Slepers tornen Sea Land Meteor los bij Vlissingen

Het containerschip Sea Land Meteor van Maersk is dinsdagochtend 31 maart 150 meter uit de kust van Vlissingen vastgelopen. De sleepboten Union 6 en de Multratugs 4, 9 en 28 wisten het bij opkomend tij los te tornen.

Slepers tornen Sea Land Meteor los bij Vlissingen

Het 292 meter lange en 32 meter brede schip (60.000 ton) liep rond 05.00 uur vast voor de Oranjedijk. De Sea Land Meteor vaart onder de vlag van Hong Kong.

Op de ladinglijst, die heel divers is, staan volgens een woordvoerder van de Veiligheidsregio Zeeland ook gevaarlijke stoffen. ‘De lading is dus bekend, het schip is stabiel en vormt geen gevaar voor de omgeving.’ Voor zover bekend heeft het schip geen noemenswaardige schade opgelopen. De bemanning is ongedeerd.

Het vastlopen gebeurde volgens de regionale krant PZC bij het wisselen van de loods. De zeeloods moest van boord dwars voor de kust van Vlissingen en daar moest de rivierloods aan boord, waarna het schip naar Antwerpen kon varen. Vanwege de harde wind en scheepvaartverkeer in de buurt lukte dat echter niet. Het schip dreef richting de kust.

Slepers tornen Sea Land Meteor los bij Vlissingen | Schuttevaer.nl

Slepers tornen Sea Land Meteor los bij Vlissingen

Het containerschip Sea Land Meteor van Maersk is dinsdagochtend 31 maart 150 meter uit de kust van Vlissingen vastgelopen. De sleepboten Union 6 en de Multratugs 4, 9 en 28 wisten het bij opkomend tij los te tornen.

Slepers tornen Sea Land Meteor los bij Vlissingen

Het 292 meter lange en 32 meter brede schip (60.000 ton) liep rond 05.00 uur vast voor de Oranjedijk. De Sea Land Meteor vaart onder de vlag van Hong Kong.

Op de ladinglijst, die heel divers is, staan volgens een woordvoerder van de Veiligheidsregio Zeeland ook gevaarlijke stoffen. ‘De lading is dus bekend, het schip is stabiel en vormt geen gevaar voor de omgeving.’ Voor zover bekend heeft het schip geen noemenswaardige schade opgelopen. De bemanning is ongedeerd.

Het vastlopen gebeurde volgens de regionale krant PZC bij het wisselen van de loods. De zeeloods moest van boord dwars voor de kust van Vlissingen en daar moest de rivierloods aan boord, waarna het schip naar Antwerpen kon varen. Vanwege de harde wind en scheepvaartverkeer in de buurt lukte dat echter niet. Het schip dreef richting de kust.