Zeevrachtenmarkt: Cosco bestelt valemaxen

Na Indonesië lijkt nu ook de Filipijnen een uitvoerverbod op ertsen te overwegen om de lokale behandeling daarvan te stimuleren. De Filipijnse uitvoer van ertsen was na het Indonesische verbod juist gestegen, vooral de uitvoer van nikkel. Voor de droge bulkers zijn dergelijke maatregelen, hoe begrijpelijk ook, tegenvallers.

De recente overeenkomst tussen de Braziliaanse mijnbouwer Vale en de grote nationale Chinese rederij Cosco kan een bedreiging vormen voor de capesizers. Hoewel de details van de overeenkomst nog niet bekend zijn, lijkt het erop dat Cosco vier zogenoemde valemaxen van Vale koopt en er zelf nog 10 laat bouwen. Vale zou deze schepen dan van Cosco charteren. Een valemax is een supergrote capesizer van circa 400.000 dwt. Voor Vale is het vooral van belang dat het verbod op het aandoen van Chinese havens door valemaxen wordt opgeheven.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Cosco bestelt valemaxen | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Cosco bestelt valemaxen

Na Indonesië lijkt nu ook de Filipijnen een uitvoerverbod op ertsen te overwegen om de lokale behandeling daarvan te stimuleren. De Filipijnse uitvoer van ertsen was na het Indonesische verbod juist gestegen, vooral de uitvoer van nikkel. Voor de droge bulkers zijn dergelijke maatregelen, hoe begrijpelijk ook, tegenvallers.

De recente overeenkomst tussen de Braziliaanse mijnbouwer Vale en de grote nationale Chinese rederij Cosco kan een bedreiging vormen voor de capesizers. Hoewel de details van de overeenkomst nog niet bekend zijn, lijkt het erop dat Cosco vier zogenoemde valemaxen van Vale koopt en er zelf nog 10 laat bouwen. Vale zou deze schepen dan van Cosco charteren. Een valemax is een supergrote capesizer van circa 400.000 dwt. Voor Vale is het vooral van belang dat het verbod op het aandoen van Chinese havens door valemaxen wordt opgeheven.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer