Zeevrachtenmarkt: Banenverlies lijkt onvermijdelijk

Het is duidelijk dat de lagere groei of zelfs een krimp van de Chinese economie vooral voor de droge-bulkschepen en containeroperators negatieve gevolgen zullen hebben. Door de overcapaciteit van de vloten zullen vooral de kleinere bedrijven snel in problemen komen. Fusies kunnen wellicht enige soelaas bieden, maar het verlies van banen lijkt onvermijdelijk.

Zeevrachtenmarkt: Banenverlies lijkt onvermijdelijk

China importeerde bijna 70% van de wereldwijde ijzerertsproductie en ruim 20% van de steenkolen. De invoer van kolen door China daalde dit jaar al flink, van ijzererts viel de daling tot nu toe wel mee. Maar een verdere daling zal dramatische gevolgen hebben voor de droge-bulkschepen. Van de overige opkomende economieën is er niet een die het stokje van China kan overnemen.
De supramaxen, schepen met een draagvermogen van 40.000 tot 65,000 dwt, hebben het al moeilijk met gemiddelde charterhuren die rond de $ 7500 per dag liggen. Zo mogelijk hebben de grotere zussen, de panamaxen met een draagvermogen van 65.000 tot 100.000 dwt, het nog moeilijker met gemiddelde charterhuren van ongeveer $ 5700 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer