Containerreuzen gaan samen vloot beheren

De drie grootste containervaartmaatschappijen Maersk Line, Mediterranean Shipping Company (MSC) en CMA-CGM gaan een alliantie vormen onder de naam P3. Vanuit de containerwereld wordt wisselend gereageerd. Sommige analisten zeggen dat de alliantie geen invloed op de overcapaciteit zal hebben, anderen spreken van een ‘game-changer’.

Door Tobias Pieffers
Het is de grootste alliantie ooit in de geschiedenis van de containervaart. P3 zal 29 lijnen aanbieden op drie van de drukste handelsroutes: Azië-Europe, trans-Pacifisch en trans-Atlantisch. Het samenwerkingsverband gaat 255 schepen met een totale capaciteit van 2,6 miljoen teu aansturen. Maersk levert het grootste deel van de capaciteit, 1,1 miljoen teu (42%). MSC en CMA-CGM leveren respectievelijk 0,9 miljoen teu (34%) en 0.6 miljoen teu (24%). Gezamenlijk hebben de drie partijen een marktaandeel van 37%.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer