Derde lichaam geborgen uit bewakingsschip Maria

Marineduikers van de mijnenveger zr.ms. Schiedam hebben dinsdag 15 oktober op de Noordzee ter hoogte van Callantsoog een lichaam geborgen uit het wrak van het bewakingsschip Maria. Het is vermoedelijk het lichaam van het laatste vermiste bemanningslid, een 25-jarige Indonesiër die sinds de aanvaring met de viskotter TX-68 nog werd vermist.

Twee lichamen geborgen uit  bewakingsschip Maria

De twee andere vermisten van het bewakingsschip van Rederij Groen uit Scheveningen werden woensdag 9 oktober gevonden. Marineduikers van de mijnenveger zr.ms. Schiedam vonden de twee lichamen in het gezonken wrak. Het zoeken naar de derde vermiste werd gestaakt in verband met de verslechterende weersomstandigheden en werd maandag 14 oktober weer hervat.

Bij de aanvaring tussen het bewakingsschip Maria en een Texelse viskotter TX-68 ter hoogte van Callantsoog, 40 kilometer ten zuidwesten van Den Helder, werden twee van de vijf opvarenden uit de Noordzee gered.

Het schip zonk 7 oktober om half twee ’s nachts. Zondagnacht en maandag werd onder leiding van de Kustwacht door talrijke schepen van onder andere Kustwacht, Koninklijke Marine en vissers gezocht naar de slachtoffers. Maandagmiddag zochten duikers van de marine in en rond het wrak en werd het schip ook met een onderwaterrobot met camera onderzocht, maar werden geen lichamen gevonden.

De politie is inmiddels bezig met het zoeken naar de oorzaak van de aanvaring. Daarnaast heeft de Onderzoeksraad voor de Veiligheid ook twee medewerkers naar Den Helder gestuurd voor een onderzoek naar de toedracht. De bemanning van de TX-68 wordt gehoord, evenals de twee overlevenden van de Maria. De raad stelt op basis van de eerste interviews vast of het onderzoek wordt voortgezet.

De drie vermisten zijn Aziaten. Twee hebben de Filipijnse nationaliteit, de derde is een Indonesiër. De twee geredde opvarenden zijn afkomstig uit Kaapverdië. 

De Maria is 32 meter lang en werd in 1948 gebouwd als YM-75. Het schip was ingehuurd door gaswinner Wintershall om een gaspijpleiding te beschermen. De Maria ging in 1960 naar Katwijk (KW-12) en in 1970 naar Scheveningen (SCH-10). In 1976 werd Rederij Groen eigenaar en werd het vaartuig in eerste instantie ingezet in de sportvisserij, maar later ook voor evenementen en offshorewerkzaamheden.

 

Derde lichaam geborgen uit bewakingsschip Maria | Schuttevaer.nl

Derde lichaam geborgen uit bewakingsschip Maria

Marineduikers van de mijnenveger zr.ms. Schiedam hebben dinsdag 15 oktober op de Noordzee ter hoogte van Callantsoog een lichaam geborgen uit het wrak van het bewakingsschip Maria. Het is vermoedelijk het lichaam van het laatste vermiste bemanningslid, een 25-jarige Indonesiër die sinds de aanvaring met de viskotter TX-68 nog werd vermist.

Twee lichamen geborgen uit  bewakingsschip Maria

De twee andere vermisten van het bewakingsschip van Rederij Groen uit Scheveningen werden woensdag 9 oktober gevonden. Marineduikers van de mijnenveger zr.ms. Schiedam vonden de twee lichamen in het gezonken wrak. Het zoeken naar de derde vermiste werd gestaakt in verband met de verslechterende weersomstandigheden en werd maandag 14 oktober weer hervat.

Bij de aanvaring tussen het bewakingsschip Maria en een Texelse viskotter TX-68 ter hoogte van Callantsoog, 40 kilometer ten zuidwesten van Den Helder, werden twee van de vijf opvarenden uit de Noordzee gered.

Het schip zonk 7 oktober om half twee ’s nachts. Zondagnacht en maandag werd onder leiding van de Kustwacht door talrijke schepen van onder andere Kustwacht, Koninklijke Marine en vissers gezocht naar de slachtoffers. Maandagmiddag zochten duikers van de marine in en rond het wrak en werd het schip ook met een onderwaterrobot met camera onderzocht, maar werden geen lichamen gevonden.

De politie is inmiddels bezig met het zoeken naar de oorzaak van de aanvaring. Daarnaast heeft de Onderzoeksraad voor de Veiligheid ook twee medewerkers naar Den Helder gestuurd voor een onderzoek naar de toedracht. De bemanning van de TX-68 wordt gehoord, evenals de twee overlevenden van de Maria. De raad stelt op basis van de eerste interviews vast of het onderzoek wordt voortgezet.

De drie vermisten zijn Aziaten. Twee hebben de Filipijnse nationaliteit, de derde is een Indonesiër. De twee geredde opvarenden zijn afkomstig uit Kaapverdië. 

De Maria is 32 meter lang en werd in 1948 gebouwd als YM-75. Het schip was ingehuurd door gaswinner Wintershall om een gaspijpleiding te beschermen. De Maria ging in 1960 naar Katwijk (KW-12) en in 1970 naar Scheveningen (SCH-10). In 1976 werd Rederij Groen eigenaar en werd het vaartuig in eerste instantie ingezet in de sportvisserij, maar later ook voor evenementen en offshorewerkzaamheden.