Zeevrachtenmarkt: Scheepsbouwcrisis ook een zegen

In de jaren van onstuimige groei van de Chinese economie nam ook de capaciteit van de Chinese scheepsbouw toe. Intussen zijn de orders voor vooral droge-bulkschepen en uit de offshore-sector vrijwel opgedroogd en de overheidssteun is nauwelijks vol te houden. Koortsachtig wordt er naar vervangende banen gezocht. Hoe triest ook voor de betrokken werknemers, maar wereldwijd zou het een zegen zijn als de bouwcapaciteit flink krimpt.

Zeevrachtenmarkt: Scheepsbouwcrisis ook een zegen

De gemiddelde charterhuur voor de capesizers daalde verder tot rond $ 6500 per dag. Het lijkt erop dat de charterhuren verder onder druk komen te staan naarmate de zomer vordert. Doordat wereldwijd de staalproductie afneemt, neemt ook het vervoer van kolen en ijzererts af. De grote hoeveelheden sojabonen die China invoert ondersteunen de droge-bulkschepen nog wat in een anders hopeloos slechte markt. In 2007 bedroeg de Chinese invoer van sojabonen 30,8 miljoen ton, in 2015 was dat al 81,4 miljoen en voor dit jaar wordt zelfs bijna 85 miljoen ton verwacht.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer