Het gebeurde weliswaar niet in de Nederlandse territoriale wateren, niettemin had de Kustwacht ook bemoeienis met de scheepsramp voor de kust van België waarbij het Nederlandse vrachtschip Flinterstar zonk. Het Kustwachtcentrum stuurde enkele reddingboten van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) naar de ramplocatie en onderhield nauw contact met het Belgische Kustwachtcentrum.
Grootschalige oefening
Het was schakelen voor het communicatie- en coördinatiecentrum van de Kustwacht, want aansluitend kwam eenzelfde soort rampscenario dinsdag 6 oktober voorbij in een grootschalige oefening, die plaatsvond op het Marsdiep tussen Den Helder en Texel. Met inzet van de Koninklijke Marine en de KNRM zette de Kustwacht een geslaagde oefening neer, die noodgedwongen ingekort werd vanwege de scheepsramp voor de kust van België.
Het oliebestrijdingsvaartuig Arca zou acte de présence geven tijdens de oefening, maar werd aanstonds aangeboden aan België om mee te helpen met het ruimen van de olievervuiling. Aan het eind van de week is de Arca nog druk doende met die taak.
Verdacht vaartuig
Vlak nadat de tweede grote Kustwachtoefening beëindigd was, waarbij een interventie op een verdacht vaartuig werd gecoördineerd en uitgevoerd, kreeg het Kustwachtcentrum donderdagavond een melding binnen van een vermiste zwemmer in de Westerschelde. Reddingboten van de KNRM en de Kustwachthelikopter werden er op af gestuurd, maar vonden niets.
Coast Guard Forum
De Nederlandse Kustwacht was van maandag 5 tot en met donderdag 8 oktober gastheer van het North Atlantic Coast Guard Forum, een niet-verdragsgebonden forum tussen de kustwachtorganisaties van 20 lidstaten. Met als thema ‘future operations’ gingen afgevaardigden van 14 kustwachten tijdens deze dagen met elkaar om tafel. Doel is om de onderlinge samenwerking van kustwachtorganisaties te promoten, netwerken uit te bouwen, informatie uit te wisselen en ervaringen te delen.
Het North Atlantic Coast Guard Forum is opgericht in 2007. Per jaar organiseert één van de deelnemende landen in het voorjaar een ‘expert meeting’. In het najaar volgt dan telkens een bijeenkomst van de delegatiehoofden – de zogenaamde ‘summit’. Dit jaar was de Nederlandse Kustwacht gastheer en organiseerde het forum in Rotterdam aan boord van de SS Rotterdam.