder. Een voordeel is dat tegenwoordig veel per e-mail gaat.

Zijn hobby's zijn de spinning-taartclub en zingen in Zuid West 10. Hij heeft het echt nodig om even zijn gedachten te verzetten, constateert hij. ‘Bij de spinning-taartclub combineren we het gezonde met iets lekkers. Het zingen is met de tijd een enorme hobby van me geworden. Het nadeel is, dat als ik eens een keer niet kan, dat ik dan heel vervelend word. Dus accepteer ik dat het mijn vaarschema in de war gooit. Toen we nog Vlissingen-Duffel voeren werkte ik volgens een spoorboekje en kon ik plannen. Nu varen we in principe door heel Nederland  en is dat anders. Dinsdagavond is de vaste repetitieavond, en daar doe ik veel moeite voor. We verzorgen ongeveer tien optredens per jaar. Wij zijn geen standaard shantykoor, we werken aan het echte werklied en aan meerstemmig zingen.'

Scheepsgegevens:
Scheepsnaam: Francisca, Lengte: 58 m, Breedte: 6,60 m, Diepgang: 2,40 m, Tonnage: 654 ton, Europanummer: 3030023, Motor: Caterpillar 330 pk, Thuishaven: Terneuzen, Bouwjaar: 1926, Eigenaar: VOF Koster-Schutte.

Reacties (3)

Mocht je nog meerdere gegevens hiervan hebben dan graag.mvg Peter van der Veen email tjhvanderveen@home.nl

Peter van der Veen

21-06-2011 op 21:09

beste Peter, in antwoord op jou vraag, mijn ouders hebben inderdaad een spits genaamd Frari gehad. Zij hebben daar zelf niet op gevaren, maar waren wel de eigenaars. gr Jan Koster

Jan Koster

17-06-2011 op 14:58

Leuke storymaar ander vraagje hebben je ouders tot +/_ 1968 ook een spits gehad de ,,Frari,,gr Peter

Peter van der Veen

16-06-2011 op 12:53

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kun u zich hier registreren.

Nieuws per rubriek

Actueel » RSS
In slaap gevallen dronken schipper... (13:15)
Flinterstar wordt grondstof (13:00)
Vrachtschip ramt Helderse... (22:27)
Nederlands maritiem erfgoed in... (15:15)
Oplossing Bertus week 26/27 (11:03)
Cruise- en chartervaart » RSS
Vaders met Harbour Ferry naar... (11:06)
Grootste cruiseschip ter wereld in... (13:15)
Máxima doopt Koningsdam (23:35)
Brekende mast Poolster verwondt... (08:35)
Bruine vloot is geuzennaam (08:00)
Havens en vaarwegen » RSS
Petitie tegen hard varende zeevaart... (13:35)
Groen licht voor... (13:05)
Herziening loodsplicht bedreigt Den... (12:25)
Column: Havenconcurrentie (12:05)
Kieldrechtsluis ook effectief in... (08:54)
Offshore » RSS
Enorm banenverlies in Engelse... (12:40)
Grote Nederlandse inbreng bij Clair... (08:00)
‘Gasleidingen staan over 10 jaar... (08:00)
Ocean Cleanup verzamelt plastic... (13:25)
Island Endeavour wordt opgelegd (11:15)
Scheepsbouw en reparatie » RSS
Amels' grootste superjacht klaar... (17:18)
Texelstroom innovatiefste veerboot... (13:40)
Sleephopperzuiger voor Archangel (08:00)
Duodoop ASD-slepers in Terneuzen (15:25)
Teruggegeven Multratug 28 bij Iskes... (17:55)
Techniek » RSS
EU wil scheepvaart op methanol en... (13:20)
Binnenvaart niet snel genoeg schoon (15:30)
INGEZONDEN: CCR 2-sprookje in de... (08:00)
Ontgassen in 12 uur (14:20)
Belg secretaris-generaal CCR (13:20)
Telematica » RSS
Vanaf 1 mei verbaal voor niet... (14:40)
Dekatel overgenomen door Yes... (13:35)
KPN en Vodaphone verlagen mobiele... (13:10)
Bode volgt Veninga op als... (14:28)
‘Stelletje boeven' eert Van... (13:40)
Varend bestaan » RSS
‘Kredietunie is binnenvaart in... (13:25)
BLN-Schuttevaer krijgt klappen van... (15:35)
Nautilus bereidt leden voor op... (15:20)
Het geheim zit in koolzuur (21:00)
Inspectie controleert extra op... (21:57)
Vervoermarkt » RSS
Zulu 02 bevoorraadt bouwmarkt... (13:10)
Aan de Reis: 'Iedereen vaart wel' (15:05)
Minder binnenvaart, toch record... (07:41)
Gevaarlijke stoffen mogelijk van... (10:35)
Aan de Reis: Kiezen tussen twee... (13:05)
Visserij » RSS
Overheid sluit niet meer visgronden... (10:38)
Start mosselseizoen ondanks... (17:33)
Oproep om acties voor te bereiden (13:30)
Zware straf voor verboden... (14:30)
Geen nieuwe trawlers (10:15)
Zeevaart » RSS
Gereefde Sail In op DelfSail... (13:45)
Italiaanse marine bergt schip met... (13:30)
Zware Kees: Filosofiestuurman (11:30)
Zeevrachtenmarkt: Scheepsbouwcrisis... (15:00)
Oog voor zeevarenden (13:18)







Product van de maand RSS

Vacatures

Nieuwsbrief ontvangen?

 

NieuwsbriefWilt u ook 2x per week op de hoogte worden gehouden van alle actualiteiten uit de maritieme sector?

Meldt u zich dan nu hier aan voor de gratis nieuwsbrief van Schuttevaer.nl!

Agenda meer (29)

2 juli 2016 - Werkendam
Havendag Werkendam
2 juli 2016 - Amsterdam-Drachten-Leeuwarden
Dutch Solar Challenge
2 juli 2016 - Scheepmakerij 320, 3331 MC Zwijndrecht
BLN-bijeenkomst Beunschepen