Top dossiers:
Zoek bedrijf

VEGHEL, 17 juni 2011 13:00

Zingen, varen en spinning en ook nog penningmeester

Jan Koster vaart met zijn vrouw op de kempenaar Francisca. Hij is bijna op dit schip geboren, maar voer tussendoor zes jaar op een spits. Een belangrijk deel van zijn vrije tijd besteedt hij aan het penningmeesterschap van Schuttevaer Terneuzen en aan het shantykoor Zuid West 10, en niet te vergeten de spinning-taartclub op zaterdagmorgen.

Jan Koster op de Francisca, het schip dat zijn vader begin jaren vijftig kocht. (Foto Henriette Driesen-Joanknecht)'
Jan Koster op de Francisca, het schip dat zijn vader begin jaren vijftig kocht. (Foto Henriette Driesen-Joanknecht)

Door Henriette Driesen-Joanknecht
‘Mijn vader heeft dit schip begin jaren vijftig gekocht en ik ben ook van die tijd. Ik ben in Vreeswijk naar school geweest en heb de extra twee keer acht maanden gedaan, die nodig waren om door te kunnen leren. Daarna ging ik naar boord', vertelt hij.

  • Jan Koster bijna geboren op kempenaar Francisca

Hij koos ervoor om naar boord te gaan, omdat hij niet van leren hield, al kon hij het wel. ‘Na die extra maanden kwam je in principe in de tweede klas van de Mulo terecht. Spijt van mijn keuze heb ik niet, maar ik had wel graag beter Engels leren spreken. Dat heb je door de komst van internet en de computer tegenwoordig steeds vaker nodig.'

Spits Idefix
Na zijn trouwen voeren Koster en zijn vrouw zes jaar op de spits Idefix. Die naam refereert aan hoe hij eerst tegen een spits aankeek. ‘Ik ben niet met de spitsenvaart opgegroeid. In mijn tijd deed je vaker wat je ouders ook deden en met mijn ouders voeren we voornamelijk naar Duitsland. Ik wilde nooit op een spits varen, omdat ik het te klein vond. Vandaar die naam, Idefix  betekent grootheidswaanvoorstelling. Dan was het voor mijn gevoel toch een groot schip. De naam heb ik van het hondje van Asterix en Obelix, mijn favoriete strip.'

Eenmaal op de spits bleek het een goede keuze. Achteraf gezien was het de leukste tijd. ‘Het waren de mooiste zes jaren. We hebben een heel gezellige tijd gehad. Het was heel sociaal en je maakte snel contact. We hebben Frankrijk van Noord naar Zuid en van Oost naar West doorkruist en regelmatig kwam het voor dat we een zelfde reis met een collega spitsenschipper deden', herinnert hij zich.

Ouderlijk schip

Na de spits kwam het ouderlijke schip in beeld, want zijn vader stopte en het was de keus of op de spits blijven, of het schip van zijn ouders overnemen. De Koster's besloten om het schip over te nemen, want het was op dat moment in de spitsenvaart niet best. Ze zijn daarna altijd op dit schip gebleven en hadden geen behoefte aan een ander schip.

Toen hun dochter naar school ging, ging zijn vrouw aan de wal. ‘Mijn vrouw vond het niks om onze dochter naar het internaat te brengen. Ik heb toen vanaf Terneuzen gevaren. Dat konden we verhapstukken.'

Nadat de beurs wegviel voer de Francisca tien jaar van Vlissingen naar Duffel. In die periode werd Koster bestuurslid bij Schuttevaer Terneuzen. Die afdeling organiseerde dit jaar het congres. Ze zijn er ongeveer een jaar mee bezig geweest. Koster deed ook daar de financiële kant en is nu nog bezig met de afhandeling. De basis daarvoor leerde hij op school. ‘De rekeningen moeten nog binnen komen. Ik ben graag bezig met getallen, maar heb er geen echte opleiding voor genoten, dat zat vroeger gewoon in het onderwijs', concludeert hij.

Low-budget

De organisatie van zo'n congres is veelomvattend, heeft hij ervaren. ‘We zijn begonnen, nadat het congres vorig jaar was afgelopen. We hebben de taken verdeeld en een draaiboek gemaakt. Dan ga je zalen kijken, muziek regelen, de sponsoring, het diner. Financieel-technisch is dat een hele klus. Dat hebben we overigens ook deels uitbesteed. Mijn vrouw heeft de foto's van de dag gemaakt. Dat is een redelijk hobby van haar en we moesten met een low-budget werken. Het programma regelt het hoofdbestuur.'

De tijd die hij aan het gewone bestuurswerk besteedt wisselt. Soms is het veel, soms minder. Een voordeel is dat tegenwoordig veel per e-mail gaat.

Zijn hobby's zijn de spinning-taartclub en zingen in Zuid West 10. Hij heeft het echt nodig om even zijn gedachten te verzetten, constateert hij. ‘Bij de spinning-taartclub combineren we het gezonde met iets lekkers. Het zingen is met de tijd een enorme hobby van me geworden. Het nadeel is, dat als ik eens een keer niet kan, dat ik dan heel vervelend word. Dus accepteer ik dat het mijn vaarschema in de war gooit. Toen we nog Vlissingen-Duffel voeren werkte ik volgens een spoorboekje en kon ik plannen. Nu varen we in principe door heel Nederland  en is dat anders. Dinsdagavond is de vaste repetitieavond, en daar doe ik veel moeite voor. We verzorgen ongeveer tien optredens per jaar. Wij zijn geen standaard shantykoor, we werken aan het echte werklied en aan meerstemmig zingen.'

