Zeevrachtenmarkt: Geloof in betere toekomst

Voor de capesizers kwam er een kleine opleving door meer ladingen ijzererts vanaf de westkust van Australië en wat meer export van kolen van de Australische oostkust. De gemiddelde charterhuur steeg daardoor circa $ 400 tot ruim $ 6700 per dag. Oudere capesizers gaan versneld naar de slopers die $ 6,5 miljoen betaalden voor de Anangel Eternity (171.000 dwt, 1999). De Iron Baron (169.000 dwt, 1999) bracht $ 6,7 miljoen op. Het verschil zit in de hoeveelheid bunkers aan boord bij aankomst bij de sloperij.

Zeevrachtenmarkt: Geloof in betere toekomst

Maar hoe slecht de markt ook is, er begint geloof te ontstaan in een betere toekomst. Veteranen in de scheepvaart menen dat de prijzen voor tweedehands bulkschepen nu zo laag zijn dat kopen loont, ook al moet nog enige tijd met verlies worden gevaren. De hoopgevende uitspraken werden wel gedaan tijdens Posidonia, de feestelijke bijeenkomst in Griekenland van reders, makelaars en verzekeraars. Met een glas op een terras ziet de wereld er zonniger uit.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Geloof in betere toekomst | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Geloof in betere toekomst

Voor de capesizers kwam er een kleine opleving door meer ladingen ijzererts vanaf de westkust van Australië en wat meer export van kolen van de Australische oostkust. De gemiddelde charterhuur steeg daardoor circa $ 400 tot ruim $ 6700 per dag. Oudere capesizers gaan versneld naar de slopers die $ 6,5 miljoen betaalden voor de Anangel Eternity (171.000 dwt, 1999). De Iron Baron (169.000 dwt, 1999) bracht $ 6,7 miljoen op. Het verschil zit in de hoeveelheid bunkers aan boord bij aankomst bij de sloperij.

Zeevrachtenmarkt: Geloof in betere toekomst

Maar hoe slecht de markt ook is, er begint geloof te ontstaan in een betere toekomst. Veteranen in de scheepvaart menen dat de prijzen voor tweedehands bulkschepen nu zo laag zijn dat kopen loont, ook al moet nog enige tijd met verlies worden gevaren. De hoopgevende uitspraken werden wel gedaan tijdens Posidonia, de feestelijke bijeenkomst in Griekenland van reders, makelaars en verzekeraars. Met een glas op een terras ziet de wereld er zonniger uit.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer