Zeevrachtenmarkt: Op vrijwel elke markt teveel schepen

Het blijft tobben voor de capesizers. De DVB bank voorspelt dat het nog lang zal duren voordat de markt blijvend zal verbeteren, zeker niet voor 2015.

De meeste van de grote capesizers zijn afhankelijk van de invoer van grondstoffen door China. En de groeicijfers van de Chinese economie hebben moeite boven de 7% per jaar te blijven. De Bulk China (176.274 dwt, 2005) werd gecharterd oplevering Yantai, via oostkust Australië, teruglevering China voor $ 6500 per dag. De Great Tang (2011) kreeg voor 150.000 ton kolen van Rio Cordoba naar Rotterdam $ 8,60 per ton.

Lees het hele artikel in de gedrukte Schuttevaer (nr. 20, 15 mei 2013). Behalve in de papieren krant is het online te lezen in de Schuttevaer e-paper, de elektronische krant die gratis toegankelijk is voor abonnees. Niet-abonnees kunnen tegen betaling toegang verkrijgen. Neem nu een proefabonnement.

Wat zijn uw ervaringen in de zeevaartmarkt? Deel ze met een mail aan de redactie of bel +31570-504364. Direct zichtbaar reageren onderaan dit bericht kan natuurlijk ook.