Laatste nieuws:
Zoek bedrijf

GORINCHEM, 30 juli 2011 08:00

Overcapaciteit dreigt in steenstortmarkt

Met de komst, dit jaar, van drie nieuwe flexibele valpijpschepen wordt de gezamenlijke steenstortcapaciteit in één klap nagenoeg verdubbeld. Zowel Van Oord, Tideway als Boskalis brengen dit jaar enorm grote steenstorters in de vaart die voornamelijk worden ingezet voor offshoreprojecten, zoals het afdekken van pijpleidingen in diep water.

Artist’s impression van het valpijpschip van Boskalis dat eind dit jaar wordt opgeleverd. (Afbeelding Boskalis)'
Artist’s impression van het valpijpschip van Boskalis dat eind dit jaar wordt opgeleverd. (Afbeelding Boskalis)

Door Paul Schaap
De drie Nederlandse spelers die in de internationale steenstortmarkt de dienst uitmaken zijn van origine baggermaatschappijen. Van Oord is in dit segment al langer actief met de Jan Steen met een laadcapaciteit van 1824 ton en de veel grotere Tertnes en Nordnes met een laadcapaciteit van respectievelijk 9785 en 24.000 ton. Aan deze vloot wordt nu ook de Stornes toegevoegd. Een 175 meter lang en 26 meter breed flexibel valpijpschip met een laadcapaciteit van 27.000 ton, opgeleverd door de Chinese Yantai Raffles-werf. Met deze steenstorter kunnen heel nauwkeurig stenen tot op een waterdiepte van 2000 meter worden gestort. Het vaartuig is hiermee het grootste in haar soort ter wereld.

Nagenoeg gelijktijdig met de Stornes heeft de Sembawang-werf in Singapore het 155 meter lange en 32 meter brede valpijpschip Flintstone opgeleverd aan DEME-dochter Tideway Offshore Contractors uit Breda. Dit vaartuig heeft een laadcapaciteit van 20.000 ton en kan eveneens stenen storten in waterdieptes tot 2000 meter. De vloot van Tideway bestaat verder uit het valpijpschip Rollingstone, met een laadcapaciteit van ruim 11.500 ton, en de Seahorse met een laadcapaciteit van 17.500 ton. Laatstgenoemd vaartuig is ondergebracht bij Deeprock, een samenwerkingsverband van Tideway en Boskalis die sinds 1999 allebei met dit vaartuig werken. Boskalis beschikt zelf over de Sandpiper die 18.000 ton aan stortsteen kan meenemen. Zowel de Seahorse als de Sandpiper kunnen stenen storten in maximaal 1500 meter diep water. Boskalis krijgt eind dit jaar de beschikking over een nieuwe 159 meter lang en 36 meter breed flexibel valpijpschip. Ook dit vaartuig kan in 2000 meter diep water stenen storten en 24.000 ton lading meenemen. Het is momenteel in aanbouw bij Keppel Singmarine in Singapore.

Overcapaciteit
Wordt de huidige laadcapaciteit van de valpijpschepen bij elkaar opgeteld, dan komt deze op 82.609 ton. De gezamenlijke capaciteit van de drie nieuwbouwers gaat 71.000 ton bedragen. Dit betekent dat de totale capaciteit bijna gaat verdubbelen. Directeur Joep Athmer van Van Oord Offshore sprak hierover eind vorig jaar in het vakblad Offshore Visie al zijn ongerustheid uit. ‘Wij hebben de Stornes op stapel gezet toen de marktverwachtingen nog heel goed waren. Maar momenteel zien we dat het aanbod in tonnen nog niet de verwachte groei heeft doorgemaakt. Mede door de nieuwbouw van de concurrentie zal de steenstortcapaciteit verdubbelen, maar het marktaanbod niet.'

Van Oord Offshore heeft recentelijk voor het eerst in Brazilië een steenstortcontract uitgevoerd. Dit betrof het in opdracht van Petrobras afdekken van twee gasleidingen in de rivier Rio-Negro. Hiervoor zette Van Oord de Tertnes in. Verder werd eind 2010 een meerjarig project in Noorse wateren afgerond. Hiervoor dienden ten behoeve van het Ormen Lange-project miljoenen tonnen stortsteen in waterdieptes tot 850 meter te worden gestort. Voor dit project kwamen de Jan Steen, Tertnes en Nordnes in actie.

Boskalis verzorgde op zijn beurt, in samenwerking met Tideway, in 2009 het effenen van de zeebodem met stortsteen op het tracé van de twee Nord Stream gasleidingen door de Oostzee. Dit werk werd uitgevoerd met de Sandpiper, Seahorse en Rollingstone. Boskalis gaat overigens opnieuw met steenstorters voor het Nord Stream-project aan de slag. Nu in samenwerking met Saipem. Dit project omvat het afdekken van de leidingen en vertegenwoordigt een waarde van 100 miljoen euro. Hiervan bedraagt het Boskalis-aandeel de helft. Voor dit werk worden twee tot drie valpijpschepen ingezet. Het is één van de grootste steenstortcontracten ooit.

Tideway heeft een contract ondertekend met Gazprom Neftshell voor de aanleg van erosiebescherming bij het Prirazlomnoya-platform ten zuidwesten van Nova Zembla in de Barentszzee. Hier moet dit jaar in totaal 95.000 ton breuksteen worden gestort. Het diepterecord voor steenstorten staat, met 987 meter, op naam van de Rollingstone. De Nederlandse aannemers zijn alle drie van mening dat zij met hun nieuwbouwschepen inspelen op de marktvraag. Er staan ook meer diepwaterprojecten op stapel, en dan met name offshore Brazilië.

Reacties (2)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kun u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

4 branche concurenten,dat moet lukken om de prijs hoog te houden.
Een beetje overcapaciteit kan dan niet zoveel kwaad.

Is in binnnevaart net iets anders helaas...

Tja

03-08-2011 op 20:25

Ook even een paar km over de grens kijken!
Voor het gemak wordt onze Zuiderbuur JandeNul even vergeten (zo goed als de grootste aannemer!) die heeft de Simon Stevin varen, een valpijp schip van 190mtr x 40mtr, en laad capaciteit van 33500 ton, en een 2de in aanbouw.

pedro

31-07-2011 op 00:51

Nieuws per rubriek

Actueel » RSS
Heffing 7,50 op gasolie gaat omlaag (18-7-14)
Corteo-G door brandweer boven water... (16-7-14)
Duitse autotolheffing verontrust... (8-7-14)
Schuttevaer zomertijd: deze week... (4-7-14)
Belgische binnenvaarttankers naar... (1-7-14)
Cruise- en chartervaart » RSS
Zeilen op Bounty (22-7-14)
Oude Wadwaai wint (1-7-14)
Holland America Line: 92 miljoen... (27-6-14)
Chartervaart in neerwaartse spiraal (30-5-14)
Zeilschip Eendracht 25 jaar in de... (28-5-14)
Havens en vaarwegen » RSS
Tractor hindert scheepvaart (22-7-14)
Geen ruimte voor rivier zonder... (22-7-14)
Brug Kootstertille wordt weer... (21-7-14)
Rotterdam krijgt slag weer te... (18-7-14)
Antwerpen bouwt LNG-bunkerstation (18-7-14)
Offshore » RSS
Afbouw Pieter Schelte in Rotterdam (14-7-14)
Poolse werf bouwt 13 bevoorraders... (2-7-14)
Fugro zoekt naar vermiste Boeing (23-6-14)
HMC verkoopt zeeslepers aan WAV in... (23-6-14)
Stekkerdoos op transport (20-6-14)
Scheepsbouw en reparatie » RSS
Miljoenen boete voor illegale... (21-7-14)
Britten bouwen vliegdekschip met... (18-7-14)
Order van 1,6 miljard voor Meyer... (16-7-14)
Veka wijzigt bedrijfsstrategie (11-7-14)
Curator Peters Kampen bereidt... (11-7-14)
Techniek » RSS
Subsidie voor SCR-katalysator van... (16-7-14)
Ontroesten zonder schuren (12-7-14)
Wärtsilä ontslaat 149 man in... (9-7-14)
Waterstof en ureum brengen oude... (4-7-14)
Nieuwe beurs voor elektrische... (21-6-14)
Telematica » RSS
Schippers testen nieuwe BICS-versie (3-7-14)
Veel strafbare fouten in AIS (2-7-14)
Vlaamse walstroom gaat online (5-5-14)
Beurs app voor Maritime Industry (30-4-14)
BICS-update nodig voor juiste... (10-1-14)
Varend bestaan » RSS
Open huis René Siegfried (22-7-14)
Noord-Frans museum eert de... (20-7-14)
Enorme vloot bezoekt Willemsoord... (18-7-14)
INGEZONDEN Langer doorvaren nu... (16-7-14)
Damwand als blikopener (16-7-14)
Vervoermarkt » RSS
Contargo voert congestietoeslag... (21-7-14)
Groeicijfers goederenvervoer (18-7-14)
Wienerberger bouwt eigen kademuur... (16-7-14)
‘Situatie tankvaart zorgwekkend' (16-7-14)
Aan de Reis: Werk genoeg voor... (16-7-14)
Visserij » RSS
Mosselen klein maar fijn (21-7-14)
Eerste Zuidwestervis in Agrimarkt (19-7-14)
Als de mussen dood van het dak... (18-7-14)
SRF bouwt nieuwe garnalenkotter (15-7-14)
Nieuwe schroef en straalbuis ZK-37 (14-7-14)
Zeevaart » RSS
Flaminia weer in de vaart (22-7-14)
100 slepers in Amerikaanse... (18-7-14)
Dronken kapitein ramt kade in... (16-7-14)
Elf reders in Trident Alliance (14-7-14)
Erasmusspelden voor Zeemanshuis... (9-7-14)






Product van de maand RSS

Nieuwsbrief ontvangen?

 

NieuwsbriefWilt u ook 2x per week op de hoogte worden gehouden van alle actualiteiten uit de maritieme sector?

Meldt u zich dan nu hier aan voor de gratis nieuwsbrief van Schuttevaer.nl!

Proefabonnement

 

Een proefabonnement ter kennismaking!

Wilt u gedurende 8 weken kennismaken met Schuttevaer? 

 

Neem dan een proefabonnement voor  

slechts € 18,00 (excl. BTW)