Zeevrachtenmarkt: Chinese staatssteun verstoort de markt

De Export-Import Bank of China leent $ 1,75 miljard aan de grootste Chinese staatsrederij Cosco voor de bouw van 53 schepen, waaronder zes 300.000 dwt vlcc’s en vijf 9400 teu containerschepen. Cosco heeft de laatste jaren circa 100 oudere schepen naar de sloop gebracht, maar die waren een stuk kleiner dan de schepen die nu worden besteld. De Chinese staatssteun aan werven en rederijen verstoort de markt.

Voor de capesizers verbeterde de markt iets, maar de charterhuren zijn nog niet goed. De Great Song (180.388 dwt, 2011) werd gecharterd oplevering Singapore, via Richards Bay, teruglevering India voor $ 8000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Chinese staatssteun verstoort de markt | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Chinese staatssteun verstoort de markt

De Export-Import Bank of China leent $ 1,75 miljard aan de grootste Chinese staatsrederij Cosco voor de bouw van 53 schepen, waaronder zes 300.000 dwt vlcc’s en vijf 9400 teu containerschepen. Cosco heeft de laatste jaren circa 100 oudere schepen naar de sloop gebracht, maar die waren een stuk kleiner dan de schepen die nu worden besteld. De Chinese staatssteun aan werven en rederijen verstoort de markt.

Voor de capesizers verbeterde de markt iets, maar de charterhuren zijn nog niet goed. De Great Song (180.388 dwt, 2011) werd gecharterd oplevering Singapore, via Richards Bay, teruglevering India voor $ 8000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer