Laatste nieuws:
Zoek bedrijf

ROTTERDAM , 25 februari 2012 09:01

Maasgeul naar 830 meter breedte

De Maasgeul, die zeer grote containerschepen op de Noordzee toegang geeft tot de Rotterdamse haven, wordt nog voor de zomer verbreed naar 830 meter. Dat maakte Rijkshavenmeester René de Vries vorige week bekend tijdens de presentatie van de nautische jaarcijfers van Rotterdam.

Als Maasvlakte 2 eind 2013 in gebruik wordt genomen, komen er meer zeer grote containerschepen naar Rotterdam. Om wachttijden bij het invaren van de haven te voorkomen, is verbreding van de Maasgeul nodig. Zeeschepen met een diepgang van meer dan 14,30 meter gebruiken de Maasgeul om van en naar Rotterdam te varen. Havenbedrijf Rotterdam verwacht dat door de uitbreiding van de haven het aantal zeer grote containerschepen toeneemt van 60 in 2011 tot zo'n 1500 per jaar in 2020.

Nu is de Maasgeul 500 tot 600 meter breed, te smal om diepstekende schepen elkaar op veilige afstand te laten passeren. Aan de noordzijde verbreedt Rijkswaterstaat de Maasgeul tot gemiddeld 830 meter, zodat ook voor deze grote schepen tweerichtingsverkeer mogelijk wordt. Het nieuwe deel van de Maasgeul gaat gebruikt worden door schepen die de Rotterdamse haven verlaten. Deze schepen vervoeren geen lading en steken daardoor minder diep dan de geladen schepen die de haven binnenkomen. Het noordelijke deel wordt daarom ongeveer drie meter minder diep dan de huidige Maasgeul.

140 zwembaden vol
De werkzaamheden voor de verbreding worden door Van Oord uitgevoerd tussen april en juli 2012. Het westelijke deel van de Maasgeul is van nature al op de gewenste diepte. Tussen 1 en 5 kilometer vanaf de havenlichten bij Hoek van Holland wordt ongeveer 350.000 kubieke meter klei en veen van de zeebodem weggebaggerd tot ongeveer 21 meter diepte. Hiermee kunnen 140 Olympische zwembaden worden gevuld.

Rijkswaterstaat houdt ook het bestaande deel van de Maasgeul op diepte. Jaarlijks wordt hiervoor 1,7 miljoen kubieke meter materiaal van de zeebodem gebaggerd, dat staat gelijk aan 680 zwembaden.

Naar verwachting kan de havenmeester van Rotterdam het nieuwe deel van de Maasgeul rond 1 augustus 2012 in gebruik nemen. Voor die tijd wordt de nieuwe situatie ingetekend op de zeekaarten en markeringen van de vaarweg aangepast. Ook worden afspraken gemaakt met loodsen en kapiteins over het gebruik van het nieuwe deel van de Maasgeul. (DvdM)

 

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kun u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Nieuws per rubriek

Actueel » RSS
Stremming Mittellandkanaal zeker... (29-10-14)
Trouwe Hulp wint Bietentocht 2014 (29-10-14)
Storm: Slecht weer drijft kotters... (22-10-14)
Groen licht Violeta Bulc als... (22-10-14)
Matroos zwaargewond (22-10-14)
Cruise- en chartervaart » RSS
Quantum of the Seas aan de reis (29-10-14)
Weinig druk op de zeilen bij Muider... (29-10-14)
Snelle 41ste Strontrace (22-10-14)
Overwinning weer de snelste in... (20-10-14)
Protesten overschaduwen 40ste... (17-10-14)
Havens en vaarwegen » RSS
Nieuw ECT-scheepsrecord: 10.557... (29-10-14)
VNF staat weer ruimere spitsenmaat... (29-10-14)
Amsterdam goedkoper uit met nieuwe... (24-10-14)
Overslag haven Rotterdam neemt 0,3%... (24-10-14)
Bij kunstwerken Lemmer-Delfzijl... (24-10-14)
Offshore » RSS
Nederlandse platformbouwers goed... (26-10-14)
Offshore Energy groter dan ooit (24-10-14)
Heerema (Allseas) voor miljoenen... (22-10-14)
Maersk investeert miljarden in... (11-10-14)
Crocs-verbod in de offshore (11-10-14)
Scheepsbouw en reparatie » RSS
Maersk bestelt zes ahts-vaartuigen (30-10-14)
Nieuwe Scheldewerven in Rupelmonde... (27-10-14)
Succes voor Damen PSV 3300 CD (25-10-14)
Zulu's voor de rechtbank (20-10-14)
Regentes grootste minerale... (17-10-14)
Techniek » RSS
Elektromotor als hoofdmotor (27-10-14)
MAN en Wärtsilä ontwikkelen... (27-10-14)
Oudere motoren veel schoner dan... (24-10-14)
Brittany Ferries ziet af van LNG (23-10-14)
Hardheidsclausule lijkt begaanbare... (22-10-14)
Telematica » RSS
Donatie Stichting Beunschepen voor... (3-10-14)
Scheepvaart speeltuin voor... (3-9-14)
Schippers testen nieuwe BICS-versie (3-7-14)
Veel strafbare fouten in AIS (2-7-14)
Vlaamse walstroom gaat online (5-5-14)
Varend bestaan » RSS
Eén betaalsysteem huisvuil... (30-10-14)
Ons Recht roert grieventrommel (29-10-14)
‘WSP mag niet op MarineTraffic... (24-10-14)
Rabobank staat klaar om... (24-10-14)
Rabobank veilt vier schepen (22-10-14)
Vervoermarkt » RSS
ESO wil ‘real time'... (29-10-14)
Destatis: Duits volume in juli 5,3%... (29-10-14)
Aan de Reis: Duitse markt niet... (29-10-14)
Zeevrachtenmarkt: Tegenvallend... (29-10-14)
Panteia voorspelt lichte groei... (24-10-14)
Visserij » RSS
Betrapt op vissen in natuurgebied (21-10-14)
WON-119 wint visserijweek (20-10-14)
Plan kotterorganisatie mislukt (17-10-14)
Laatste visreis TX-5 Arie Senior (11-10-14)
Belgische viskotter N-95 brandt uit (7-10-14)
Zeevaart » RSS
Grande Lagos eerste keer in... (29-10-14)
Bakje gerst voor Arklow Beacon (29-10-14)
Wagenborg kiest voor voorspelbare... (27-10-14)
Gaten in handhaving stookolieverbod (25-10-14)
Myrthe met defecte turbo van zee... (24-10-14)






Product van de maand RSS

Nieuwsbrief ontvangen?

 

NieuwsbriefWilt u ook 2x per week op de hoogte worden gehouden van alle actualiteiten uit de maritieme sector?

Meldt u zich dan nu hier aan voor de gratis nieuwsbrief van Schuttevaer.nl!