Maersk blaast P3 af na Chinese afwijzing

Het Deense scheepvaartconcern A.P.Moeller-Maersk A/S heeft de stekker uit de geplande operationele samenwerking P3 met MSC en CMA CGM getrokken, nadat het Chinese ministerie van handel (MOFCOM) dinsdag 17 juni weigerde goedkeuring te geven aan de poolvorming in de containervaart.

Het besluit van de Chinese autoriteiten, die de P3-alliantie zien als concurrentiebeperking op de drukste Azië-Europa routes, kwam volgens Maersk-directeur Nils Smedegaard Andersen als een totale verrassing. Daarmee is het plan van de baan, ondanks de eerder verkregen goedkeuring van de Europese Commissie en de Amerikaanse Federal Maritime Commission.

Maersk, MSC en CMA CGM wilden vanaf komend najaar 255 containerschepen op 29 routes in een gezamenlijke, onafhankelijk functionerende pool onderbrengen.

Na het bekend worden van de Chinese afwijzing kelderden de aandelen Maersk dinsdag rond het middaguur met 8,7%, de sterkste daling sinds mei 2012.

Maersk blaast P3 af na Chinese afwijzing | Schuttevaer.nl

Maersk blaast P3 af na Chinese afwijzing

Het Deense scheepvaartconcern A.P.Moeller-Maersk A/S heeft de stekker uit de geplande operationele samenwerking P3 met MSC en CMA CGM getrokken, nadat het Chinese ministerie van handel (MOFCOM) dinsdag 17 juni weigerde goedkeuring te geven aan de poolvorming in de containervaart.

Het besluit van de Chinese autoriteiten, die de P3-alliantie zien als concurrentiebeperking op de drukste Azië-Europa routes, kwam volgens Maersk-directeur Nils Smedegaard Andersen als een totale verrassing. Daarmee is het plan van de baan, ondanks de eerder verkregen goedkeuring van de Europese Commissie en de Amerikaanse Federal Maritime Commission.

Maersk, MSC en CMA CGM wilden vanaf komend najaar 255 containerschepen op 29 routes in een gezamenlijke, onafhankelijk functionerende pool onderbrengen.

Na het bekend worden van de Chinese afwijzing kelderden de aandelen Maersk dinsdag rond het middaguur met 8,7%, de sterkste daling sinds mei 2012.