Egypte test nieuw Suezkanaal

De eerste schepen zijn dit weekeinde door het nieuwe tweede Suezkanaal gevaren. Door de uitbreiding verdubbelt de capaciteit van het kanaal van 49 naar 97 schepen per dag.

Bestuursvoorzitter Mohab Mameesh van de Suez Canal Authority vertelde tegen de Egyptische staatstelevisie dat de eerste test een succes was. ‘We zijn voor 99,2 procent klaar voor de openstelling. De komende dagen volgen nog meer testen.’

Eenrichtingsverkeer

Een tweede kanaal was volgens de Suez Canal Authority noodzakelijk. Het leger begon op 5 augustus 2014 aan het 8,5 miljard dollar kostende kanaal. Op het oude 145 jaar oude kanaal was op sommige delen tweerichtingsverkeer niet mogelijk. Daarom werd een aantal kilometers van het huidige kanaal tussen enorme bergen zand, een stuk nieuw kanaal aangelegd. Dit gedeelte van het nieuwe kanaal gaat recht door de Sinaïwoestijn, ligt parallel aan het huidige kanaal en is ongeveer 35 kilometer lang. Het volledige tweede Suezkanaal is zo’n 72 kilometer lang, 200 meter breed en 24 meter diep. Meer dan 1800 mensen uit 45 landen werkten aan het kanaal.

15 miljard

Het nieuwe kanaal moet de inkomsten voor Egypte verhogen van de huidige vijf miljard dollar naar 15 miljard dollar in 2023. President Abdel Fattah al-Sisi verwacht dat het tweede Suezkanaal de snelste verbinding wordt tussen Europa en Azië.
Volgens het Egyptisch persbureau MENA waren de eerste schepen die over het nieuwe kanaal gingen drie containerschepen. Een Amerikaans schip was onderweg van Saoedi-Arabië naar Port Said, een Deens schip voer van Singapore naar de Verenigde Staten en een containerschip uit Bahrein was onderweg van Saoedi-Arabië naar Italië. Het tweede Suezkanaal wordt 6 augustus officieel geopend. (EvH)

Egypte test nieuw Suezkanaal | Schuttevaer.nl

Egypte test nieuw Suezkanaal

De eerste schepen zijn dit weekeinde door het nieuwe tweede Suezkanaal gevaren. Door de uitbreiding verdubbelt de capaciteit van het kanaal van 49 naar 97 schepen per dag.

Bestuursvoorzitter Mohab Mameesh van de Suez Canal Authority vertelde tegen de Egyptische staatstelevisie dat de eerste test een succes was. ‘We zijn voor 99,2 procent klaar voor de openstelling. De komende dagen volgen nog meer testen.’

Eenrichtingsverkeer

Een tweede kanaal was volgens de Suez Canal Authority noodzakelijk. Het leger begon op 5 augustus 2014 aan het 8,5 miljard dollar kostende kanaal. Op het oude 145 jaar oude kanaal was op sommige delen tweerichtingsverkeer niet mogelijk. Daarom werd een aantal kilometers van het huidige kanaal tussen enorme bergen zand, een stuk nieuw kanaal aangelegd. Dit gedeelte van het nieuwe kanaal gaat recht door de Sinaïwoestijn, ligt parallel aan het huidige kanaal en is ongeveer 35 kilometer lang. Het volledige tweede Suezkanaal is zo’n 72 kilometer lang, 200 meter breed en 24 meter diep. Meer dan 1800 mensen uit 45 landen werkten aan het kanaal.

15 miljard

Het nieuwe kanaal moet de inkomsten voor Egypte verhogen van de huidige vijf miljard dollar naar 15 miljard dollar in 2023. President Abdel Fattah al-Sisi verwacht dat het tweede Suezkanaal de snelste verbinding wordt tussen Europa en Azië.
Volgens het Egyptisch persbureau MENA waren de eerste schepen die over het nieuwe kanaal gingen drie containerschepen. Een Amerikaans schip was onderweg van Saoedi-Arabië naar Port Said, een Deens schip voer van Singapore naar de Verenigde Staten en een containerschip uit Bahrein was onderweg van Saoedi-Arabië naar Italië. Het tweede Suezkanaal wordt 6 augustus officieel geopend. (EvH)