Scheepsgegevens:
Scheepsnaam: Francisca, Lengte: 58 m, Breedte: 6,60 m, Diepgang: 2,40 m, Tonnage: 654 ton, Europanummer: 3030023, Motor: Caterpillar 330 pk, Thuishaven: Terneuzen, Bouwjaar: 1926, Eigenaar: VOF Koster-Schutte.

Reacties (3)

Mocht je nog meerdere gegevens hiervan hebben dan graag.mvg Peter van der Veen email tjhvanderveen@home.nl

Peter van der Veen

21-06-2011 op 21:09

beste Peter, in antwoord op jou vraag, mijn ouders hebben inderdaad een spits genaamd Frari gehad. Zij hebben daar zelf niet op gevaren, maar waren wel de eigenaars. gr Jan Koster

Jan Koster

17-06-2011 op 14:58

Leuke storymaar ander vraagje hebben je ouders tot +/_ 1968 ook een spits gehad de ,,Frari,,gr Peter

Peter van der Veen

16-06-2011 op 12:53

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kun u zich hier registreren.

Nieuws per rubriek

Actueel » RSS
IJsselkogge na 600 jaar terug in... (15:57)
Accuman breekt ribben en schouder... (13:15)
Veerhaven III scalpeert Damiano (8... (21:35)
Vuurzee op cruiseschip bij Den... (13:30)
Oplossing Bertus week 6 (10:34)
Cruise- en chartervaart » RSS
Oosterschelde redt solozeiler (13:10)
Fenna wordt kapitein op een... (09:52)
Slaapschepen Eurosonic verstoren... (14:25)
Amandi na 50 jaar bevrijd (10:20)
WinterWelVaart wint prijs en... (09:38)
Havens en vaarwegen » RSS
Jacobi vraagt Schultz om meer... (10:53)
Extra investeringen Franse... (13:20)
Snelheidscontroles Hartelkanaal (12:30)
Mammoet verkoopt bergingsdivisie (15:10)
Doorgang IJsselbrug Doesburg... (21:09)
Offshore » RSS
Mijlpaal voor X-boeg (17:40)
Recessie slaat toe in Den Helder (08:00)
Maersk Guardian wordt hoteleiland (16:00)
Giant 7 wordt installatievaartuig (12:00)
Doek valt voor Castoro 7 (13:25)
Scheepsbouw en reparatie » RSS
Barkmeijer levert Charlock op (12:00)
IHC bouwt nieuwe sleephopperzuiger... (08:00)
Lady Alida als nummer negen te... (13:35)
Iran steekt 120 miljard in opbouw... (13:05)
Scheepsbouw rekent op dip (13:45)
Techniek » RSS
‘Fieldlab' met 3D metaalprinters... (16:20)
Eerste splijtbak ter wereld op LNG (16:05)
Directe LNG-inspuiting maakt... (15:25)
Geen Nederlandse schepen meer naar... (13:00)
Shell kiest bevoorraders op LNG (13:40)
Telematica » RSS
Bode volgt Veninga op als... (14:28)
‘Stelletje boeven' eert Van... (13:40)
Schuttevaer Panel: ‘Waar blijft... (11:40)
Losgeld voor navigatiecomputer (11:25)
‘Internet van schepen' via Den... (17:42)
Varend bestaan » RSS
Internaat Holtenbroek beste op... (13:30)
Kok Piet Rijnberg 40 jaar in dienst... (12:30)
‘SAB-balie nog wel even nodig... (17:43)
INGEZONDEN: UFO, de scheepskok en... (12:10)
Gasolieheffing kan niet omlaag (13:45)
Vervoermarkt » RSS
Binnenvaart aanwezig op... (09:38)
Iedereen wil regie... (13:39)
Aan de Reis: Vrachtprijzen dalen (13:05)
‘Trage binnenvaart is... (13:03)
Zeevrachtenmarkt: Veel teveel... (13:00)
Visserij » RSS
Kotter SB-14 vergaat in Oostzee (13:15)
Ministerie houdt WR-289 werkloos... (14:57)
Jaczon neemt Zeevisserijbedrijf... (08:00)
Verzet tegen beperking... (13:05)
Aanvoer tongdiscards gering (13:35)
Zeevaart » RSS
Maersk ziet winst verdampen (13:40)
CSCL Indian Ocean drijft (13:25)
Tarieven vervoer LNG dit jaar... (12:55)
Meer politieke druk op bescherming... (13:40)
Droge bulk moet helft oude schepen... (13:10)






Product van de maand RSS

Vacatures

Nieuwsbrief ontvangen?

 

NieuwsbriefWilt u ook 2x per week op de hoogte worden gehouden van alle actualiteiten uit de maritieme sector?

Meldt u zich dan nu hier aan voor de gratis nieuwsbrief van Schuttevaer.nl!

Agenda meer (71)

12 februari 2016 - STC, Lloydstraat in Rotterdam
Open dag STC
13 februari 2016 - Gent, Flanders Expo
Belgian Boat Show
13 februari 2016 - STC, Lloydstraat in Rotterdam
Open dag STC